پاورپوینت رویکردهای توسعه منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی

- پاورپوینت رویکردهای توسعه منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی

پاورپوینت رویکردهای توسعه منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی

پاورپوینت رویکردهای توسعه منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی

از کودکی می آموزیم که بر محدودیت های زندگی غلبه کنیم. آیا این آموختن آموزش است یا تعلیم و تربیت، این دو اصطلاح شاید به ظاهر مترادف باشند اما هم معنی نیستند و برخی از صاحبنظران در درک آنها تفاوت هایی را قائل هستند. گر چه هر دو به فرآیند یادگیری کمک می نمایند اما در جهت گیری و اهداف دارای تفاوت می باشند.


دو نکته اساسی در تمام سازمان ها 
در تمامی سازمان ها دو نکته اساسی مورد توجه است:
حفظ بقا و افزایش کارایی و اثربخشی

از جمله مهترین عامل حیات، کارایی و اثربخشی سازمانها، منابع انسانی لایق و کارآمد است. از این رو، آموزش و توسعه منابع انسانی از طریق ایجاد دانش و مهارت ویژه در کارکنان نقش بسیار مهمی در حیات، کارایی و اثربخشی سازمان ایفا می کند.


ماهیت و مفهوم آموزش 
آموزش عبارتست از محیطی که در آن کارکنان رفتارها، معلومات، مهارت ها، توانایی ها و دانش مربوط به شغل را فراگیرند. 
آموزش عبارتست از کوشش در جهت بهبود عملکرد کارکنان در ارتباط با انجام کار و مسائل مربوط به آن. 
آموزش کارکنان عبارتست از کلیه مساعی و کوشش هایی که در جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی، مهارت های فنی، حرفه ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان یک سازمان به عمل می آید و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیت های شغلی خود می نماید.

آموزش اساساً یادگیری است. سازمان در تلاش است که تجاربی فراهم آورد تا فرد را در انجام اثربخش تر وظایف شغلی یاری دهد. بنابراین آموزش را می توان به عنوان تلاشی از سوی سازمان برای تغیرر رفتار اعضای خود به منظور افزایش اثربخش تلقی کرد.
در کل آموزش به تلاش های برنامه ریزی شده سازمان اطلاق می گردد. که یادگیری مهارتها و شایستگی های مربوط به شغل را تسهل می کند. این شایستگی ها شامل دانش، مهارت ها یا رفتارهایی می گردد که برای موفقیت عملکرد شغلی مهم هستند.


چیستی تعلیم و تربیت 
تعلیم شامل فعالیت هایی است که هدف آنها گسترش دانش، مهارت ها، ارزش های اخلاقی و نیازها قابل درک در تمام وجوه و جنبه های زندگی می باشند. در واقع، تعلیم بر دانش و مهارت هایی که فقط بر حوزه محدودی از فعالیت وابسته نیست، اشاره می کند در حالیکه آموزش فقط جهت گیری نیازهای سازمانی دارد.


هدف تعلیم 
هدف تعلیم فرآهم آوردن شرایط اساسی و ضروری برای جوانان و بزرگسالان جهت گسترش درک تاثیرات سنت ها و عقاید جامعه ای که در آن زندگی می کنند است و آنها را قادر می سازد که در این سنت ها و عقاید سهیم گردند.


توسعه 
توسعه به سرمایه گذاری آینده نگر در نیروی انسانی اشاره دارد. توسعه این حقیقت را بیان می کند که یک کارمند برای موفقیت در دوره شغلی نیازمند بکارگیری یکسری معلومات، مهارت ها و توانایی ها خواهد بود. پس توسعه شامل آموزش رسمی، تجربیات شغلی و توانایی هایی است که کارکنان را برای آینده آماده می سازد.


رویکردهای توسعه کارکنان
تعلیم و آموزش رسمی 
ارزیابی
تجربیات شغلی
روابط بین فردی


تعلیم و آموزش رسمی
برنامه های تعلیم و آموزش رسمی شامل: برنامه هایی که در محل کار برای کارکنان طراحی می شود و دوره های کوتاه مدت که توسط مشاورین یا دانشگاه ارائه می شود، می گردد. 
این برنامه ها ممکن است به همراه سخنرانی متخصصین کسب و کارها، بازی های مدیریتی، شبیه سازی و ملاقات با مشتریان باشند. 
مانند سمینارهای دو روزه و برنامه های هفتگی شرکت هایی مثل ای.بی.ام ، موتورولا و جنرال الکتریک


ارزیابی
ارزیابی شامل جمع آوری اطلاعات و فراهم آوردن بازخور برای کارکنان درباره رفتارها، مهارت ها و سبک برقراری ارتباط آنهاست. این اطلاعات را می توان از خود کارکنان، همکاران، مدیران، و مشتریان بدست آورد. ارزیابی اغلب برای شناسایی کارکنانی که دارای توانایی های بالقوه مدیریتی هستند و همچنین به منظور سنجش نقاط قوت و ضعف مدیران فعلی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ارزیابی برای شناسایی مدیرانی که دارای توانایی بالقوه جهت کسب مشاغل اجرایی سطوح بالاتر هستند بکار برده می شود.


متداول ترین ابزار های ارزیابی
شاخص بریگز-میرز 
مراکز ارزیابی
ارزیابی عملکرد 
بازخور 360 درجه

 

این فایل در قالب power point و به تعداد  45 اسلاید می باشد.

 

برای دانلود کلیک کنید