پیشینه و مبانی نظری چرخه سیستم مدیریت دانش
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
2- 1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. |
13 |
2-2 مدیریت دانش چیست………………………………………………………………………………………… |
14 |
2-3 تاریخچه……………………………………………………………………………………………………………. |
15 |
2-4 تعاریف مدیریت دانش………………………………………………………………………………………… |
19 |
2-5 تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط……………………………………………………………………… |
22 |
2 -5-1 داده………………………………………………………………………………………………………. |
22 |
2-5-2 اطلاعات…………………………………………………………………………………………………. |
23 |
2-5-3 دانش………………………………………………………………………………………………………. |
23 |
2-6 انواع دانش……………………………………………………………………………………………………….. |
24 |
2-6-1 دانش صریح……………………………………………………………………………………………… |
24 |
2-6-2 دانش ضمنی……………………………………………………………………………………………… |
25 |
2-7 چرخه دانش………………………………………………………………………………………………………. |
27 |
2-8 چرخه سیستم مدیریت دانش……………………………………………………………………………….. |
28 |
2-9 اهداف مدیریت دانش ………………………………………………………………………………………… |
29 |
2-10 نیاز به مدیریت دانش………………………………………………………………………………………… |
31 |
2-11 روش های مدیریت دانش………………………………………………………………………………….. |
31 |
2-12 الزامات سیستم های مدیریت دانش…………………………………………………………………….. |
32 |
2-13 مزایای مدیریت دانش……………………………………………………………………………………….. |
34 |
2-14 منافع مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………. |
35 |
2-15 برنامه های مدیریت دانش و روند تولید دانش……………………………………………………… |
38 |
2-16 آموزش مدیریت دانش………………………………………………………………………………………. |
39 |
2-17 نقش دانش در مدیریت دانش…………………………………………………………………………….. |
40 |
2-18 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش…………………………………………………………….. |
41 |
2-19 منابع دانش………………………………………………………………………………………………………. |
44 |
2-20 دسته بندی ابزارهای مدیریت دانش…………………………………………………………………….. |
44 |
2-21 اصول مدیریت دانش………………………………………………………………………………………… |
46 |
2-22 اجرای مدیریت دانش……………………………………………………………………………………….. |
48 |
2-23 چالشهای پیش روی مدیریت دانش…………………………………………………………………….. |
51 |
2-24 اهمیت و ضرورت دانش در سازمانهای دولتی……………………………………………………… |
52 |
2-25 مزایای سازمان متاثر از مدیریت دانش…………………………………………………………………. |
54 |
2-26 موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها…………………………………………………………….. |
56 |
2-27 چارچوبی برای مدیریت دانش در سازمانهای دولتی………………………………………………. |
58 |
2-28 پیشنهادهایی در زمینه استقرار سیستم مدیریت دانش……………………………………………… |
59 |
2-28-1 حوزه منابع انسانی…………………………………………………………………………………. |
59 |
2-28-2 حوزه ساختار سازمانی……………………………………………………………………………. |
60 |
2-28-3 حوزه فرهنگ سازمانی ………………………………………………………………………….. |
61 |
2-28-4 حوزه فناوری اطلاعات …………………………………………………………………………. |
61 |
2-28-5 حوزه فرآیندها ……………………………………………………………………………………… |
62 |
2-28-6 حوزه عوامل برون سازمانی ………………………………………………………………….. |
62 |
2-29 راهکارهای لازم جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان …………………………………….. |
63 |
2-30 چه گروهی عهده دار مدیریت دانش در سازمان می باشند …………………………………….. |
64 |
2-31 ارزیابی اثربخش مدیریت دانش …………………………………………………………………………. |
66 |
2-32 موافقان و مخالفان مدیریت دانش در سازمانهای دولتی …………………………………………. |
66 |
2-33 سوابق تحقیقاتی ………………………………………………………………………………………………. |
67 |
2-34 شرکت مادر تخصصی توانیر………………………………………………………………………………. |
71 |
2-35 صنعت برق و مدیریت دانش……………………………………………………………………………… |
72 |
2-35-1 هدف ………………………………………………………………………………………………….. |
73 |
2-35-2 استقرار سیستم مدیریت دانش در شرکت توانیر و شرکتهای زیرمجموعه……….. |
75 |
2-35-3 وظایف کارشناس مسئول مدیریت دانش در توانیر ……………………………………… |
78 |
2-1مقدمه
دانش یک منبع کلیدی در هر سازمانی است .انسان هرچه بیشتر بداند، بهتر می تواند عمل کند . دیگر دورانی که در آن فقط پول، زمین و نیروی بازو، به عنوان سرمایه شناخته می شدند، به سرآمده است. در دنیای امروز، دانش نه تنها به عنوان یک سرمایه محسوب می شود، بلکه به عنوان مهم ترین سرمایه نیز برای سازمان ها تلقی می شود. لذا در عصر دانایی که در آن دانش بسان مهم ترین سرمایه محسوب می شود، سازمان ها نیازمند رویکرد مدیریتی متفاوت نسبت به مسائل سازمان و کارکنان هستند. حفظ و نگهداری کارکنان سازمان ها و پرورش ظرفیت یادگیری آنان نقش تعیین کننده ای در موفقیت و کسب مزیت رقابتی برای سازمان دارد. لذا همانند مدیریت منابع فیزیکی مانند پول، مدیریت دانش نیز باید بخشی از سیاست های استاندارد سازمان باشد. (انتظاری،85 )
دورنمای تاریخی از مدیریت دانش امروزی، به این مطلب اشاره دارد که مدیریت دانش یک خواسته قدیمی بوده است. دانایی شامل دانستن و دلایل دانستن بوسیله فلاسفه غربی به صورت مدون شاید هزار سال قبل ایجاد شده باشد. همچنین فلاسفه شرقی یک مشارکت هم اندازه در تدوین دانایی داشتند، اگرچه بیشتر تاکید آنها بر دریافت هدایت های روحانی و زندگی مذهبی بود و بسیاری از این تلاش ها به سمت بدست آوردن دریافت های مجرد و فرضی از آنچه که دانایی مورد بحث قرار می دهد مربوط می گشت(انتظاری،85) .
حتی برخی دیگر از این هم فراتر رفته اند و معتقدند که تلاش ها و نیروهای انسان های اولیه در محیط ناآشنای زندگی خود برای فهم روابط و بقا، نمونه های عملی از جستجوی دانایی و هدایت آن دانایی به سود خود است. اما اینجاست که نقش اصلی انسان در سطح مدیریت دانایی مطرح می گردد، چرا که این واقعیت آشکار شده است که دست یابی به سطحی از رفتار اثربخش برای رقابت عالی و سطح بالا ضروری است و این مستلزم این است که همه افراد سازمان در نظر گرفته شوند. مدیران برای این کار باید بین شناخت، انگیزش، رضایت فردی، احساس امنیت و خیلی از عوامل دیگر یکپارچگی و همانگی ایجاد کنند. امروزه مدیریت دانش فقط با فشار اقتصادی ایجاد نمی شوند، بلکه جنبه مهم مدیریت دانایی، رفتار اثربخش افراد است(صیف و کرمی،1383،ص20)
مدیریت دانش، مربوط به استفاده نظام مند و راهوار از دانش در سازمان و بکارگیری آن در فعالیت ها،به منظور تحقق اهداف و رسالت سازمان است. هدف مدیریت دانش، جلوگیری از تکرار اشتباهات و اتخاذ تمامی تصمیمات بر اساس دانش سازمان می باشد (2002:1،Milton) .