پاورپوینت مروری جامع بر نظریه های مدیریت و سازمان

دانلود فایل

عنوان: پاورپوینت مروری جامع بر نظریه های مدیریت و سازمان (تالیف دکتر سید رضا سید جوادین)

 

فرمت فایل: ppt

تعداد اسلاید: 58

 

فهرست:

فصل 1- تعاریف و مفاهیم مدیریت و سازمان

فصل 2- مثال‎های طبقه‎بندی نظریه‎های سازمان و مدیریت

فصل3- سیر تحول نظریه‎های مدیریت

فصل 4- خلاقیت

فصل 5- برنامه ریزی

فصل 6- تصمیم گیری و حل مساله

فصل 7- برنامه ریزی استراتژیک یا راهبردی

فصل 8 – سازماندهی

فصل 9- هدایت و رهبری

فصل 12- کنترل

 

فصل 1- تعاریف و مفاهیم مدیریت و سازمان

Øبه طور کلی سازمانها سه ویژگی مشترک دارند؛
1- مقاصد و اهداف مشخصی دارند،2- از آحاد انسانی تشکیل شده‎اند و3- دارای ساختاری منظم و مشخص می باشند.

Øابعاد سازمان مفهومی است که بیانگر ویژگی های خاص سازمان می باشد. Ø1- رسمی گرایی 2- تخصص گرایی 3- داشتن استاندارد 4- سلسله مراتب اختیارات 5- پیچیدگی 6- تمرکزگرایی 7- حرفه‎ای گرایی و 8- نسبت کارکنان از ابعاد ساختاری سازمان می باشد. Ø ابعاد محتوایی سازمان نیز عبارت است از؛ 1- اندازه 2- فن آوری سازمان 3- محیط 4- هدف‎ها و راهبردها و 5- فرهنگ. Øپیچیدگی در سازمان‎ها به معنای تعداد کارها یا نظام های فرعی است که در درون یک سازمان انجام می شود. Øسازمانی که تصمیم گیری در سطوح مدیریتی بالای آن انجام می گیرد را سازمان متمرکز می نامند و هنگامی که تصمیم گیری به سطوح پایین تر سازمان تفویض گردد، آن سازمان را غیر متمرکز می نامند.

Øفرهنگ سازمان نشان دهنده ی مجموعه‎ای از ارزش ها ، باورها، هنجارها و ادراکاتی است که کارکنان در آن سهیم می باشند. Øپیشرفت‎های مخابراتی و اینترنت موجبات رفع محدودیت هایی مانند فاصله،نژاد و ملیت گشته و روند تدلید دانش را تسهیل کرده است. این نحوه‎ی تولید دانش باعث به وجود آمدن سازمان‎هایی شده است که وجود خارجی ندارند و سرمایه‎گذاری در رابطه با محل یا ساختمان فیزیکی سازمان صورت نمی گیرد.صاحب نطران این نوع از سازمان را سازمانهای مجازی می نامند. Øیادگیری سازمانی به معنای بهبود فعالیت‎ها از طریق درک بهتر و دانش بهتر است. Øکارآفرینی سازمانی به مفهوم فراگرد یا فرایند شکار فرصت‎ها به وسیله‎ی افراد یا سازمان‎ها بدون در نظر گرفتن منابع موجود در اختیار آنها می باشد.

43471162774515561606 - پاورپوینت مروری جامع بر نظریه های مدیریت و سازمان

دانلود فایل