مقاله ای کامل درباره استاندارد کدکس الیما نتایوس

- مقاله ای کامل درباره استاندارد کدکس الیما نتایوس

مقاله ای کامل درباره استاندارد کدکس الیما نتایوس

نوع فایل : Word

تعداد صفحات : 34 صفحه

 

چکیده :

کمیسیون کدکس الیمانتاریوس شاخه‌‌ای بین‌المللی است که مسئولیت اجرای برنامه استانداردهای غذایی مشترک FAO و WHO را بعهده دارد. این کمیسیون در سال 1962 توسط FAO و WHO مشترکاً بمنظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و تسهیل تجارت بین‌المللی غذا بوجود آمد.

کدکس الیمانتاریوس ( که در لاتین به معنای کد یا قانون غذا است ) مجموعه‌ای از استانداردهای بین‌المللی غذایی است که توسط کمیسیون تاًیید شده و به روش یکنواخت و هماهنگ ارائه می‌شود. این مجموعه شامل تمام استانداردهای مربوط به اصول غذا اعم از فرآوری شده ، نیمه فرآوری شده یا خام می‌باشد. کدکس الیمانتاریوس شامل مقررات مربوط به بهداشت و کیفیت تغذیه‌ای غذا از قبیل معیارهای قابل قبول میکروبیولوژیکی و مقررات مربوط به افزودنیهای غذایی، باقیمانده‌ آفت‌کش‌ها‌، آلوده‌کننده‌ها، نحوه برچسب‌گذاری و عرضه مواد غذایی و روش‌‌های آنالیز و نمونه‌برداری می‌باشد. کدکس همچنین شامل مقررات دیگری است که به شکل آئین کار ، دستورالعمل و سایر معیارهای توصیه‌ای ارائه می‌شود

این مجموعه دومین انتشار کدکس الیمانتاریوس است. اولین بار انتشار کدکس در سال 1981 صورت گرفت. تا قبل از سال 1981 استانداردهای تدوین شده توسط کدکس الیمانتاریوس بصورت انفرادی تحت عنوان استانداردهای پیشنهادی ارائه می‌شد. ( سری های CAC/RC )

این مجموعه اکنون بازنگری شده و بر اساس تصمیمات و مصوبات بیست‌و یکمین نشست کمیسیون کدکس الیمانتاریوس در ژولای 1995 تدوین گردیده است.

 

مقدمه

« مقررات کمیسیون کدکس غذایی و اجرای برنامه استانداردهای غذایی توسط کمیسیون »

کمیسون کدکس برای اجرای برنامه استانداردهای غذایی کمیته مشترک FAO و WHO بوجود آمد که اهداف آن طبق آنچه که در اساسنامه کمیسیون آمده عبارتست از

1ـ حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و ایجاد اطمینان از انجام عملیات کاملاً شفاف و درست در امر تجارت غذا 

2ـ افزایش هماهنگی در اجرای کلیه استانداردهای غذایی که توسط ارگانهای بین‌المللی دولتی و غیردولتی صورت می‌پذیرد.

3ـ تعیین اولویت‌ها و راهنمای تهیه پیش‌نویس استانداردها با کمک سازمانهای ذیصلاح 

4ـ نهائی کردن استانداردهای تدوین شده در کمیته‌های فنی 

5ـ چاپ و انتشار استانداردها پس از قبول آن توسط دولت‌های عضو کدکس تحت عنوان « استانداردهای منطقه‌ای یا جهانی»

اساسنامه کمیسیون کدکس الیمانتاریوس توسط FAO و WHO تاًیید و مصوبشده است. این کمیسیون در واقع شاخه ای فرعی از این دو ارگان است که قوانین آن در کتابی تحت عنوان « روش اجرائی Precedural Manual » آورده می‌شود.

 

برای دانلود کلیک کنید