اصول ومبانی برنامه ریزی فرهنگی PPT

- اصول ومبانی برنامه ریزی فرهنگی PPT

اصول ومبانی برنامه ریزی فرهنگی PPT

 

 

نام محصول : پاورپوینت اصول ومبانی برنامه ریزی فرهنگی

فرمت : PPT

حجم : 0.1 مگابایت

تعداد اسلاید : 68

زبان : فارسی

سال گردآوری : 1399

 

مقدمه:

žپایه ای ترین و اساسی ترین عمل در مدیریت، برنامه ریزی است. زیرا بدون وجود برنامه صحیح و علمی، رسیدن به هدف یا اهداف میسر نخواهد بود. هدف، همان وجه مشترکی است که موجب گرد آمدن افراد مختلف و فعالیت های ایشان در یک گروه، تیم یا سازمان می شود. بنابراین، برنامه ریزی، یک رکن بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشی در دوام و بقای سازمان است و وجود سازمان، علت اصلی و اساسی مدیریت است. اگر سازمان، گروه یا تیمی وجود نداشته باشد، اِعمال مدیریت معنا و مفهومی نخواهد داشت. بر همین مبنا، فراگرفتن علم برنامه ریزی، یکی از بایسته های مدیران به شمار می رود و برنامه ریزی کردن نیز یکی از چهار وظیفه اساسی مدیر برشمرده می شود. به علت همین اهمیت است که اولین وظیفه مدیر را برنامه ریزی می دانیم و سپس دیگر وظایف او را بیان می نماییم. استونر، همین مطلب را با دو مثال بیان کرده است: می توان برنامه ریزی را به عنوان لکوموتیوی پنداشت که واگن های سازماندهی، رهبری و کنترل را به دنبال خود می کشد یا آن را به عنوان ریشه درخت بزرگ نارون یا بلوط پنداشت که سازماندهی، رهبری و کنترل، شاخه های آن را تشکیل می دهند. (استونر؛1379،439)؛ برنامه ریزی ، بنیاد مدیریت را تشکیل می دهد. برنامه ریزی یک پل لازم و ضروری است که بین حال و آینده زده می شود و احتمال دستیابی به هدف های مورد نظر را بالا می برد. 
 
تعریف برنامه ریزی:
::
žبرای برنامه ریزی، تعاریف متعددی بیان شده است که عموماً در مضمون، نقاط اشتراک فراوانی دارند. در این مختصر تنها به برخی از مهمترین تعاریف موجود اکتفا می شود. «تراواثا»، در تعریف خود از برنامه ریزی می نویسد: «برنامه ریزی عبارتست از فرایند به کارگیری آن دسته از حقایق مرتبط و مفروضات مربوط به آینده که برای رسیدن به شیوه های عملی دست یابی به هدف های مشخص تعقیب می شوند» (تراواثا؛1369،44). استونر نیز در تعریف خود اینگونه نگاشته است: برنامه ریزی بدین معناست که مدیر از قبل درباره هدف ها و اقدامات مورد نظر می اندیشد و کارها یا اقدامات وی بر اساس یک روش، برنامه یا منطق و نه بر اساس نوعی هوس، قرار دارد. (استونر؛1379،12) فالودی، برنامه ریزی را اینگونه تعریف می کند؛ کاربرد روش های علمی (هرچند ابتدایی) برای سیاست گذاری. وی معتقد است این فعالیت (برنامه ریزی) به مفهوم انجام تلاش آگاهانه برای افزایش ارزش سیاست ها در وضع کنونی و آینده می باشد. (نائینی؛1389،252) در واقع، برنامه ریزی نوع ویژه ای از تصمیم گیری است که مدیر، برای سازمان، آینده خاصی را مورد توجه قرار می دهد. (استونر؛1379، 439)
 
اهداف برنامه ریزی:

 هر برنامه ریز، در فرایند برنامه ریزی، به دنبال اهدافی است؛ اهدافی که در هر برنامه ریزی دنبال می شود، عبارتند از:

žـ افزایش احتمال رسیدن به هدف از طریق تنظیم فعالیت ها
žـ افزایش جنبه اقتضادی (مقرون به صرفه بودن عملیات)
žـ تمرکز بر روی مقاصد و اهداف و احتراز از تغییر مسیر
žـ تهیه ابزاری برای کنترل (رضائیان؛1383،92) 
 
ویژگی های برنامه ریزی مطلوب:

یک برنامه ریزی شایسته و علمی، باید دارای ویژگی هایی باشد، برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

جامع نگری: داشتن بینشی جامع، از ضروریات کار برنامه ریزی است.

انعطاف: در حقیقت قابلیت انطباق طرح [برنامه] با شرایط در حال تغییر است، بدون آن که به اهداف نهایی و راهبردی آن لطمه ای وارد آید.

ارشاد و هدایت: برنامه ریزی همواره دربرگیرنده ارشاد، راهنمایی و هدایت فعالیت هاست.

هدف گیری: برنامه ریزی، فعالیتی است حساب شده و منطقی و معطوف به هدفی مشخص

استمرار: برنامه ریزی فعالیتی است مستمر که محدود به یک مقطع خاص از زمان نمی شود.

آینده نگری: اندیشیدن در باب سرانجام کاری که هنوز آغاز نشده یا در مرحله اجراست و به پایان نرسیده، از مهمترین ارکان برنامه ریزی به شمار می )رود. 


ž
 
 

برای دانلود کلیک کنید