پاورپوینت کامل و جامع با عنوان عمل گرایی و تربیت در 34 اسلاید

- پاورپوینت کامل و جامع با عنوان عمل گرایی و تربیت در 34 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان عمل گرایی و تربیت در 34 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

واژه “Pragmatism” به‌معنای عمل‌گرایی برگرفته از “Pragma” به‌معنای کنش یا عمل می‌باشد و پراگماتیسم یا مکتب اصالت عمل که مقابل “Intellectualism” یا مکتب اندیشه و نظر جای دارد، نگرشی فلسفی است که همواره بر کنش، عمل و آنچه کارایی دارد، تأکید می‌ورزد.

پراگماتیسم در ثلث آخر قرن نوزدهم میلادی، در امریکا تولد یافت و بر علوم مختلفی ازجمله روان‌شناسی و تعلیم و تربیت اثر گذاشت. این مکتب فلسفی با ویژگی‌های زندگی امریکایی، نخستین‌بار توسط چارلز پیرس به سال 1878 به‌عنوان یک روش مطرح شد. سپس ویلیام جیمز، جان دیویی و آرتور بالفور (A.Balfour)، فردیناند شیلر و هانس ویهنگر (H.Vaihinger) روایات متعددی از آن ارائه دادند. این واژه، نه به‌عنوان یک روش یا یک مکتب، بلکه به‌عنوان قواعد مبتنی‌بر تجربه در حوزه اخلاق عملی توسط کانت به‌کار برده شده بود. توجه به غایت فعل، در این‌گونه قواعد، باعث شد که کانت آن‌ها را پراگماتیک بنامد.

امیل دورکیم عمل‌گرایی را عکس‌العملی در برابر عقل‌گرایی سنتی می‌دانست؛ دیویی و هربرت مید نیز همانند مارکس معتقدند که فلسفه سنتی بی‌محتوا، صوری و بی‌فایده است. طبق نظر کاپلان عمل‌گرایی، نسخه بدل تجربه‌گرایی معنایی (Semantic Empiricism) است که آن نیز خود، نتیجه بسط تجربه‌گرایی ارزشی (Epistemic Empiricism) محسوب می‌شود.

پراگماتیسم دیدگاه، روش و فلسفه‌ای است که نتایج عملی ایده‌ها و عقاید را به‌عنوان معیار تعیین ارزش و صدق آن‌ها به‌کار می‌برد. به‌اعتقاد ویلیام جیمز، دیدگاهی است که از آغاز اشیاء، اصول و مقولات را کنار می‌گذارد و به غایت اشیاء، دستاورد، نتایج و واقعیات عملی توجه می‌کند. مکتب پراگماتیسم بر تجربه، تحقیق تجربی و حقیقت از آن حیث که نتایجی قانع‌کننده دارند، تأکید می‌ورزد. تأکید اصلی آن بر روش و دیدگاه است، فلذا تلقی اولیه از آن، یک نظام منسجم و سیستماتیک نبوده است؛ از این حیث، دیویی به‌جای پراگماتیسم، واژه “Instrumentalism” (ابزارگرایی) را به‌کار می‌برد، بدین‌خاطر که این واژه تأکید بیشتری بر جنبه روشی دارد. او روش تجربه را اصل می‌داند و تفکر و نظریه‌ها را به‌عنوان وسایلی برای تطابق یک ارگانیسم با محیط تفسیر می‌کند؛ بنابراین به‌زعم دیویی، پراگماتیسم روش تحقیق تجربی است که به همه حوزه‌های تجربه انسانی گسترده شده است.

چنانچه ملاحظه می‌شود، در این مکتب برای تشخیص صحیح از سقیم، حقیقت از غیرحقیقت، به‌جای آنکه موضوعی را از لحاظ نظری و با استدلال مطالعه نماید، اثر عملی و فایده آن بررسی می‌شود.

 

فهرست مطالب:

تفکر عمل گرایانه یا فلسفه عمل گرایی

پراگما

عمل گرایی

جان دیوی

پیرس

هستی شناسی عمل گرایان

انسان از دیدگاه عمل گرایان

تاثیر هستی شناسی عمل گرایان در تربیت

اصولی که عمل گرایان در انتخاب اهداف تربیتی از آن پیروی می کنند

شناخت شناسی عمل گرایان

روش حل مسئله در شناخت شناسی عمل گرایان دارای

تاثیر شناخت شناسی عمل گرایان در تربیت

مواد و محتوای درس

روش تدریس

ارزش شناسی عمل گرایان

تاثیر ارزش شناسی عمل گرایان در تربیت

نقد و بررسی تربیت بر بنیاد عمل گرایی

و…

برای دانلود کلیک کنید