فایل ورد مطالعات طراحی خانه کودکان بی سرپرست ، در حجم 167 صفحه آماده پرینت جهت استفاده دانشجویان رشته معماری.
بخشی از متن:
1-1- مقدمه
پدیده بی سرپرستی عمری طولانی و به درازی طول سالیان خلقت دارد . گروهها و جماعات آدمی در دسته های کوچک و بزرگ در کوهها ، دشتها ، و جنگلها و در حواشی رودخانه دائماً در معرض آسیب و هجوم کنترل نشده طبیعت اطراف بوده اند . سیل زلزله حملات وحوش و تهاجم گروههای متخاصم پیوسته بشر را تهدید می کرد که حاصل آن شکستن ستونهای خانه بود و ایجاد بی سرپرستی سالیانی پس از آن اگر چه در راستای رشد تمدن انسانی ، تهاجمات و ضایعات طبیعی کاهش پیدا کرد ، لیکن ابزار و عوامل نابود کننده در دست و کنترل زور مداران قرار گرفت و دامنه آن وسعت یافت ، بطوریکه گاه جبران آن تا نسلها میسر نگردید و آسیبهای ناشی از جنگهای قومی و قبیله ای از محدوده خرابیهای سیل وزلزله گذشت و ویرانگریهای ـ مغول و بربر ، نابودی مردان و کنیزی زنان و کودکان را به دنبال آورد . پس از مرگ قرون وسطی و زایش رنسانس شکل ضایعات انسانی نیز دگرگون شد چرا که صاحبان قدرت می باید ابزاری برای مهار انسان آزاده می یافتند تا شاید حریت او را مستمسکی برای نابودیش قرار دهند . و بدین شکل فضای خالی از معنویت رشد سرطانی افکاری را اینچنین افزایش داد و بذر انحراف در مزرعه پاک انسانیت پاشیده شد .
جنگهای جهانی اول و دوم ضربه محکمی بر پیکره جامعه بشری بود که ویرانی و سرگردانی و بی سرپرستی فراوانی در پی داشت اگر چه امروزه دامنه و وسعت جنگها از جهانشمولی خود کاسته است .
و…
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه و کلیات
1-1- مقدمه 2
1-2- ضرورت انتخاب پروژه 3
1-3- بیان مسئله 3
1-4- اهمیت انتخاب موضوع 4
1-5- روش تحقیق 5
1-6- اهداف کلی پروژه 6
فصل دوم: مروری بر منابع و تحقیقات
2-1- بخش اول شناخت کودک8
2-1-1- مقدمه 8
2-1-2- اهمیت دوران کودکی 8
2-1-3- رشد وپروش 9
2-1-4- عوامل موثر در ایجاد شخصیت در کودکان 13
2-1-5- کودک ، معماری و فضا 20
2-2- بخش دوم تعریف واژه ها 25
2-2-1-تعاریف 25
2-2-2- یتیم از دیدگاه قرآن و منابع اسلامی 27
2-2-3- لزوم رسیدگی به ایتام 27
2-2-4- یتیم و دولت اسلامی 29
2-2-5- یتیم و دارالایتام 29
2-3- بخش سوم 30
2-3-1- تفاوتهای بین محیط خانواده و شبانه روزی 30
2-3-2- اثرات غم انگیز و زیانبار محرومیت از مهر مادری 33
2-3-3- خلاصه ای از مشکلات فرزندان دور از خانواده وارائه برخی پیشنهادات
در جهت رفع این مشکلات 34
2-4- بخش چهارم35
2-4-1- اجمالی در خصوص پدیده بی سرپرستی وبدسرپرستی و علل آن ها 35
2-4-2- علل و انگیزه هایی که سبب سپردن کودکان به مراکز شبانه روزی می گردد 36
2-4-3- روند برخورد صحیح با کودکان بی سرپرست 38
2-4-4- آخرین دستاوردهای جهان در راستای واحدهای اقامتی ـ مراقبتی 41
2-4-5- وظایف بهزیستی و شرایط سرپرستی کودکان از والدین (تصویری از وضعیت موجود مسائل و برنامه ها ) 42
2-4-6- مشکلات بهزیستی و مراکز شبانه روزی 44
2-4-7- پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت موجود در بهزیستی 45
