مبانی نظری هوش هیجانی، خودانگیختگی
توضیحات: 46صفحه فارسی (word)
با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه
خلاصه ای از کار:
تعریف
گلمن[1] برای طرح هوش هیجانی مدیون دانشمندان زیادی است که با ارائه تحقیقات خویش، راه را برای کتاب هوش هیجانی هموار کردهاند. سالهای زیادی بر روان شناسی حاکم بود که مهم ترین استعداد افراد را بهرهی هوشی یا هوش بهر مینامیدند و با همین استعداد، پذیرش و گزینش کارمندان را انجام میدادند که افراد، یا باهوش هستند یا نیستند و به هر حال، چنین متولد شدهاند و کار زیادی برای آنها نمیتوان انجام داد. این طرز تفکر در جامعه آن زمان – که گاردنر آن را دوران تفکر هوش بهری مینامد- نیز نفوذ کرده بود. گاردنر هوش شخصی را به عنوان یکی از زیر مجموعههای فرعی هوش معرفی میکند (گلمن، 2000، ترجمهی پارسا، 1389). هوشهای شخصی عبارتند از:
…………….
در مدل گُلمن به طور خلاصه پنج حوزه اساسی هوش هیجانی مورد بررسی قرار گرفته بود:
۱. شناخت هیجانها و احساسات خود(خودآگاهی) ۲. مدیریت هیجانها و احساسات خود(خودمدیریتی) ۳. خودانگیزشی ۴. تشخیص و درک هیجانها و احساسات دیگران(دیگرآگاهی) ۵. مدیریت رابطه با دیگران(دیگر مدیریتی) (گلمن، 2000، ترجمهی پارسا، 1389).
……………
-اهمیت هوش هیجانی
پاسخ به این سئوال که چرا هوش هیجانی اهمیت دارد، تا حد زیادی بستگی به موضوعی دارد که هوش هیجانی دربارهاش صحبت میکند. نسخههای ترکیبی هوش هیجانی در حقیقت نسخههای تجدیدنظر شدهی مقیاسهای شخصیت اما با برچسب هوش هیجانی میباشند. به عبارت دیگر هوش هیجانی از طریق ارزیابی سنتی شخصیت، سازمانهای علاقهمند به پیشبینی عملکرد خوب را به خود راغب ساخته است. پس میتوان گفت به دلیل برخورداری از ارزش بالقوه، همهی روشهای ارزیابی شخصیت نمیتوانند بد باشند و با کمی دقت پی خواهیم بـرد که مقیاسهای خودسنجی هوش هیجانی احتمالاً ترکیبی از خصیصههای شخصیتی از قبیل برون گرایی،
…………….
اگر شخصی در حال حاضر به مفهوم توانایی هوش هیجانی علاقهمند شود، به اشارات واضح و عینیتری دسترسی دارد و کمتر نیازمند توضیح اضافی میباشد، زیرا در بدو امر، مفهوم توانایی، یک خصیصه جدید را معرفی میکند که با خصیصههای قبلی، کمترین هم پوشی را دارد. هوش هیجانی به عنوان یک خصیصهی تازه ممکن است موارد مهمی را که قبلاً غیرقابل پیش بینی بود، پیشبینی نماید، مثلاً به نظر میرسد که هوش هیجانی بالا میتواند خشونت کمتر و یا سایررفتارهای مشکل آفرین را پیشبینی نماید. اگر این موضوع کاملاً صحت داشته باشد، هوشهیجانی میتواند کاربردهای عملی مهمی داشته باشد، حتی مهمتر از آن، این مفهوم ممکن است اشارات نظری و فرهنگی را شامل شود، بدین ترتیب که اگر عواطف، اطلاعات را انتقال میدهند و اگر اینها قواعدی برای پردازش اطلاعات میباشند (لومباس[2]، مارتین- آلبو[3]، والدیویا- سالاس[4] و خیمنز[5]، 2014).
…………..
