دانلود پاورپوینت کاربرد فرایند پرستاری در بهداشت جامعه – 16 اسلاید

- دانلود پاورپوینت کاربرد فرایند پرستاری در بهداشت جامعه - 16 اسلاید

دانلود پاورپوینت کاربرد فرایند پرستاری در بهداشت جامعه – 16 اسلاید

 پاورپوینت کاربرد فرایند پرستاری در بهداشت جامعه – 16 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

¢فرآیند پرستاری سلسله اعمال و مراحلی است که به پرستار امکان می‌دهد وظایف خود را به شیوه علمی انجام دهد.  اولین بار به صورت علمی فی گلن عبدا..(1960)دیدگاه بیمار محور را برای تشخیص مشکلات  مددجو بیان نمود
¢از آنجا که فرآیند پرستاری بر مراقبت از مددجو (فرد، خانواده و جامعه) متمرکز است، لذا ابتدا باید نیازها و مشکلات مددجویان و اهداف فردی یا جمعی آنها مشخص گردد.
¢فرآیند پرستاری بهداشت برای پرستار امکان استفاده از تخصص و مهارت، توانایی‌ها، صرفه جویی در وقت و انرژی و ارزیابی مداوم مددجو را فراهم می‌کند ؛   هیچ یک از این اجزاء جدا از یکدیگر نبوده و در رابطه با یکدیگرند، لذا فرآیند پرستاری شامل یکسری اعمال پویا و مداوم و مرتبط با یکدیگر است که به منظور کسب یا ارتقاء سطح سلامت و بهبود بیمار و حل مشکلات بهداشتی مددجویان انجام می‌گیرد.
¢
¢عوامل خارجی تأثیر گذار بر سلامت و بهداشت مددجویان عبارت از فقر، آلودگی هوا، سر و صدا ،استرس و. . . است و عوامل داخلی شامل خوب کار نکردن بعضی از اندام‌ها ، پرخوری و. . . است. انسان جزء سیستم های باز با تعادل پویااست که با تبادل انرژی با محیط خود با وجود تغییرات دائمی،سعی در حفظ  ثبات دینامیک  خود دارد و با دریافت انرژی از محیط با  بی نظمی مبارزه می‌کند، در سیستم‌های باز به این حالت انتروپی منفی  می‌گویندکه از زوال و انهدام سیستم جلوگیری می‌کند.
¢3. نظریه مشکل گشایی و تصمیم‌گیری
¢هر مشکل نیازی است که باید به آن پاسخ داده شود و تصمیم‌گیری، انتخاب یکی از راه‌های موجود برای حل مشکل است.گام‌های فرآیند حل مسئله (مشکل گشایی ) عبارتند از: تعیین مسئله، جمع‌آوری اطلاعات جهت شناخت و تجزیه و تحلیل مشکل، ارائه فرضیه  و دست‌یابی به  راه حل‌های مختلف جهت رفع مشکل، آزمون فرضیه‌ها (مقایسه هر یک از راه حلها با یکدیگر)، اجرای تصمیم و ارزشیابی نتایج حاصل از تصمیم در صورت عدم رفع مشکل طی مراحل قبلی.
¢فرآیند پرستاری با مراحل مختلف خود به نوعی فرایند حل مسئله است که مشکل مدار و مددجو محور است.
¢
¢نظریه جامعه به عنوان شریک-4
¢برگرفته از مدل بتی نیومن که در آن جامعه به عنوان مددجو وشریک تعریف شده است . این مدل نگرش خاصی به انسان ومسائل بهداشتی درمانی دارد .به وقوع عوامل استرس زا عکس العمل مددجو وجامعه نسبت به آن وفرهنگ و اجتماع توجه خاص شده است وکارایی آن در گروهها وجوامعی است که برخورد مداوم با عوامل استرس زا دارند.
¢از آنجایی که در ایران اکثر مشکلات بهداشتی،مسائل قابل  پیشگیری است واین نظریه بر تمام سطوح پیشگیری تاکید دارد پس کاربرد زیادی در فرایند پرستاری خواهد داشت.
