پروتکل آموزش مهارتهای زندگی (پکیج آموزشی مهارتهای زندگی)
تعداد جلسات: 10
تعداد صفحات: 14
نوع فایل: word
در هر جلسه ابتدا پیرامون هر موضوع مباحثی مطرح می شود، در ادامه موضوع به صورت گروهی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در پایان جلسه تمریناتی ارائه می شود تا همه آزمودنیها به صورت تجربی تمرین کنند.
موضوعات جلسات آموزشی:
جلسه اول: آشنایی با اعضای گروه و موضوعات دوره اموزشی ( معارفه و ایجاد رابطه حسنه اشنا کردن اعضا با مهارت های زندگی )
جلسه دوم: شناخت خود و توانائیهایمان کسب مهارت خود اگاهی
جلسه سوم: آشنایی با مهارت همدلی کردن
جلسه چهارم: شناخت در موردپدیده ارتباط و نحوه برقراری ارتباط با دیگران کسب مهارت برقراری
جلسه پنجم: آشنایی با مهارت کنترل و مدیریت خشم
جلسه ششم: آشنا کردن و توانمند سازی اعضای گروه در زمینه مهارت حل مسئله
جلسه هفتم: آشنایی با مهارت مدیریت و مقابله با استرس
جلسه هشتم: آشنایی با مهارت تصمیم گیری
جلسه نهم: آشنایی با مهارت تفکر انتقادی
جلسه دهم: مهارت مدیریت هیجانات
نمونه جلسات آموزشی:
جلسه چهارم
هدف: شناخت در موردپدیده ارتباط و نحوه برقراری ارتباط با دیگران کسب مهارت برقراری ارتباط موثر
مطالب آموزشی ارائه شده: ابتدا بررسی کوتاهی به مباحث جلسات قبل و کاربرد آنها در زندگی روزمره شان داشتیم.
1-تعریف مفهوم ارتباط
2-موانع ارتباطی
3-پل های ارتباطی
4-انواع ارتباط ( مثبت و منفی و کلامی و غیر کلامی )
5-عوامب ایجاد کننده ارتباط (از قبیل احترام تفاهم تلاش اهمیت دادن )
6-نشان دادن اهمیت شنونده خوب بودن ( نگاه کردن به طرف مقابل مایل شدن به سمت و وی تماس چشمی مناسب)
فعالیت ها 1- به اعضا گفته شد فرض کنید با معلم و یا مادر خود دارید راجع به چیزی که خیلی برایتان اهمیت دارد صحبت کنید ( او سرش به کار خودش است که این که می اید می گوید گوشم با شماست چه حساسی پیدا میکنید به نظر شما علت چه می تواند باشد ؟
فعالیت 2- به بازی نقش پرداخته شد به این صورت که یک از اعضا دارد با محقق صحبت میکند و محقق با دسنانش ور می رود و به دیوار نگا میکند. فعالیت 4- این فعالیت مرتبط با عزت نفس بود که از افراد خواسته شده 10 چیز شامل فرد مکان رویدادی که موجب احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشند را بنویسند و سپس نتیجه گیری کنند
در پایان جلسه یک جمع بندی از مطالب مطرح شده با کمک اعضا صورت گرفت و اعضا احساسات خود را از تشکیل این جلسه بیان کردند.
جلسه پنجم
هدف: آشنایی با مهارت کنترل و مدیریت خشم
مطالب آموزشی ارائه شده: ابتدا بررسی کوتاهی به مباحث جلسات قبل و کاربرد آنها در زندگی روزمره شان داشتیم.
- تعیین مفهوم خشم و ارتباط بین آن ها
- عوامل ایجاد کننده خشونت
- حالات جسمانی و روانی و هیجانی هنگام خشم و خشونت
- روش های مهار خشم
فعالیت ها:
فعالیت 1- از هر گروه یک نفر به عنوان داوطلب خاطره ای از خشم خود تعریف کرد و به اتفاق گروه در مورد آن بحث شد که در کدام یک از موارد فرد حق داشته خشمگین شود و در کدام مورد خشم ضروری بوده و در کدام مورد رفتار فرد درست و مناسب بوده است؛ و از اعضا خواسته شد پیشنهادات خود را برای تشخیص و کنترل خشم و این که چه باید کرد بیان دارند.
فعالیت 2- از اعضا خواست شد در برگه ای یک مورد از خشم خود را به یاد آورند و سپس طریقه ی ابراز خشم خود و عواقب و احساس بعد از آن را بنویسند. و این که در این موارد اگر چه رفتاری می کردند بهتر بود.
فعالیت 3- از اعضا خواسته شد شیوه های مناسب کنترل خشم را بیان دارند و به آن ها آموزش داده شد که در هنگام خشم نفس عمیق بکشند (دم و باز دم) و از این طریق به خود آرامش دهند.
در پایان جلسه یک جمع بندی از مطالب مطرح شده با کمک اعضا صورت گرفت و از اعضا خواسته شد نظر خود را در مورد این جلسه بیان کنند.