کاربرد آمار در مهندسی و علوم

- کاربرد آمار در مهندسی و علوم

کاربرد آمار در مهندسی و علوم

اگر چه آمار به عنوان یک رشته مستقل مطرح است اما به دلیل کارساز بودن آن برای رشته­ های مدیریت و دیگر رشته­ ها مثل اقتصاد، حسابداری، مهندسی صنایع، و … این علم در چندین درس مستقل در دانشگاه­ها به دانشجویان معرفی می­شود. با توجه به این موضوع می­توان گفت که نیاز به داشتن اطلاعات صحیح و کامل از مباحث احتمال و آمار یکی از واجبات در بسیاری از رشته ­ها می­باشد. به طور کلی کاربران و خوانندگان علم آمار دو دسته خواهند بود: گروه اول فراگیران آکادمیک و دانشجویان­اند. گروه دوم، فراگیران عمومی و علاقمندان به علم آمار می­باشند. این گروه شامل مدیران صنعتی و دولتی و اقتصاد دادنان و … می­باشند که به دنبال کسب اطلاعات کلی در زمینه آمار هستند.

بنابراین با توجه به رشد فکری در دانشجویان و اهمیت و نیاز به ارائه مباحث این علم به صورت کامل­تر، سبب شد تا تصمیم به تالیف کتابی تحت عنوان کاربرد آمار در مهندسی و علوم گرفته و با این کار هم به فهم بهتر مفاهیم اولیه و اساسی آمار کمک کرده باشم و هم اینکه مباحث تکمیلی­ تری را نیز به آنها اضافه کنم. این عمل سبب می­شود تا خواننده با هر رشته و گرایش تحصیلی بتواند از مطالب کتاب تا میزانی که مورد نیاز او ­باشد استفاده کند و همچنین مطالب تکمیلی­ تر نیز برای او فراهم باشد که در صورت علاقه و یا نیاز بتواند از آنها استفاده کند. این کتاب به گونه ­ای طراحی شده است که کلیه سرفصل­های در نظر گرفته شده توسط وزارت علوم و تحقیقات را شامل باشد. کتاب حاضر شامل 7 فصل به شرح زیر است:

فصل اول: توزیع­های نمونه­ ای

فصل دوم: برآورد نقطه­ ای

فصل سوم: برآورد فاصله­ ای

فصل چهارم: آزمون فرضیه 1

فصل پنجم: آزمون فرضیه 2

فصل ششم: رگرسیون و همبستگی مقدماتی

فصل هفتم: تحلیل واریانس مقدماتی

از جمله مزیت­های مهم این کتاب را می­توان اینگونه بیان کرد:

1– تاکید روی درست فهمیدن مفاهیم و تشریح مفاهیم اولیه و اساسی با گفتارهایی با زبانی ساده

2– اثبات بعضی از فرمول­ها به صورت ریاضی و مفهومی، اثباتی که به یادگیری بهتر مفهوم درس کمک می­کند. ذکر قضایا و بیان نتایج حاصله از پذیرش آن قضایا

3– طبقه­ بندی اطلاعات جهت فهم بهتر. دسته­ بندی کردن و روی شکل نمایش دادن که مشابه نقشه یک راه عمل ­کند.

4– حل مثال­ها برای هر بخش از درس و بلافاصله بعد از تدریس هر بخش به طوری که فراگیری مطالب را تا حد امکان ساده کند.

5– ذکر نکات مهم، جانبی، جالب و خصوصیات بعد از بیان مفاهیم و یادگیری مطالب اصلی. حل مثال برای نکات ریز و خصوصیت­ها سبب به یاد ماندنی­تر شدن آنها می­شود، لذا برای هر نکته­ای، یک مثال حل شده نیز ارائه شده است.

6– در پایان در هر بخش یک قسمت تحت عنوان سوالات تکمیلی قرار داده شده است. مثال­های حل شده در این بخش از هر فصل، تکمیل­ کننده مباحث درسی می­باشند و تا حد امکان از تکراری بودن آنها نیز جلوگیری شده است.

با توجه به خصوصیت­های ذکر شده و مطالعه با دقت کتاب می­توانید به این موضوع پی ببرید که این کتاب نه تنها برای تدریس در مقطع کارشناسی بسیاری از رشته­ ها بلکه برای آمادگی دانشجویان در آزمون­های کارشناسی ارشد نیز مناسب می­باشد. چرا که بعضی از سوالات در این کتاب از سوالات آزمون­های کارشناسی ارشد رشته­ هایی همچون صنایع، مدیریت، کشاورزی، برق، ریاضی، حسابداری، اقتصاد، و …. گرفته شده است.

 

 

380صفجه pdf

برای دانلود کلیک کنید