مبانی و پیشینه نظری ساختار سازمانی وماهیت سازمان
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
مقدمه ………………………………. 12
2-1- مبانی نظری پژوهش …………………. 12
2-1-1- ساختار سازمانی ……………………………………………………………………………………………. 13
2-1-1-1- تعریف ساختار و ماهیت آن …………………………………………………………………13
2-1-1-2- کارکردهای ساختار ………… 14
2 -1-1-3- ابعاد ساختار……………. 14
2-1-1-4- تئوریهای کلاسیک و نئوکلاسیک در خصوص ساختار 15
2-1-1-5- نوعشناسی ساختار ………….. 16
2-1-1-5- 1- انواع کلاسیک ساختار سازمانی……………………………………………………16
2 -1-1-5- 2- انواع جدید ساختار سازمانی………………………………………………………..17
2 -1-1-5-1- 1- ساختار کارکردی 16
2-1-1-5-1-2- ساختار بخشی… 16
2-1-1-5-1- 3- ساختار ماتریسی.. 17
2-1-1-5-2- 1- ساختار افقی ………….18
2-1-1-5-2-2- ساختار شبکهای…………………………………………………………….. 18
2-1-1-5-5- 3- ساختار ستارهای شکل یا خوشه ستارهای………………………18
2 -1-1-5-5-4- ساختار تار عنکبوتی ………………………………………………………19
2 -1-1-5-5- 5- ساختار پارندی ……………………………………………………………..19
2 -1-1-5-5-6- ساختار خوشهای ……………………………………………………………20
2-1-1-5- 5- 7- ساختار مجازی …………………………………………………………… 20
2-1-1-5-2-8- ساختار تواناساز و بازدارنده………………………………………………21
2-1-1-5-2-8-1- ساختار تواناساز …………………………………………………………..21
2-1-1-5-2-8-2- ساختار بازدارنده ………………………………………………………….25
2-1-1-5-2–8-3- مقایسه دو نوع ساختار تواناساز و بازدارنده………………….27
2-1-2- قدرت……………………… 28
2-1-2-1- تعریف قدرت و ماهیت آن …………………………………………………………………..28
2-1-2-2- نقش قدرت و اهمیت آن در سازمان و تعامل با محیط ………………………………….. 29
2-1-2-3- قدرت و وابستگی ………. 31
2-1-2-4- پیامدهای قدرت و دیدگاههای مختلف به آن 32
2-1-2-5- منابع قدرت ………………… 33
2-1-2-6- دستهبندی قدرت ……………… 34
2-1-2-7- کاربرد قدرت ……………… 35
2-1-2-8- جمعبندی …………………. 37
2-2- پیشینه پژوهشی …………………….. 38
2-2-1- پیشینه خارجی ………………….. 38
2-2-1-1- پژوهشهای مرتبط با ساختار سازمانی 38
2-2-1-2- پژوهشهای مرتبط با قدرت و منابع آن ………………………………………………39
2-2-2- پیشینه داخلی ………………….. 40
2-2-2-1- پژوهش های مرتبط با ساختار سازمانی 40
2-2-2-2- پژوهش های مرتبط با قدرت و منابع آن …………………………………………….41
2-2-3- جمع بندی پژوهشهای پیشین ………… 42
2-3- جمع بندی فصل……………………. 43
2-1- مبانی نظری
در زندگی سازمانی امروزی، مبتنی بر مفهوم پویای”برهمکنش چندلایه”(ترکزاده، 1388)، نیروهای پویای متعدد و متکثری بر دانشگاه به عنوان یک سیستم اجتماعی باز (هوی و میسکل، 2005 و 2008) نفوذ می یابند. این نیروها از طریق نفوذ (شکلدهی و جهتدهی) در و بر رفتار سازمانی افراد در سطوح مختلف (فردی، گروهی و سازمانی)، توانمندی سازمانی را نیز متاثر می نمایند. از جمله این عوامل، ساختار سازمانی و قدرت و منابع پویای آن میباشد (فونشن،2007؛ اسوار،2006). پویش معنادار دانشگاهی، مستلزم درک پویاییها و پیچیدگیهای درونی و محیطی آن است (ترکزاده، 1388). از این رو بررسی رابطه بین انواع ساختار سازمانی و منابع قدرت مدیران به منظور ادراک پویاییهای درون دانشگاهی اهمیت مییابد.