¢جامعه را به دلایل مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد، نظیر مشخص کردن نیازها، آگاهی از وضع سلامت ساکنین، شناخت گروه‌هایی که در معرض خطر شدید هستند، تشخیص نیازهای اقوام و اقلیت‌های مختلف در بین مردم، تکمیل برنامه‌های بهداشتی، تسهیل تدوین خط مشی‌‌ها، مشخص کردن و تخصیص منابع، تعیین میزان نیاز به خدمات پرستاری بهداشت، تشخیص نقاط قوت و ضعف جامعه، آگاهی از طرز فکر افراد جامعه نسبت به بهداشت و سلامتی و. . .
¢موری و زنتر (1979) این مرحله را برای بررسی تمامیت فرد برای دستیابی به اطلاعات زیربنایی جهت تعیین مشکلات و احتیاجات او ضروری می دانند.
¢یورا و والش (1982) بررسی را مطالعه وضعیت انسان بر اساس اطلاعات گردآوری شده می دانند، که طی آن زمینه‌های سلامت فرد شناسایی و تأیید می‌شود یا بر عکس موارد بیماری، مشکلات احتمالی، علل مربوط به آن و مشکلاتی که فرد می‌تواند بر آنها غلبه کند مشخص می‌شود.
¢ لاکمن (1987) بررسی و شناخت را روشی سیستماتیک برای گردآوری اطلاعات به منظور تعیین نیازهای برآورده نشده انسانی می داند که عکس العمل آن می‌تواند به صورت مشکلات موجود و احتمالی بروز کند.
¢
¢
¢3)   تجزیه و تحلیل اطلاعات و تشخیص‌های پرستاری
¢پس از بررسی و شناخت جامعه یعنی جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به تشخیص‌های پرستاری در پرستاری بهداشت جامعه می‌رسیم که در آن ماهیت مسئله یا مشکل و علت و علائم مشکل بررسی می‌شود و این مرحله از  مرحله پایانی بررسی و شناخت شروع می‌شود و در آن عوامل فردی (جسمی، روانی) و عوامل محیطی (فیزیکی، شیمیایی، زیستی، اجتماعی) مدنظر قرار می‌گیرد.  برونر و سودارث  معتقدند که نباید تشخیص پرستاری را با تشخیص‌های پزشکی اشتباه کرد.  تشخیص پرستاری از مهم ترین نکات در فرآیند پرستاری است.  تشخیص‌های پرستاری باعث انجام مراقبت‌های پرستاری با کیفیتی مطلوب می‌شود و برنامه‌ریزی را تسهیل می‌کند و یک مفهوم علمی دارد،  در تشخیص پرستاری باید علت ایجاد کننده مشکل نیز ذکر شود.  ارائهتشخیص‌های پرستاری بر اساس مشکلات موجود و نیز مشکلات احتمالی صورت می‌گیرد. مشکلات موجود، مشکلات فعلی است که باعث بروز علائم و نشانه‌های خاصی شده و باید  هر چه سریع‌تر جهت برطرف کردن آنها تدابیر پرستاری طرح‌ریزی ‌شود.  اما مشکلات احتمالی آن دسته از مشکلاتی است که احتمال به‌وجود آمدن آنها زیاد است و پرستار باید جهت پیشگیری از آنها تدابیری اتخاذ نماید. 
¢ 
¢
¢6) ارزشیـابی
¢ ارزشیـابی آخرین مرحله در فرآیند پرستاری است که میزان دستیابی به هدف را مشخص کرده  و اساساً این سؤال را مطرح می‌کند که  آیا پرستار و مددجو به هدف مورد نظر رسیده‌اند یا خیر ؟
¢ارزشیابی شامل اخذ قضاوتهایی درباره «فرآیند» و  «برآیند» مراقبت پرستاری می‌باشد.  آنچه که در حین مراقبت نمایان می‌شود به «فرآیند» موسوم بوده و باعث اصلاح مرحله به مرحله در فرآیند پرستار ی می‌شود ، در حالی‌که رفتار و موقعیت مددجو در پایان مراقبت به عنوان «برآیند» ارزشیابی است  و رابطه بین عمل پرستار و پاسخ مددجو را توصیف می‌کند، بدین ترتیب ارزشیابی برآیند شامل مقایسه واکنش و موقعیت مددجو در دستیابی به اهداف و مقاصد طرح مراقبتی است ..
¢ 
¢
 

برای دانلود کلیک کنید