درک و احساس PPT

- درک و احساس PPT

درک و احساس PPT

 

 

نام محصول : پاورپوینت درک و احساس

فرمت : PPT

حجم : 0.3 مگابایت

تعداد اسلاید : 28

زبان : فارسی 

سال گردآوری : 1400

 

1-تعریف احساس و ادراک:

احساس، یعنی، تحریک گیرنده های حسی و انتقال اطلاعات حسی به دستگاه عصبی مرکزی (نخاع و مغز) گیرنده های حسی در اعضا یا اندامهای حسی، مثل چشم ، گوش، پوست و سایر قسمت های بند وجود دارند . تحریک حواس، مکانیکی است و از منابع انرژی مثل نور و صورت یا از مواد شیمیایی مثل بو و مزه نشات می گیرد. منظر از مکانیکی بودن احساس این است که هیچ نوع تفکر و اندیشه در آن دخالت ندراد . به این صورت که مثلاً نور، شبکیه چشم را تحریک می کند و اثر این تحریک به آن قسمت از مغز که به دریافت آن اختصاص دارد ، انتقال می یابد.

ادراک، یعنی، تعبیر و تفسیر احساس، معنا دادن به احساس. ادراک مکانیکی نیست ، یعنی تفکر، علایق ، نگرشها و تجربه ها در آن دخالت دارند . ادراک عبارت است از فرایند سازمان دهی و تفسیر احساسهایی که از دنیای خارج دریافت می کنیم. ادارک می تواند یادگیری، انتظار و همچنین شیوه های سازماندهی اطلاعات دریافت شده از دنیای بیرون را منعکس کند.

ادراک ، بر خلاف احساس ، فعال است و به کمک آن تحریکات حسی را می فهمیم، مثلاً ممکن است شکل یک انسان و یک عروسک 30 سانتی متری به یک اندازه گیرنده های حسی چشمهای ما را تحریک کنند، یعنی ، احساس واحدی به وجود آورند، اما ماآن دو را متفاوت می بینیم و این فرایند ، ادراک نامیده می شود.بنابراین ، برای تشکیل ادراک لازم است که اول احساس به وجود آید. برای آشنایی با انواع مختلف احساس سعی می کنیم هر یک از حواس را به طور گذرا شرح دهیم.

2-بینایی:

می توان گفت که چشمها دریچه های باز وجود ما بر جهان هستند. ما اطلاعات حاصل از راه بینایی را مهمتر از اطلاعات حاصل از راه شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه می دانیم. چون بینایی حس برتر ماست ، نابینایی راعاملی می دانیم که بیشتر از عوامل دیگر موجب ناتوانی می شود. برای این که بینایی را بهتر درک کنیم. ، لازم است ماهیت نور( محرک چشم) و اندام حسی( چشم) را خوب بشناسیم.

چشم

چشم از قسمتهای بسیار مختلف تشکیل می شود. در قسمت جلو دریچه کوچکی به نام مردمک دارد که نور از آن عبور می کند و پس از گذشتن از لایه های دیگر، به داخلی ترین لایه چشم به نام شبکیه می افتد. مردمک به طور خودکار باز و بسته می شود تا مقدار نور لازم به داخل چشم راه یابد. منظور از خودکار بودن مردمک این است که برای تنظیم میزان نور به تلاش

 

 

 

آگاهانه ما نیازی نیست. این کار به صورت بازتاب انجام می گیرد. پس از آن که نور از مردمک عبور کرد ، با عدسی چشم برخورد می کند. عدسی با تغییر ضخامت خود ، نور وارده را به نقطه لازم در روی شبکیه می اندازد تا دید روشنی به وجود آید.

 

برای دانلود کلیک کنید