– تاریخچه هوش هیجانی
از زمانی که پدیدهای به نام هوش متوسط بینه در سال 1905 در فرانسه به صورت عدد و رقم نمود کلی پیدا کرد و اصطلاح هوش بهر توسط ترمن در سال 1916 معرفی شد. چیزی نگذشته بود که نظریهپردازان متوجه هوش غیرشناختی شدند. لازم به یادآوری است که مفهوم هوش اجتماعی اولین بار توسط ثورندایک در سال 1920 معرفی گردید و 14 سال بعد مقیاس رشد اجتماعی واینلند توسط دال در سال 1943 تدوین و منتشر گردید.ثورندایک در همگانی کردن نظریه هوشبهر نقش مهمی داشت، به صورتی که در مقالهای در روزنامهی هارپر اظهار داشت که هوش اجتماعی؛ یعنی توانایی درک دیگران و عمل کردن عاقلانه در ارتباطهای بشری که جنبهای از هوش هیجانی است و این جنبه از هوش هیجانی، خود قسمتی از هوشبهر را تشکیل میدهد(تیرگری، اصغرنژاد فرید، بیان زاده و عابدین، 1385).به عبارت دیگر طرح مفهوم
………………
– سابقه نظری مفهوم هوش هیجانی
اگر به دقت تعاریف ارائه شده توسط محققین دربارهی هوش هیجانی را بررسی کنیم، دو خط مشی کلی را در این زمینه مشاهده خواهیم کرد. یکی نشأت گرفته از دیدگاه اولیه دربارهی هوش هیجانی است که آن را به عنوان نوعی از هوش تعریف میکند که هیجان و عاطفه را نیز در بر میگیرد. دیگری دیدگاه مختلط که هوش هیجانی را با سایر تواناییها و ویژگیهای شخصیتی نظیر انگیزش ترکیب میکند.
…………..
– دیدگاه توانایی (پردازش اطلاعات)
از جمله طرفداران دیدگاه توانایی مایر و سالووی هستند که هوش هیجانی را به عنوان نوعی هوش اجتماعی میدانند که مشتمل بر توانایی کنترل هیجانهای خود و دیگران، تمایز بین آنها و در نهایت استفاده از آنها برای راهبرد تفکر و عمل میباشد که در صفحات قبل به صورت خلاصه ارائه شد.
مایر و سالووی و کارسیو (1997، به نقل از خسرو جاوید،1381) مدل اصلاح شدهای از هوش هیجانی را تدوین کردند که بر مولفههای شناختی رشد هیجانی تاکید بیشتری داردواین مدل هوش هیجانی را به صورت عملیاتی در دو سیستم شناختی و هیجانی بررسی میکند: سیستم استعداد تشخیص یا وارد کردن اطلاعات و توانایی پردازش اطلاعات هیجانی در تمام مدت،
……………
– دیدگاه مختلط
هوش هیجانی از سوی بعضی از پژوهشگران برای توصیف کردناسنادها یا تواناییهایی که برخی از جنبههای شخصیت را نشان میدهد، به کار رفتهاست. مایر و سالوی(1993) مدل توانمندی را از مدل مختلط هوش هیجانی متمایزکردند. مدل مختلط شامل طیف وسیعی از متغیرهای شخصیتی است که مخالف با مدل توانمندیمایر و سالوی میباشد که کاملاً شناختی
…………….
– هوش هیجانی از نقطهنظر گلمن
به نظر گلمن(2000، ترجمهی پارسا، 1389)هوش هیجانی هم شامل عناصردرونی است و هم بیرونی. عناصر درونی شامل میزان خودآگاهی، خودانگاره، احساساستقلال و ظرفیت خودشکوفایی و قاطعیت میباشد. عناصر بیرونی
………….
آگاهی از هیجانات خود
خودآگاهی ـ بازشناسی احساس، آنگونه که رخ میدهد ـمحور اصلی هوش هیجانی است. توانایی کنترل لحظه به لحظه احساسات، برای بینشروانشناختی و درک خویشتن، اساسی است. تعریفی که گلمن (1995) برای خودآگاهی درنظر گرفته است چنین است: «درک عمیق و روشن از احساسات، هیجانات، نقاط ضعف و قوت، نیازها و سائقهای خود. افرادی که به احساسات و هیجانات خود اطمینان بیشتریدارند، مهارت بیشتری در هدایت و کنترل وقایع زندگی از خود نشان میدهند، درکارهای خود دقیق هستند، امیدواری آنها غیرواقع بینانه نمیباشد و مسئولیتی را قبولمیکنند که در حد توان آنها میباشد. همچنین این افراد با خود و دیگران صادق بودهو خیلی خوب میدانند که هر نوع احساسی تا چه اندازه بر آنها و اطرافیان تأثیرمیگذارد(گلمن، 2000، ترجمهی پارسا، 1389).
