چگونه توانستم مشکل بدخطی ۳ دانش آموز را بهبود بخشم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

- چگونه توانستم مشکل بدخطی ۳ دانش آموز را بهبود بخشم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

چگونه توانستم مشکل بدخطی ۳ دانش آموز را بهبود بخشم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

فایل ذیل در قالب word  و 13 صفحه که قابل ویرایش و شامل چکیده ، مقدمه ، بیان مسئله ، اهمیت و ضرورت ، اهداف ، انتخاب راه حل های ممکن و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری می باشد که گوشه ای از متن تقدیم نگاه زیبای شما میشود .

چکیده:

   این اقدام پژوهی را در سال تحصیلی  ۹۷-۹۸و با حضور در یکی از کلاس های درس اول ابتدایی و دقت و بررسی یکی از مشکلات دانش آموزان به‌همراه تجربیات همکاران و کمک معلم راهنما و استاد راهنما انجام دادم.

   هدف از این پژوهش بررسی و رفع مشکلات و موانع خوش خطی دانش آموز کلاس اول دبستان مدرسه شاهد است روش پژوهش بر اساس مشاهده و بررسی مستندات و مصاحبه، صورت گرفته است و دفتر املا دفتر مشق و کتاب و دفتر املا دفتر مشق و کتاب های درسی دانش آموز سرعت نوشتن در زنگ املا در طول کارورزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت همچنین از معلم انان مصاحبه ای به عمل آمد. دانش آموزان به دلیل بدخطی در دفتر املا  و دیگر کتاب‌های ایشان مورد تمسخر قرار می‌گرفتند و دارای اعتماد به نفس پایینی بودند لذا این مسئله زمینه‌ای شد که اینجانب با همکاری استاد راهنما در جهت حل و رفع این مشکل برنامه ریزی کنم و راه‌حل‌هایی را با توجه به کتاب اختلال املا و نوشتن از دکتر تبریزی در جهت بهبود نوشتن و دست خط دانش آموز ارائه دهم و تعدادی از آنان را عملی سازم و نتایج حاصل از این اقدام پژوهی رفع  و بهبود مشکل مشاهده شده در املا و دستپخت دانش آموزان می باشد .

 

کلیدواژگان: اقدام پژوهی، دست خط، اختلالات املا نویسی، املاء

مقدمه:

   کارورزی به عنوان یک تجربه ی مهم در زندگی شخصی یک دانشجو معلم که در اینده میخوهد به عنوان معلم در جرگه عظیم فرهنگیان قرار بگیرد فرصت خوبی را برای تعمیق تجربه ها وتوسعه شایستگی های حرفه ای فراهم می اورد . (سابکزیی، مصطفی، ۹۵-۹۶).

     در پایه ی اول ابتدایی معلم سنگ بنایی را می ریزد که میتوان نتیجه ان را سالیان بعد و در طول زندگی دانش اموز مشاهده کرد.کار اموزگاران ابتدایی از ان جهت حائز اهمیت است که شالوده ی بسیاری از مهارت ها و ضعف های دانش اموز در این دوران چیده می شود، مانند مهارت زیبا نویسی و خوش خطی و بالعکس ضعف در خوش خطی.(کاظمی، فاطمه،اقدام پژوهی، ۹۶-۹۷)

   خوش نویسی و زیبا نویسی دارا ی نوعی امیختگی با حیات فردی و اجتماعی هر انسان است .این امر در جامعه ما که دارای سنت دیرپای فرهنگی در زمینه هنر خط می باشد، دارای ارزش و اعتبار مضاعف است.از میان همه ی مهارت های تحصیلی، نوشتن ملموس ترین انهاست، زیرا فرد با استفاده از این مهارت سندی از خود به جای می گذارد.به همین دلیل مهارت در خوش نویسی اهمیت به سزایی دارد(کاظمی، فاطمه، ۹۶-۹۷).

   اینجانب با توجه به اهمیت این مسئله پس از حضور در کلاس های درس این سه دانش اموز به مشکل انها در زمینه ی بدخطی پی بردم و شناخت علل و عوامل موثر بر بد خطی از ان جهت اهمیت دارد که با ریشه یابی و رفع انها می توان تا حد زیادی در مهارت خوش نویسی کمک کرد(کاظمی، فاطمه، ۹۶-۹۷) و به دلیل اسیب هایی که در کلاس مشاهده کردم از جمله ضعف در اعتماد به نفس و کاهش نمرات در دروس دیگر تصمیم گرفتم که علل این مسئله (بدخطی)را از جوانب مختلف بررسی کنم و راه کارهایی بیایم و از انها در جهت رفع این مشکل در قالب اقدام پژوهی بهره ببرم.

 بیان انگیزه:

پس از شروع کلاس های کارورزی و حضور در مدرسه و کلاس درس پی بردم که حقیقتا دانش اموزان تحت تاثیر معلم خود و انچه که در مدرسه اموخته اند هستند، از این رو زمانی که سرکلاس از بچه ها انرژی و محبت دریافت میکردم، حسی معلمانه و مادرانه نسبت به انها پیدا کردم و گویی که وظیفه و تعهدی بر دوش من بود که باید بچه ها را در زمینه هایی که میتوانستم هدایت میکردم و انها را از مشکلاتشان در دروس به صورت ریشه ای ازاد میکردم؛ در نتیجه تصمیم گرفتم این اقدام پژوهی را انجام دهم.

برای دانلود کلیک کنید