مراقبت حرفه ای (حسابداری) PPT

- مراقبت حرفه ای (حسابداری) PPT

مراقبت حرفه ای (حسابداری) PPT

 

 

نام محصول : پاورپوینت مراقبت حرفه ای (حسابداری)

فرمت : PPT

تعداد اسلاید : 31

زبان : فارسی

حجم فایل : 0.8 مگابایت

سال گردآوری : 1400

 

تعیین محدوده های مسئولیتی یک حرفه مشکل است، بخصوص اگر آن حرفه مستلزم اعمال قضاوت شخصی نیز باشد. اگر حرفه دارای نوعی پویایی باشد که به همراه تغییرات محیط اجتماعی ، رویه های مورد عمل آن نیز تغییر کند این مشکل مضاعف می شود.
حسابرسان جهت مقابله با این مشکل و دوری جستن از هرگونه مسئولیت احتمالی در دعاوی مطروحه سعی کرده اند به جای اظهار نظر مقبول از اظهار نظرهای دیگری استفاده نمایند، این رویکرد جهت مقابله با مسئولیت روش مناسبی نمی باشد زیرا تاثیر نامطلوبی بر اعتبار حرفه باقی می گذارد.

لذا جهت مقابله با این مشکل مفهوم مراقبت حرفه ای در حسابرسی مطرح می گردد.

 

موضوع مراقبت حرفه ای حسابرسان، موجب تغییر در مسئولیت مدیریت صاحبکار در خصوص تهیه و ارائه دقیق صورتهای مالی نمی‌شود. اما این موضوع، حسابرسان را ملزم می سازد تا نسبت به حد و مرز دقیق مسئولیتشان در برابر کسانی که به صورتهای مالی اتکا کرده و بر مبنای اظهار نظرحسابرسان و استانداردهایی که منجر به چنین اظهار نظری می‌شود عمل می کنند، آگاه باشند( موتز وشرف،1961).

 

 

اگر صورتهای مالی را شکلی از کالای عمومی فرض کنیم دو مسئله مطرح خواهد شد:

اول، تعریف گروهی که بر اظهارنظر حسابرسان تکیه می کنند،

دوم، تعیین سطح استاندارد‌های حرفه ای که حداقل میزان لازم را برای بکارگیری مراقبت حرفه ای مورد نظر برای قابل استفاده بودن اظهارنظر حسابرسی نشان دهد.

از یک سو نمی توان انتظار داشت که حسابرسان مسئولیت نامحدودی در زمینه مراقبت حرفه ای داشته باشند و از سوی دیگر نمی توان آنها را برای اعمال مهارت هایشان از هر گونه مسئولیت مبرا دانست، لذا مسئله اصلی برقراری موازنه ای منطقی و منصفانه بین این نقاط متضاد است.

برقراری این موازنه فرایندی مستمر است  و علاوه بر حسابرسان و مجامع حرفه ای ذی ربط، جامعه نیز از طریق قانونگذاری دولتی، تصمیمات دادگاهها و سایر روشها نظیر انتقادهای رسانه ای در تعیین این موازنه دخیل هستند.

 

 

برای دانلود کلیک کنید