دانلود پاورپوینت بیمارستان صحرائی سیار- 45 اسلاید

- دانلود پاورپوینت بیمارستان صحرائی سیار- 45 اسلاید

دانلود پاورپوینت بیمارستان صحرائی سیار- 45 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  بر طبق حوادث (disasters) اتفاقاتی هستند که علاوه بر اختلال در روند زندگی جامعه ، به نحوی موجب از هم پاشیدن شیرازه آن می شوند  ، تعدد و تنوع وقوع بلایای طبیعی ، بروز جنگها عمدتا در کشورهای جهان سوم اتفاق می افتند. این امر موجب شده تا کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه با استفاده از صحنه های واقعی حوادث فوق و تجارب گذشته کاهش اثرات اجتماعی ومخرب اینگونه حوادث را در زنجیره امداد و درمان مورد بررسی قرار دهند و بهترین گزینه را برای مقابله با هر نوع شرایط اقلیمی خاص و نوع حادثه انتخاب و آن را توسعه دهند.

در عموم حوادث خصوصا در حوادث بزرگی نظیر زلزله و سیل بیشترین تعداد مجروح در 24 تا 48 ساعت اول بعد از حادثه وجود دارد و معمولا این زمانی است که منابع درمانی خارج از منطقه هنوز نتوانسته اند به منطقه آسیب برسند .

زمان طلائی برای مجروحین زلزله بین 6 تا 12 ساعت و برای مجروحین سیل کمی بیشتر از این زمان است  . برخی منابع ذکر کرده اند که بین 1 تا 6 ساعت پس از زلزله هنوز تا 50% مجروحان در زیر آوار زنده اند .

 بنا بر این ، رساندن  امکانات درمانی برای مداوای مجروحین در ساعات اولیه بسیار حیاتی میباشد .

 

 

 

 

بطور کلی اساس درمان در حوادث بر دو نوع پروتکل استوار می باشد.

 

الف ) درمان و یا تثبیت موقعیت مجروح ، مصدوم و یا بیمار در محل وقوع حادثه و یا بحران و سپس انتقال به مراکز درمانی پیشرفته .

ب ) ارائه کمکهای اولیه توسط عوامل انسانی آشنا به اصول کمکهای اولیه درمانی و اعزام فوری بدون توقف به بیمارستانهای منطقه ای

( پروتکل انتقال فوری ) .

به علت عدم وجود امکانات سریع انتقال و نیز صعب العبور بودن بخش اعظم مناطق کشور و نیز سابقه طولانی دفاع مقدس و وقوع بلایای طبیعی فراوان و گسترده نظیر زلزله و سیل گزینه الف انتخاب میگردد.

حوادث غیر مترقبه از قبیل سیل و به ویژه زلزله درایران به عنوان واقیتی پذیرفته شده هراز چند گاهی باعث بروز خسارت جبران ناپذیر مالی و جانی می شود و مسائل فراوانی به بار می آورد .

از طرفی به علت کشور مقتدر اسلامی و سیاست ظلم ستیزی ، موقعیت جغرافیائی ، منابع و ذخایر همواره مورد طمع دشمنان و جنگ قرار دارد ،لزوم رسیدگی هر چه سریعتر به وضعیت مجروحان پس از وقوع زلزله از جمله اهم مسائل است .

تجربه زلزله های قبل نشان می دهد که این موضوع می تواند در کاهش تلفات و مشکلات بعدی موثر باشد.

یک از راههای رسیدن به این هدف ، استقرار سریع مراکز درمانی  سیارنزدیک نقاط حادثه دیده است .

بخشهای مختلف یک بیمارستان صحرائی
پذیرش.   
ورژانس.
داروخانه.
آزمایشگاه.
رادیولوژی.
مرکز استریلیزاسیون
اطاق عمل و ریکاوری
بخش بستری.                                            
آی. سی. یو
سرویس بهداشتی

تاسیسات( ژنراتوربرق ،مخازن آب و..)

برای دانلود کلیک کنید