پاورپوینت نقش آموزش شهروندی در کاهش آلودگی هوا

- پاورپوینت نقش آموزش شهروندی در کاهش آلودگی هوا

پاورپوینت نقش آموزش شهروندی در کاهش آلودگی هوا

پاورپوینت نقش آموزش شهروندی در کاهش آلودگی هوا

مقدمه
امروزه معضلات زیست محیطی به ویژه مسائل مربوط به آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی کلان شهرهای جهان است که هر روزه بر ابعاد و عوارض جانبی آن افزوده می شود. بر طبق آمار و اطلاعات موجود بالغ بر 30 % از انرژی مصرفی جهان به بخش حمل و نقل تخصیص می یابد. از اینرو دور از ذهن نیست که یکی از منابع اصلی آلودگی هوا را وسایل نقلیه موتوری دانست. گازهای حاصل از احتراق سوخت وسایل نقلیه از مهمترین آلاینده های هوا به شمار می روند.

پس با توجه به این موضوع اولین گام در فرآیند کاهش آلودگی هوا تلاش در راستای کاهش میزان تردد خودروها و نیزکاهش سوخت مصرفی به ازای پیمایش وسایل نقلیه می باشد. در این راستا به منظور دستیابی به اهداف فوق راه حل های گوناگون ترافیکی مطرح شده است . از جمله این راهکارها استفاده از ابزار آموزش شهروندی درکاهش و کنترل آلودگی هوا می باشد.

افزایش جمعیت و تعداد وسایل نقلیه، گسترش سطح شهرها در ابعاد کمی و کیفی از نتایج رشد و توسعه شهرنشینی می باشد. 
از جمله این مشکلات می توان به آلودگی هوا و ازدحام بیش از حد وسایل نقلیه اشاره نمود.

منابع عمده آلوده کننده هوا:
مجموعه وسایل نقلیه موتوری، فعالیت صنایع و کا رخانجات، منابع گرمایش خانگی و تجاری و منابع متفرقه همانند سوزاندن زباله و غیره

جغرافیای تهران
تهران بزرگ با مساحت707 کیلومتر مربع در ارتفاع حدودیک هزار و200 متر از سطح دریا قرار گرفته است. 
قله دماوند با ارتفاع پنج هزار و628 متر از شمال و قله توچال با ارتفاع3 هزار و933 متر ارتفاع در شمال غربی آن قرار دارد.
کوه های جنوب و جنوب شرقی آن در حدود2 هزار متر ارتفاع دارند. 
ارتفاع مرکز تهران حدود یک هزار و200 متر و ناحیه شمیرانات حدود یک هزار و600 متر از سطح دریا است.


عامل مهمی که در پراکندگی آلاینده های هوا بسیار موثر است مسئله وارونگی دماست که براساس آمار تقریباً دو سوم از روزهای سال وارونگی دما اتفاق می افتد و ارتفاع آن در حدود250 تا400 متر از سطح زمین است. 
وارونگی دما موجب تجمع مواد آلاینده در نزدیکی سطح زمین و تشدید آلودگی هوای تهران می شود.

معیار سنجش آلودگی
معیار سنجش آلودگی PSI

استانداردی برای گزارش روزانه کیفیت هوا

معمولاً از پنج آلاینده منواکسیدکربن، ازن، دی‌‌اکسیدنیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق استفاده می‌گردد

وضعیت هوا PSI

پاک 50-0 ، سالم 100-50 ، ناسالم 200-100
بسیار ناسالم 300-200 ، خطرناک 300 <


آلودگی هوا بطور عمده ناشی از سوخت خودروها

1. کاهش میزان تردد خودروها
(کاهش کیلومتر- وسیله پیموده شده)
2. کاهش میزان مصرف سوخت به ازاء پیمایشهای مختلف

آمارها نشان می‌دهد سالانه 5 هزار نفر تهرانی بر اثر آلودگی هوا فوت می کنند


مفاهیم کلیدی فرهنگ آموزش شهروندی
مسئولیت پذیری شهری
قانونمند بودن شهروندان
هنجارپذیری الگوهای شهرنشینی

آموزش های شهروندی باید در راستای : خلاقیت ها ، ابتکارها ، خودشکوفایی شهروندان ورفع نیازهای پایدار و همه جانبه شهروندی صورت گیرد

آموزش رفتارهای شهروندی در افزایش کیفیت عملکرد سازمان های مدنی بسیاراثرگذار است،
این آموزه ها به تقویت اخلاق اجتماعی و بسط همبستگی اجتماعی یک جامعه 
در سطح “محلی- ملی و جهانی” 
کمک خواهدکرد، 
چنین اشاعه ای در ابعاد نوع دوستی و پذیرش عمومی از اهمیت زیادی برخورداراست.

آموزش شهروندی بخشی از وظایف مدیریت شهری است

آموزه های مدنی به سمت قانونمند کردن زندگی شهری سوق یافته است، از طریق این آموزه ها سعی شده که پیامدها و مخاطرات اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و روانی مدیریت شهری را کاهش داد.


نقش رفتاری آموزش شهروندی
پنج بعد نقش رفتاری آموزش شهروندی به شهروندان

نــوع دوسـتی 
جـــوانـمردی
خــوش خـویی 
ادب و مهـربانی
وظیفه شنـاسی

از بُعد جامعه شناسی نظری در اندیشه
“وبر- تونیس- دورکیم” 
قائل به نوعی« هویت ،عضویت و تعهد عقلانی- عرفی و مدنی جدید برای اعضای جامعه در قالب پدیده شهروندی هستند که منجر به مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دموکراتیک و احساس تعلق اجتماعی بیشتر به جامعه می گردد و نهایتاً به تقویت انسجام اجتماعی و نظم اجتماعی منجربه می گردد.»

از نظر ترنر آموزش فرهنگ شهروندی ارتباط به مشارکت فرهنگی افراد جامعه دارد و باید شهروندان در امور مربوط به فرهنگ عمومی جامعه آموزش بینند و خود را مسئول بدانند و در گسترش آن مشارکت نمایند.


مفهوم شهروندی در اندیشه های ترنر
شکل اجتماعی شهروندی
قـلمرو اجتماعی شهروندی
گــونـه اجتماعی شهروندی
محتــوای اجتماعی شهروندی

 

این فایل در قالب power point و به تعداد  18 اسلاید می باشد.

 

برای دانلود کلیک کنید