……………..
کنترل هیجانات
کنترل هیجانات به شیوهای مناسب مهارتی است که به دنبالخودآگاهی ایجاد میشود. اشخاص کارآمد در این حیطه بهتر میتوانند از هیجانهای منفی نظیر ناامیدی، اضطراب، تحریکپذیری رهایی یابند و در فراز و نشیبهای زندگیکمتر با مشکل مواجه میشوند و یا در صورت بروز مشکل به سرعت میتوانند از موقعیتمشکلزا و ناراحتکننده به شرایط مطلوب بازگردند. برعکس افرادی که در این حیطهتوانایی کمتری دارند، همواره درگیر احساسات درمانده کننده هستند(گلمن، 2000، ترجمهی پارسا، 1389).
…………
خود انگیختگی
این مؤلفه مربوط به تمرکز هیجانها برای دستیابی به اهدافبا قدرت، اطمینان، توجه وخلاقیت میباشد. افراد خود انگیخته، ارضا و سرکوبخواستهها را به تأخیر میاندازند، اغلب بهتکمیل یک عمل میپردازند. آنهاهمواره در تکاپو و حرکت هستند و تمایل دارند که همواره مؤثر ومولد باشند. از نظرگلمن (1995) خودانگیزی زبان سائق پیشرفت میباشد و کوششی است
………..
تشخیص هیجانات در دیگران
همدلی اساس مهارت مردمی است. افراد همدل باسرنخهای ظریف اجتماعی و تعاملهایی که بیانگر نیازها و خواستههای دیگران باشند، مأنوس و آشنا هستند. این مهارت افراد را در حیطهای آموزش حرفهای و مدیریت توانمند
………
کنترل روابط
مهارت در این حیطه با توانایی مشترک در کنترل هیجان و تعاملسازگارانه با دیگران همراه است. همچنین به جنبههای ذاتی رهبری و روابط میان فردیمنظم، موزون و سازگار ارتباط دارد. به نظر گلمن افرادی که میخواهند در ایجادرابطه
………….
– هوش هیجانی از نقطه نظر بار ـ آن
یکی دیگر از نظریهپردازان مدل مختلط هوش هیجانی بار- آن (1999) است؛ هوش هیجانی به وسیله بار- آن به این صورت تعریف شدهاست: «یک دسته از مهارتها، استعدادها و توانائیهای غیرشناختی که تواناییموفقیت فرد را در مقابله
………….
– عوامل مؤثر در هوش هیجانی
تحقیقات نشان میدهد که مناطق پری فرونتال در مغز که موجب مهار و تعدیل هیجانی می شود، آخرین قسمتهای مغز هستند که به بلوغ آناتومی می رسند. این قسمت در اثر تجارت مکرر و یادگیری های منفرد به شکل کامل خود می رسند. برخی تجارب ارتباطات عصبی خاص را تقویت و برخی را که کمتر استفاده کرده ضعیف تر می نمایند. یافته های مربوط به رشد و پرورش مناطق پری فرونتال نشانه تأثیریادگیری و آموزش در میزان هوش هیجانی است. عوامل بسیاری در شکل گیری و تقویت هوش هیجانی مؤثرند که به اختصار به بیان آنها می پردازیم:
…………….
فهرست منابع
منابع فارسی
احدی، بتول، نریمانی، محمد، ابوالقاسمی، عباس و آسیایی، مریم (1388). بررسی ارتباط هوش هیجانی، سبک اسناد و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در زنان شاغل. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 10(1): صفحات 127-117.
استرنبرگ، رابرت جی (1996). قصه عشق. ترجمه علی اصغر بهرامی (1389). تهران: جوانه رشد.
برادبری، تراویس (2001). هوش هیجانی. ترجمه مهدی گنجی (1384). تهران: نشر ساوالان.
………………….
………………
………………
[1]- Golman
[2]- Lombas
[3]- Martín-Albo
[4]- Valdivia-Salas
[5]- Jiménez