اخترفیزیک پیشرفته

- اخترفیزیک پیشرفته

اخترفیزیک پیشرفته

اخترفیزیک پیشرفته (نب دوریک)

مترجم :محسن سهیلی پشمی ,دکتر امین صالحی

پیشگفتار:

اختر فیزیک تلاش میکند جهان را از طریق به کار بردن قوانین اساسی فیزیک توضیح دهد. مانیفست پدیده های کیهانی در این مورد است که فیزیک می تواند در دورترین نقاط ظاهر شود , و  در زیرکانه ترین شکل ها ظاهر شوند. در نتیجه ,توسعه دادن مفاهیم اختر فیزیکی از طریق اصول پایه فیزیک این ظرفیت را دارد تا به دو هدف دست یابد که این هدف ها عبارتند از : نائل شدن و رسیدن به درک بهتر از پدیده اخترفیزیکی از طریق اصول اولیه , و روشنگری فیزیک از طریق اخترفیزیک توسعه یافته .در نهایت , موضوعات اخترفیزیکی در این کتاب , مطابق با قسمت های مختلف فیزیگ دسته بندی شده اند. به عنوان مثال , اشتقاق  از قوانین حرکت مداری , در تشخیص سیاره های فراخورشیدی  مورد استفاده قرار گرفته اند , که در مکانیک کلاسیکی بخشی از کتاب جای گرفته است این در حالی است که اشتقاق از نرخ های انتقال 21 سانتی متری خط هیدروژن , برای کاوش در حرکت شناسی کهکشان ها مورد استفاده قرار گرفته , که در بخش مکانیک کوانتومی کتاب آمده است. کتاب می تواند به عنوان یک متن برای دانشجویان فارق التحصیل بکار رود و همین طور به عنوان یک رفرنس برای محققان منتشر شود .

محتوا این کتاب بر اساس موضوعات استفاده شده توسط موئلف است که اندر حمایت از اخترفیزیک پیشرفته در دانشگاه نیومکزیکو  دنبال شده است. مخاطبین مورد نظر این کتاب تشکیل شده اند از دانشجویان فارق التحصیلی و  دانشجویان ارشد در فیزیک یا اخترفیزیک است . شاید مستقیم ترین آمار را حوزه ترکیب شده ستاره شناسی و فیزیک باشد. این حوزه تمایل به تاکیید بر اصول فیزیک را صرف نظر از تحقیق به وسیله ی دانشجویان مورد تعقیب قرار می گرفت. در بسیاری از موارد یک درجه تحصیلی مجزا از اخترفیزیک گزینه اختیاری نیست . در این حوزه (چنین موئلفانی ) تمام دانشجویان باید امتحان جامع فیزیک مشابهی را پاس کرده باشند . درنتیجه , دانشجویان باید به خوبی خود را آماده اصول فیزیک از نظر کار و تحقیق کرده باشند. برای آینده یک بنیاد قوی فیزیکی در توسعه دادن موضوع پایان نامه در سطح قابل قبول در حوزه به هم پیوسته فیزیک بسیار مفید می باشد . این کتاب به صورت ویژه ای چنین حوزه ه ایی را مورد هدف قرار داده است .

دپارتمان فیزیک و اخترفیزیک در دانشگاه نیو مکزیکو این کتاب را برای گرفتن امتحان جامع فیزیک از فارغ التحصیلان ضروری می داند. دوره های آموزشی بر اساس موضوعات موجود در این کتاب کمک هایی به ستاره شناسان و دانشجویان فیزیک داشته اند تا آنها بر این امتحان فائق آیند و پیروز گردند . من به سودمند بودن این حقیقت اعتقاد دارم که موضوعات اخترفیزیکی جذابند و زیرکانه اصول فیزیک را آشکارانه ارائه می دهد, که دانشجویان ممکن است قبلا تنها دانشی تئوریک راجب آنها داشته اند . بنابراین من انتظار دارم کتاب به خوبی توسط دانشجویان اخترفیزیک در حوزه های علمی ترکیب شده  درک شود. من همچنین انتظار دارم که دانشجویان فارغ التحصیل اختر فیزیک به تنهایی در فیزیک و به تنهایی  در دپارتمان یا حوزه ستاره شناسی ممکن است استفاده از این کتاب را انتخاب کنند تا مهارت های تحقیقاتی خودشان را بهتر کنند. هدف گذاری کردن تازه کاران یا دانشجویان کارشناسی ارشد این امکان را فراهم می کند که در آموزشگا ها برنامه درسی غلمی قوی ای می باشد.

توافقات چند منظوره و انضباطی نقش مهم در حال افزایشی در تحقیقات علمی بازی می کنند. فیزیکدانان ذرات متقابلا در کیهان شناسی  , و تاسیس فیزیک میدانی ذرات ستاره ای , تنها یکی از تظاهرات آشکار یا مانیفست های رشد سرتاسری بین فیزیک و رشته های اخترفیزیکی است. تاکیید بر پیوند اصول فیزیک و اخترفیزیک این کتاب را ظرفیتا مفید برای محققان فیزیک و اخترفیزیکی کرده که می خواهند اساس تحقیقشان را گسترده کنند.

مولف اذعان می کند که دکتر ریچ اپشتاین ( آزمایشگاه علمی لوس آلاموس) که اولین کرسی در مجموعه کرسی های درسی وابسته به توسعه ماده را در این کتاب  مورد استفاده قرار داده است را تدریس کرده در تهیه این کتاب کمک کرده است. همکاری و کمک بسیاری از دانشجویان  که کرسی ها یا دوره های آموزشی را  گرفته اند در شناختن بسیاری از اشتباهات و تناقضات در مواد آموزشی را داشته . در نهایت , مولف, به کمک و حمایت دپارتمان فیزیک و اخترشناسی در UNM و بردباری و تشویق خانواده و دوستانی که در تلاش برای تهیه این کتاب بودند اذعان می کند.

 

برای دانلود کلیک کنید