تحقیق درباره دیکروسلیوم دندریسلیوم

- تحقیق  درباره ديكروسليوم دندريسليوم

تحقیق درباره دیکروسلیوم دندریسلیوم

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 30 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

ترماتوده ای سر نیزه ای شکل است که درکیسه و مجاری صفراوی گوسفند ، علفخواران و گاهی انسان زندگی میکند ، باریک و بلند بوده و حدودا 1 تا 5/1 سانتی متر طول دارد . دارای دهان ، مری و سکوم غیر منشعب است . تفاوت آن با دیگر ترماتودها در این است که دوبیضه در بالای تخمدان ها و  قدام بدن واقع شده اند . غلاف آلت تناسلی پر پیچ و خم و رشد آن زیاد است . دارای بادکش دهانی و شکمی است که بادکش دهانی کوچکتر از بادکش شکمی است در سطح بدن فاقد خار است . رحم پر از تخم ،  خلف بدن ا فرا می گیرد .

چرخه زندگی :

تخم دفع شده از میزبان نهایی ( علفخواران ، گاو ، گوسفند و گاهی انسان ) قهوه ای رنگ و دریچه وار بوده که به شکل D می باشد . حاوی میراسیدیوم کامل و رسیده است .قهوه ای تیره با پوسته ضخیم و دریچه دار است . این تخم توسط میزبان واسط که حلزون های خاکزی کوکلی سلا Cochloicella و آبیدا Abida   و. هلیسلا Helicella ، zebrine و cionella می باشند بلعیده شده ودر بدن حلزون میراسیدیوم از تخم خارج شده و تبدیل به اسپوروسیت I ( اسپوروسیت مادر ) و سپس اسپوروسیت II ( اسپوروسیت دختر )
می شود . این کرم مرحله روی ندارد . اسپوروسیت II خود تبدیل به سرکر می شود که سرکر توانایی خارج شدن از بدن حلزون را ندارد . بنابراین به ریه حلزون رفته و توسط ترشحات ژلاتینی Slimeball ودر روزهای بارانی از ریه حلزون دفع می شود و به محیط خارج راه می یابد . این ترشحات ژلاتینی شیرین بوده وتوسط مورچه های قهوه ای formica fusca
بلعیده می شوند و در بدن مورچه خصوصا در مغز مورچه تبدیل به متاسرکر می شوند . این مورچه ها هنگامی که بر روی گیاهان قرار می گیرند به علت تقص در سیستم عصبی بی حرکت می مانند و به همراه علوفه توسط علفخواران یا گاهی انسان (میزبانان نهایی) خورده می شوند  متاسرکر در بدن میزبان نهایی دیواره خود را ازدست میدهد و پس از عبور از جدار روده به عروق باب رسیده و با مهاجرت به کبد پس از 5 تا 7 هفته در مجاری صفراوی بالغ می شوند و اولین تخم را یکماه پس از آلودگی می توان در مدفوع یافت . سیر تکاملی انگل توسط کرول ( وی ـ کرول ) بررسی شده است .

برای دانلود کلیک کنید