تحقیق بیماری یرقان

- تحقیق بیماری یرقان

تحقیق بیماری یرقان

تحقیق بیماری یرقان در حجم 14 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:

زردی نوزادی چیست؟(زردی در بچه های نوزاد)

زردی که در چند روزه اول بعد از تولد بچه شروع میشود زردی نوزادی میباشد (زردی که در زمان تولد بچه ها ظاهرمی شود دلیل مهمتری از زردی را پیشنهاد می کند ).

در حقیقت در طی چند روز اول بعد از تولد تقریبا در همه نوزادان میزان بیلی روبین خون بالا می بالا می رود و در بیشتر از نیمی از بچه ها زردی ایجاد می شود. برای همه نوزادان بجز تعداد کمی کمی از انهازردی نشان دهنده یک ویژگی  فیزیولوژیکی نرمال و طبیعی است و باعث مشکلات می شود .

دلیل زردی فیزیولوژیکی طبیعی به خوبی فهمیده شده است .در دوران زندگی داخل رحم سلول های مرفرفونی جنین خاوی نوعی هموگلوبین است که با هموگلوبین بعد از تولد تفاوت دارد وقتی که نوزاد می شود بدن او به سرعت شروع به از بین بردن سلول های قرمز خاوی هموگلوبین نوع جنینی میکند وسلول های قرمز حاوی هموگلوبین نوع بزرگسالی را جانشین انها می کند. این فرایند باعث می شود که کبد با بیلی روبین هایی که از تخریب هموگلوبین نوع جنینی سلول های قرمز خون حاصل شده است پر شود.کبد یک نوزاد کامل و رسیده نیست و توانایی ان برای تجزیه وخارج کردن بیلی روبینمحدود است .در نتیجه هم جاری شدن مقدار زیادی بیلی روبین و هم نا رسیدگی کبد, بیلی روبین در خون جمع می شود . در دو یا سه هفته نابودی

 سلول های قرمز خون پایان می یابد ,کبد کامل و رسیده می شود ومیزان بیلی روبین بهحد طبیعی خود بر می گردد .

سندروم غیر معمول دیگری وجود دارد که همراه با زردی نوزادی است زردی شیر دادن از پستان است . در این سندروم به نظر می رسد که سندروم بر شیر دادن از پستان تکیه دارد . اگرچه دلیل این نوع زردی ناشناخته است این طور فرض شده است که در شیر پستان چیزی وجود دارد کهتوانایی کبد برای تجزیه و از بین بردن بیلی روبین را کاهش می دهد . با زردی شیر دادن از پستان میزان بیلی روبین افزایش می یابد و میزان ان تقریبا در دو هفته به حد اکثر می رسد ,برای یک هفته یا بیشتر بالا می رود و سپس در چندین هفته یا چندین ماه بهحد طبیعی می رسد . این زمان بندی افزایش بیلی روبین و زردی تفاوت دارد با ان زردی که از نظر فیزیولوژیکی کاملا طبیعی است و اجازه میدهد که دو علت زردی از هم متمایز شود.اهمیت واقعی زردی طولانی تر که همراه با زردی شیر دادن از پستان می باشد این است که این احتمال را افزایش می دهد که یک علت جدی تری برای زردی وجود دارد که نیاز به برسی می باشد برای مثال سربستگی مجرای صفراوی (نابودی مجاری صفراوی).

زردی به علت شیر خوردن از پستان مادر معمولا به تنهایی باعث بروز مشکلات برای نوزاد نمی شودزردی فیزیولوژیکی و  زردی شیر دادن از پستان باعث بروز مشکلات برای نوزاد نمی شود با این وجود این نگرانی وجود دارد که افزایش زیاد یا به مدت طولانی میزان بیلی روبین ترکیب نشده (نوعی از بیلی روبین که به اسید گلوکرونیک نچسبیده است و نوع اصلی          بیلی روبین است که زردی فیزیولوژیکی و  زردی شیر دادن از پستان ظاهر می شود)باعث اسیب عصبی به نوزاد می شود.

