دانلود طرح درس سوره ی اعلی پایه چهارم دبستان
دانلود طرح درس سوره ی اعلی پایه چهارم دبستان
فرمت فایل ورد ( word) و قابل ویرایش
تعداد صفحات 5
قیمت 1500تومان
عنوان : سوره ی اعلی مقطع : پایه چهارم دبستان محل تدریس : کلاس درس زمان پیش بینی شده : 35 دقیقه
تعدادفراگیران:15نفر نوع تدریس:مشارکتی
هدف نویسی :
اهداف کلی : آموزش قرآن چهارم دبستان
هدف جزیی : جلسه ی دوم سوره ی اعلی
اهداف رفتاری :
1 ) تقویت علاقه ی دانش آموزان به قرآن کریم ویادگیری آن(عاطفی)
2 ) آیات سوره ی اعلی را به طور روان بخوانند .(مهارت)
3 )معنای کلمات ساده ی پیام قرآنیرافرامیگیردو میتوانند مفهوم آن را به زبان کودکانه توضیح دهند یا برخی از مصادیق آن را بیان کنند .(شناختی -مهارتی)
4 ) قاعده ی درس را یاد بگیرند و نمونه ومثال ها را حل کنند.(دانش-مهارت)
وسایل مورد نیاز :
کتاب درسی – ضبط صوت – نوار کاست- تخته – گچ – نور – برق-دانش آموزان –
رفتار ورودی :
الف ) برقراری ارتباط :
سلام بچه های خوب ،حالتون خوبه ؟ خدارا شکر.
ج ) ارزیابی ورودی _ پرسش آغازین :
بچه ها جون قبل از خواندن قرآن چه جوری باید به خدا پناه ببریم ؟
دانش آموزان :
با اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
د ) دیدن تکالیف :اموزگارازبچه هامیخواهدتاتکالیفشان راروی میزبگذارندکه ببیند.
ه ) حضور و غیاب : بچه هاغایب دارید؟
ایجاد انگیزه :
بچه ها همان گونه که میدانیدقرآن کتاب آسمانی ما مسلمانان است که خدا توسط پیامبر بزرگ اسلام و برای ما انسانها نازل فرموده تا روشنگر راه ما وهدایتگر ما در زندگی روز مره باشد .
حالا چطوری قرآن میتونه روشنگر راه ما باشه ؟ مگه چراغ داره ؟
ما میتونیم هر روز چند آیه از قرآن رو بخونیم و خوب به معنای آن فکرکنیم .و بعد مهمتر از همه اینکه به چیزایی که قرآن دستورشو داده عمل کنیم . بچه ها خیلی مهمه که قرآنو هرروز تو خونتون ، تومساجد ، یا هرجای دیگه بخونیم ، چون وقتی داریم قرآن میخونیم خداباما حرف میزند ، پس باید به حرفهای خدا گوش بدیم و عمل کنیم ، مثلا : دروغ نگیم ، تهمت نزنیم ، غیبت نکنیم و …….
بچه های گل تا الان چه سوره هایی رویادگرفتید و چندتاحفظ کردید ؟
اینهایی رو که یاد گرفتید سعی میکنید که تو خونه بخونید ؟
بسیار خوب عزیزای من ، جلسه ی قبل سوره ی اعلی را با هم شروع به خواندن کردیم ، امروز میخواییم با یکدیگر ادامه ی اون رو هم یاد بگیریم و با خدا بیشتر حرف بزنیم.
گام اول :
روخوانی آیات درس : ابتدا به صورت گروهی و مشارکتی و سپس شنیدن و همخوانی آیات با نوار و خط بردن آیات با نشانگر و نهایتا تلاوت انفرادی هریک از دانش آموزان کلاس جهت تسلط .
گام دوم :
پیام قرآنی : آموزگار با پرسش از دانش آموزان ابتدا اهمیت پیام قرآنی را برای آنها توضیح میدهد و با یادآوری پیام قرآنیهای قبلی آنها را برای توجه به پیام درس آماده میکند و سپس متن پیام قرآنی توسط چند دانش آموز قویتر خوانده میشود و دیگر دانش آموزان به صورت دسته جمعی تکرار میکنند و در نهایت یک دانش آموز ترجمه پیام را میخواند .لغات داده شده را نیز روخوانی و ترجمه میکنند .لغاتی را که ترجمه نشده اند از دانش آموز میخواهیم تا با استفاده از ترجمه ی آیات درس و پیام قرآنی معنی این لغات را پیداکنند .
در مورد تصاویر و پیامها آموزگار به شیوه ی پرسش و پاسخ و مشارکت دانش آموزان سعی میکند تا آنها را با مفهوم پیام به صورت ملموستر آشنا سازد و بیان مصادیق کاربردی آیه، مفهوم آن را برای بچه ها توضیح دهند .
گام سوم :
قواع درس :
آموزگار لوحه ی قواعد را پای تابلو میچسباندو در مورد قاعده ی درس توضیحاتی میدهد که «ی » زیر الف کوچک ( ی ) {الف مقصوره یا الف پای کوتاه } خوانده نمیشود.مثل : کبری ، مصطفی ، و در کلمات قرآنی با علامت «ی » تو خالی نمایش داده شده است .مانند : فهدی
که از این به بعد «ی » زیر الف تو پر نوشته میشود ( ی ) اما آن را نمیخوانیم . مثل : الی ،انثی و …
سپس تعدادی کلمه حاوی با « ی » خوانا و نا خوانا به دانش آموزان میدهند به عنوان تمرین و از آنها میخواهند تا به پای تابلو آمده و کلمات دارای الف پای کوتاه رادورش خط بکشند مثال : علی -الی –ولی- طوسی- مرتضی.
گام چهارم :
بخش کار در کلاس توسط بچه ها به روش یادگیری مشارکتی و گروهی انجام میشودو معلم پاسخ را از یک گروه میپرسد و اگر نادرست بود گروه دیگر جواب میدهد.
آموزگار زمانی را تعیین کرده و میخواهد دانش آموزان معنای کلمات و عبارات قرآنی را از روی ترجه ی آیات درس و لغات داده شده بنویسند .
ارائه ی تکالیف :
در مورد پیام قرآنی درس نقاشی تهیه کرده ودر مقوا بکشند و به کلاس آورند یا داستانی تعریف کنند .
ارزیابی پایانی :
از دانش آموزان انتضار میرود که در پایان این جلسه :
1 ) بتوانند دو سطر از آیات درس را در مدت 40ثانیه بدون کمک دیگران از روی کتاب بخوانند
2 ) پیام قرآنی کتاب را بخوانندمفهوم آن را به زبان کودکانه توضیح دهند .