درسنامه چشم انداز نویسی تعالی سرا

- درسنامه چشم انداز نویسی تعالی سرا

درسنامه چشم انداز نویسی تعالی سرا

 زندگی ها با هم متفاوت است و این افراد هستند که انتخاب می کنند چطور روزگاری می توانند داشته باشند و چگونه زندگی کنند!

 

چرا باید چشم انداز داشته باشیم؟ 

ما می خواهیم زندگی خودمان را با دیگران متفاوت کنیم و بتوانیم با این تفاوت هم خودمان خیر ببینیم و هم باعث رسیدن خیر و برکت به دیگران شویم! عصر ما، عصر موفقیت است. انسان ها نیازمند موفقیت هستند و دنیا فقط انسان های موفق را به یاد می آورد و سایرین از خاطره ها حذف می شوند. به همین دلیل، افراد بسیاری؛ کلاس، سمینار، کارگاه یا … برگزار می‌کنند که اکثر این سمینارها انگیزشی هستند و جملات و کتاب های زیادی در این مورد چاپ می شود و مطمئناً اولین سوالی که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، این است که با وجود این همه کتاب و کارگاه و سمینار، چه نیازی داریم که چشم انداز خود را بنویسیم؟!

 

چرا ما چشم انداز نویسی را آموزش می دهیم ؟

مهمترین دلیل ما برای وقت گذاشتن بر روی آموزش چشم انداز فردی و تلاش برای آموزش تعالی جویان، این بود که اکثر مطالب ارائه شده در دوره ها، کتاب‌ها، سمینارها، مجلات و … برای موفقیت و توسعه فردی فراگیران کافی نیستند! اینها در آغاز دوره یا کارگاه، انگیزه خیلی زیادی می دهند و بعد از شرکت در این کارگاه ها فرد تا یک هفته میل و رغبت خیلی زیادی برای تلاش دارد؛ ولی هیچ یک از موارد فوق، به فراگیران مهارت و توانمندی برای برنامه ریزی یا مقابله با چالشها را نمی‌دهند! برای همین انگیزه ای که از این کارگاه‌ها ایجاد می شود، انگیزه ای ناقص است و پس از چند روز از بین خواهد رفت. در ادامه به دلیل شکست ناشی از این تجربه ناموفق، فرد دچار کمبود اعتماد به نفس و چه بسا افسردگی هم خواهد شد.

 مهمترین سعی و تلاش ما این هست که از انگیزه دادن فراتر برویم و تعالی‌گر  همه‌جانبه تعالی جویان باشیم تا بتوانیم به مدد این، فراگیران را به موفقیت و تعالی برسانیم. مهمترین نکته ای که در این مقدمه باید بگوییم این است که تنها گوش دادن و مطالعه سمینار های انگیزشی کافی نیست؛ بلکه همیشه فرد، خانواده، سازمان یا حتی جامعه برای اینکه به رشد و پیشرفت پایدار برسد؛ نیازمند داشتن یک برنامه خیلی قوی هستند!

 چشم انداز، یکی از متدهای قوی آینده‌پژوهی است که شامل قسمت‌های مختلفی است که شامل ارزش‌ها، مأموریت، اهداف، چشم انداز، چالش‌ها، استعدادها و سایر جزئیات دیگر است. به کمک موارد بالا است که فرد، توانمندهای خودش را می تواند کشف کند.

موضوع مهم دیگر این است که وقتی می گوییم می‌خواهیم تعالی و پیشرفت داشته باشیم؛ مانند این است که می خواهیم سفر بریم! یک سفر اکتشافی پایان‌ناپذیر به اعماق وجود خودمان! سپس می خواهیم قهرمان درون خود را بیابیم و پس از آن است که در سفر «توسعه فردی»، گامهای مشخص برخواهیم داشت.

در این پایان این کتاب،  ما به یک دفترچه چشم انداز می رسیم که آن را سند راهنما برای رشد، پیشرفت و موفقیتمان در نظر می گیریم و امیدواریم برنامه تمام عمرمان را در این پیدا کنیم! می دانیم که مطالعه این همه کلمات قلمبه سخت است و بیشتر شعاری به نظر می رسد، ولی جالب است بدانید که ما نویسندگان این کتاب، رشد و پیشرفت شخصی خودمان را مدیون نگارش چشم انداز شخصی‌مان هستیم و جالب‌تر اینکه، حتی نگارش و چاپ همین کتاب، بخشی از چشم انداز شخصی ما می باشد!

شیخ ابوسعید ابوالخیر، وارد شهری شد و به مسجد جامع رفته بود تا سخنرانی کند. مسجد پر پر شده بود و ازدحام جمعیت آنقدر زیاد بود که جایی برای نشستن نبود! فردی تازه از راه رسید و جایی برای نشستن خود پیدا نکرد، داد زد: «خدا رحمت کند کسی را که گامی به پیش بردارد»! ناگهان همه ساکت شدند و به او نگاه کردند. شیخ ابوسعید آن لحظه که رفت بالای منبر و بعد از حمد و ثنای خدا گفت: «ای مردم! همه آنچه را که من می خواستم بگویم آن مرد در یک جمله گفت! خدا رحمت کند کسی را که گامی به جلو بردارد»!

     دانه گندم وقتی در انبار غله باشد، به خودی خود چیزی ندارد؛ ولی وقتی در خاک مناسب قرار بگیرد، وقتی آب مناسب به آن برسد، مواد غذایی در خاک وجود داشته باشد، «استعداد روییدن» موجب رشد دانه خواهد شد و موجب می شود که، جوانه بزند، رشد کند و به سمت نور حرکت کند. بنابراین، دانه گندم به خودی خود استعداد و قدرت ایجاد تغییر را دارد. آیا ما انسان‌ها هم استعداد داریم؟ آیا ما هم می توانیم رشد کنیم؟

 ما در این کتاب در مورد ایجاد تغییر، خیلی سخن خواهیم گفت. حتی بعید نیست که بگوییم مهمترین دلیل انتشار این کتاب، ایجاد تغییر است. همه ما آرزوهایی در ذهن‌مان داریم و برای اینکه به این آرزوها بتوانیم برسیم، باید استعداد ما دانسته شده و سپس پرورش داده شود و در محیط مناسب قرار بگیریم و سپس می توانیم رشد کنیم و به هدف‌مان برسیم!

 هدف ما در نگارش این کتاب همین است که می خواهیم هر روز رکورد خود را بزنیم، هر روز بهتر از دیروز باشیم و هر روز تجربیات موفقیت آمیزی داشته باشیم و بتوانیم موفقیت‌های کوچکی کسب کنیم و هر روز چند قدم جلوتر از دیروز باشیم!

 

 

پاییز 1401

دکتر مسعود شهابیان، مریم صالحی مجرد و زهره امینی

برای دانلود کلیک کنید