بنابراین وقتی سطح بیلی روبین جفت نشده بالا است و به داراز می کشد معمولاً درمان شروع می شود تا سطح بیلی روبین را کاهش می دهد. در نوزادانی که نارس به دنیا می آیند ممکن است رودتر شروع شود زیرا رشد و تکامل کبد آنها مدت بیشتری به طول می انجامد. بنابراین خطر بالارفتن و طول کشیدن آن خیلی بیشتر است. درمان شامل نور درمانی هم با نور مصنوعی و هم با نور طبیعی آفتاب می شود . اگر این درمان موفقیت آمیز نباشد خون نوزاد با خون اهدا کنندگانی که دارای خون نرمال هستند عوض می شود.

طبیعت خون خیم فیزیولوژیک و آلرژی شیر پستان لازم است . از بیماری خونی تازه متولیدن که خیلی جدی تر و حتی تهدید کننده زندگی است و علت زردی در نوزادان در اثر سازگاری گروه خونی بین مادر و نوزاد مثلاً ناسازگاری RH است جدا شده و آنها را از هم تمایز داد. این ناسازگاری حاصل حمله آنتی بادی های مادر بر سلولهای قرمز خون نوزاد باعث بیماری خون کاوی(نابودی گویچه های قرمز خون) می شود. خوشبختانه به خاطر مراقبت های پیشرفته دوران بارداری این علت بوجود آوردن زردی بسیار نادر است.

علت بوجود آمدن زردی چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایشات زیادی برای تعیین علت زردی وجود دارد. اما پیشینه و معاینات فیزیکی به همان اندازه دارای اهمیت هستند.

پیشینه : پیشینه می تواند دلایلی را برای بوجود آمدن زردی بیان کند. به عنوان مثال مصرف شدید الکل می تواند باعث بیماری های الکلی کبد شود در حالی که استفاده از مواد قابل تزریق و غیر قانونی می تواند باعث بوجود آمدن هپاتیت ویروسی شود. شروع استفاده از یک ماده مخدر نوم باعث بوجودآمدن یرقان (زردی ) می شود. قسمت دردهای شکمی که همراه با زردی است اکثرا دلالت بر انسداد مجاری کیسه صفرا بوسیله سنگ است.

معاینات فیزیکی :

مهمترین قسمت بدن مریضی که از زردی رنج می برد برای معاینه قسمت شکم است . تومورهای موجود در شکم نشانه سرطانی شدن کبد و هم علت زردی است . کبد بزرگ و سخت شده نشانه سیروز است. کبی که مانندسنگ سخت شده و غده غده است نشان از سرطان در کبد دارد.

آزمایش خون:

اندازه گیری میزان بیلی روبین می تواند در تعیین علت بوجود آمدن زردی کمک کند. افزایش قابل توجه میزان بیلی روبین جفت نشده نسبت به افزایش بیلی روبین جفت شده می تواند حالی از خون کاوی شود. افزایش قابل توجه تست های کبدی (به متن رجوع شود. گفته شده چه چیزهایی افزایش می یابد.) می تواند پف کردگی و التهاب کبدی را باعث شود.( (مانند هپاتیت ویروسی)

افزایش دیگر المنت های آزمایش های کبدی شامل آلکالین –فسفاتاس هم نشانه بیماری یا انسداد مجاری کیسه صفرا است.

التراسونوگرانی: سونوگرافی یک آزمایش ساده مطمئن و در دسترس است که از امواج صوتی برای معاینه اندامهای داخلی شکم استفاده می کند. آزمایشات التراسوند (امواج فراصوتی) شکم می تواند سنگ کیسه صفرا –تومور در کبد یا پانکارس و اتساع مجاری کیسه صفرا در اثر انسداد را نشان دهد.

توموگرافی کامپیوتری : توموگرافی رایانه ای یا CT scan اسکن هایی هستند که از اشعه x استفاده می کنند تا بتوانند نسوج نرم داخل شکم را معاینه کنند. این روش مخصوصاً برای تشخیص تومور در کبد و پانکراس و تشخیص اتساع مجاری کیسه صفرا خیلی خوب است. اگر چه در تشخیص سنگ های کیسه صفرا نمی توانند به خوبی سونوگرافی عمل کنند.

برای دانلود کلیک کنید