مقاله : مقایسه عملکرد موتور EF7.TC در حالت سوخت گاز و بنزین با استفاده از شبیهسازی گرمایی پیستون و محفظه احتراق
مقایسه عملکرد موتور EF7.TC در حالت سوخت گاز و بنزین با استفاده از شبیهسازی گرمایی پیستون و محفظه احتراق
تعداد صفحات : 16
در این تحقیق ابتدا انتقال گرما در پیستون موتور اشتعال جرقهای محاسبه شده، سپس با تعیین شرایط مرزی گرمایی به
بررسی عملکرد موتور در دو حالت سوخت گاز و بنزین پرداخته شده است. سه روش متفاوت برای مدل کردن انتقال گرما
به کار رفته است. در روش اول برای پیستون، سیلندر و سرسیلندر، یک دمای ثابت و تقریبی در نظر گرفته شده و توسط
مدل دو ناحیهای احتراق شرایط میدان گاز درون سیلندر (دما، فشار و ضرایب انتقال گرمای جابهجایی) محاسبه میشوند.
در روش دوم برای هر سه قسمت پیستون، سیلندر و سرسیلندر، سه دمای مجهول در نظر گرفته شده و معادلات انتقال
گرما با مدل دو ناحیهای به صورت همزمان حل میشوند. در روش سوم که دقیقترین روش است، به صورت همزمان بر
اساس مدل شبکه گرمایی مقاومت- خازن، 24 معادله انتقال گرما با کد دو ناحیهای، حل میشود. نتایج به دست آمده از
سه روش به منظور بررسی اثر آنها بر رفتار گرمایی پیستون با هم مقایسه میشوند. نشان داده شده است که استفاده از
مدل مقاومت -خازن با تعداد معادلات کمتر و در نتیجه زمان حل کمتر، روشی مناسب برای حل مسائل گرمایی موتور
نوشته شده انجام شده است و نتایج با داده- (MATLAB) است. مجموعه این عملیات توسط کدی که در نرم افزار متلب
صحهگذاری شده است. EF7.TC های تجربی موتور