2-1-1-ساختار سازمانی
2-1-1- 1- تعریف ساختار سازمانی و ماهیت آن
ساختار سازمانی موضوعی است که اکثر افراد در موقعیتهای کاری، کمتر در خصوص آن به تفکر میپردازند. افراد هر روز به سر کار خود رفته و وظایف خویش را انجام میدهند اما در خصوص چگونگی سازماندهی سازمان نمیاندیشند. ساختار سازمانی، هم برای سازمان و هم برای اعضای آن مفهوم و عاملی بسیار کلیدی تلقی میشود که میبایست به دقت در خصوص آن اندیشید. از اینرو میبایست به دقت در خصوص آن اندیشید. زیرا یکی از پیامدهای ساختار سازمانی، موفقیت ها و شکستهای سازمان و اعضای آن میباشد (فونشن، 2007).
ساختار روش و رویهای است که به وسیله آن فعالیتهای سازمان تقسیم، سازماندهی و هماهنگ میشوند. از اینرو ساختار به کنترل اعمال اعضای سازمان میانجامد (رابینز و جاج، 2009؛ اعرابی، 1376). در واقع ساختار میدانیاست برای کنشهای سازمانی در سطوح مختلف (هال، 2002). با چنین تعریفی، ساختار عملاً قلمرو وسیعی مییابد که دارای ابعاد، عناصر و ویژگیهای خاص خود میباشد. بر همین اساس، ساختار سازمانی، بسته به ترکیب ابعاد، عناصر و ویژگیهای خود، در انواع مختلفی متجلی خواهد شد. بدیهی است که هر نوعی نیز به نوبه خود، کارکرد و به تبع اثرات ویژه خود را خواهد داشت. لذا ملاحظه میشود که ساختار سازمانی میتواند نقش و اثر تعیینکنندهای در کیفیت عملکرد و اثربخشی سازمان در سطوح و ردههای مختلف داشته باشد.
در نگاهی دیگر، ساختار سازمانی برآیند چرخه پویای تفکیک و یکپارچگی میباشد. بدین معنا که تفکیک در سازمان از طریق تقسیم کارویژههای (کار، نقش و عملکرد) مختلف میان اجزای یک مجموعه سازمانی، رخ میدهد. این مهم (تفکیک) منجر به ایجاد فشار فزاینده برای برقراری ارتباط و هماهنگی میان اجزا میگردد. این امر نیز به نوبه خود به یکپارچگی سازمانی میانجامد. تحقق این مهم (یکپارچگی سازمانی) خود از طریق ایجاد یک واحد مدیریتی یا سیستمها و روشهای واحد یا هماهنگ انجام میپذیرد. حال چنانچه یکپارچگی با رشد سازمان هماهنگ گردد، خود تفکیک مجدد را ایجاب مینماید. تفکیک مجدد نیز خود منجر به یکپارچگی مجدد میشود. پس بر اساس پویاییهای داخلی واقتضائات محیطی میبایست تفکیکها و یکپارچگیهای متفاوتی ایجاد نمود. به عبارتی دیگر، متناسب با شرایط درونی و برای پاسخگویی معنادار به اقتضائات محیطی میبایست به طور مستمر (دائم نه بلکه لحظه به لحظه) به طراحی تفکیک و یکپارچگیهای پویا اقدام نمود. از اینرو میبایست همواره درصدد برقراری تعادل پویا بین این دو مفهوم بود (هچ، 1387).