فصل سوم: تاریخچه و نمونه های موردی
3-1- بخش اول تاریخچه حمایت کودکان بی سرپرست 47
3-1-1- تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در جهان 47
3-1-2- تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در ایران 48
3-2- بخش دوم57
3-2-1-موسساتی که قبل از انقلاب عهده دار نگهداری و حضانت از کودکان
بودند 57
3-2-2-کلیه مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست درایران (در حال حاضر) 60
3-3-بخش سوم نحوه حمایت از کودکان بی سرپرست در جهان 62
3-3-1-نحوه حمایت از کودکان بی سرپرست در آمریکا و اروپا 62
3-3-2-نحوه حمایت از بی سرپرستان در کشورهای آسیایی 63
3-4- بخش چهارم آئین نامه اجرائی شبانه روزی ها 64
3-4-1- مواد آئین نامه 64
3-5- نوع موسسات و سیستم های موجود68
3-5-1- نوع موسسات موجود در جهان امروز (بی سرپرستی در جهان امروز ) 68
3-5-2-بررسی سیستم های موجود در جهان 70
3-5-3-نمونه های موجود در جهان 74
3-5-4- بی سرپرستی در ایران ( نوع سیستم ها ) 83
3-5-5- نمونه های موجود داخلی84
فصل چهارم: ضوابط طرح و شناخت منطقه مطالعاتی
4-1- بخش اول تنظیم برنامه فیزیکی طرح 104
4-1-1- معیارهای انتخاب سایت 104
4-1-2- ضوابط انتخاب سایت 104
4-1-3- تعیین جمعیت هدف 105
4-2- بخش دوم انتخاب عملکردهای موجود در سایت 106
4-2-1- تعیین حوزه های کارکردی 106
4-2-2- بررسی عملکردهای پروژه 107
الف ) سکونتی ـ اقامتی 107
ب ) فضاهایی لازم برای گذراندن اوقات فراغت 109
ج) بخش اداری و سرپرستی 112
4-3- بخش سوم تعیین سطح و سرانه ها 115
4-3-1- بررسی سرانه ها 115
4-3-2-تعیین مساحت هر کاربری ( جداول ) 115
فضاهای طرح و سطوح مورد نیاز آنها 115
ساختمان شیرخوارگاه 115
بخش اداری 116
مهد کودک 116
4-4-بخش چهارم تعیین عوامل خارجی و محیطی موثر بر طراحی……..118
4-4-1- ابعاد انسانی 118
4-5-مطالعات اقلیمی 123
4-5-1- جغرافیاى طبیعى و اقلیم استان گیلان 123
4-5-2- تقسیمات اقلیمی گیلان124
4-5-3- ویژگیهای اقلیمی استان گیلان125
4-5-4- ویژگیهای دمایی استان 126
4-5-5- ویژگیهای رطوبتی استان 127
4-5-6- بارندگی در استان 128
4-5-7- نقش ارتفاعات در اقلیم استان گیلان 131
4-6- وجه تسمیه شهرستان رودبار 133
4-6-1- رودبار زیتون 133
4-6-2- معماری شهرستان رودبار134
4-6-3- زمین لرزه رودبار136
4-7- طراحی اقلیمی 138
4-8- بررسی ارتباط اجزاء مجموعه با یکدیگر 139
4-9 –توصیه های اجرائی (تاسیساتی ـ سازه ای ) 140
4-9-1- توصیه های اجرایی 140
سیستم تاسیسات 140
4-9-2- سیستم سازه 141
4-10- بخش هفتم طراحی 142
4-10-1- نظام حرکتی 143
4-10-2- نظام فضایی کالبدی مجموعه 145
ارتباط با محیط ( باز یا بسته بودن مجموعه ) 145
سهم توده و فضا 146
4-10-3- نظام عملکردی مجموعه 148
فصل پنجم: طرح سایت
5-1- سایت پلان 151
5-2- نقشه ها 152
5-3- تصاویر 155
منابع و ماخذ 157
این فایل با فرمت ورد در 167 صفحه آماده پرینت ، جهت آشنایی دانشجویان معماری با روند مطالعات طراحی(رساله نویسی) تهیه شده است.