مبانی نظری رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، خصوصیات آموزشی، تربیتی، رسانه های اجتماعی و یادگیری و پیشرفت تحصیلی
توضیحات: 54صفحه فارسی (word)
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه
خلاصه ای از کار:
رسانه های اجتماعی
در دنیای امروز اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی، اطلاعاتی و سرگرمی جایگاه ویژه ای دارد (جوتی و همکاران[1]، 2011، ص 234،). وسایل ارتباطی با پیشرفت تکنولوژی تغییر میکنند. امروزه، تعداد رسانه های اجتماعی، که در آن ارتباطات برقرار می شوند، به سرعت در حال افزایشند. به عنوان بخشی از زندگی روزمره، بیشتر نوجوانان و بزرگسالان از رسانه های اجتماعی از جمله
………………
ویژگی های شبکه های اجتماعی به عنوان بزرکترین بخش رسانه های اجتماعی به ترتیب زیر خلاصه می شوند(آجان و هارتشور[2]،2008)؛ اوزکان و مک کنزی[3]، 2008)؛ سیلوین[4]،2009؛ فردیگ[5]،2007؛ آلبیون[6]،2007؛ بوید و الیسون،2007؛ به نقل از مورات و چاکیر، 2010، ص 49؛):
- بیشتر شبکه های اجتماعی برای کاربران امکانات به اشتراک گذاری اطلاعات از جمله ای میل ، چت ، پیام های فوری، ویدئو ها، باگ ها، به اشتراک گذاری فایل ها و عکس ها را ارائه می دهند.
- شبکه های اجتماعی پایگاه داده ای برای کاربران دارند بنابراین آنها به راحتی می توانند دوست پیدا کنند، گروه هائی تشکیل دهند و با افراد هم سلیقه ی خود اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند،
…………………….
خصوصیات عمومی و آموزشی رسانه های اجتماعی
اگرچه علاقه مندی زیادی به درک این مطلب که رسانه های اجتماعی چگونه بر یادگیری اثر می گذارند وجود دارد، اما تحقیقات کمی بر روی این موضوع انجام شده است (آبرامسون[7]، 2011، به نقل از رینول[8]، 2011، ص 2،).
رسانه های اجتماعی فرصتهای بسیاری ارائه می دهد که ممکن است توسط موسسات کشف شوند تا یادگیری را ارتقا بخشند. با این حال، تهدیدهای بسیاری نیز وجود دارد که توسط موسسات باید بر آنها غلبه کرد تا پتانسیل شبکه اجتماعی کاملا درک شود.
خصوصیات مثبت شبکه اجتماعی: خصوصیات عمومی
– محیطی غنی برای محتوا
ابزارهای شبکه اجتماعی به کاربران این امکان را می دهد تا مکانی برای اطلاعات پویا و دقیق باشند (پارامسواران و وینسون، 2007؛ به نقل از اشلنکریچ و سوری، 2012، ص 13،) ، مکانی که محتوا و برنامه های کاربردی می توانند در آن ذخیره شوند و ممکن است در طیف های وسیعی از ابزارهایی چون ایمیل، عکس ها، محتوای مجلاتی ، موسیقی، ویدیو، شماره تلفن ها، تقویم ها، صفحه گسترده ها، نشانه گذاری ها ، اطلاعات مکانی و محتوای مرتبط با کار دیده شود.
………………………………
…………………..
خصوصیات مثبت شبکه های اجتماعی: خصوصیات آموزشی، تربیتی
- · بهبود ارتباطات و همکاری:
وبلاگ نویسی فعالیت در حال رشدی در میان حرفه ای ها و دانشجویانی دارد که مشتاقند تا ترکیبی از تفاسیر غیررسمی، لینک ها به منابع و نکات فردی را در وبلاگ هایشان نمایش دهند.SNS ها فرصتهایی به افراد می دهند تا تجربیات زندگی شان
……………………..
…………………………
استفاده فعلی از رسانه های اجتماعی در میان جوانان و دانشکده ها
گزارش پروژه اینترنت و زندگی آمریکایی[9] در سال 2001 (لنهارت[10] ، رینی و لویس[11] 2001 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص2،) اولین نشانه از نقش اجتماعی رو به رشدی بود که فناوری های ارتباطی در زندگی جوانان بازی می کردند. این پروژه به این نتیجه رسید که سه چهارم همه نوجوانان میان سنین 12 تا 17 سال از اینترنت و پیام فوری (IM) استفاده می کردند و این فناوری ها جنبه مهمی از زندگی شان شده بود.
……………………….
استفاده های فعلی از سایت های شبکه های اجتماعی در سطح کالج
استفاده های کتابخانه ای
سایت های شبکه های اجتماعی با سادگی تبادل اطلاعات و سرعت گسترش زیاد مشخص می شوند که بدین صورت ابزارهای قدرتمندی برای همکاری می باشند (پارکر و چائو[12]، 2007، ص 57،). بسیاری از کتابخانه های کالج به فیس بوک و مای اسپیس مرتبط هستند. در جورجیا تک، کتابداران خدمات اطلاعاتی استفاده از فیس بوک در ارتباط با دانشجویان مهندس مکانیک را بیان می کنند(متیو[13]، 2006 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010، ص3،). “باداشتن 1700 دانشجوی مهندس مکانیک ، تعجب کردم که به این نتیجه رسیدم که 1300 نفر از انها در فیس بوک هستند. این امر
…………………………
استفاده های اداری
بسیاری از استفاده های رایج از SNS ها در جوامع دانشگاهی ایجاد پروفایل ها و گروههایی برای بیان رویدادها و ارتباط با سایر کاربران است. کالج ها همچنین از SNS ها استفاده می کنند تا گروههای بازاریابی دانشگاهی داشته باشند. فیس بوک به نظر می رسد که اینگونه درک می شود….. “مکانیزم بسیار خوبی برای ارتباط با دانشجویانمان باشد چرا که به ما این امکان را می دهد که جایی برویم که آنها رفته اند؛ این محیطی است که دانشجویان در آن راحت هستند(مک و همکاران 2007، به نقل از روبلیر و همکاران، 2010،ص4،).
………………..
کاربردهای آموزشی، تربیتی رسانه های اجتماعی
در میان انواع مختلفی از ابزارهای آنلاین که امروزه برای ارتباط استفاده می شود، رسانه های اجتماعی جزء مدرن ترین و جذاب ترین آنها بخصوص برای جوانان در تمام دنیا می باشد (آقازمانی، 2010، به نقل از احسن و سهیل، 2012، ص 20،).
آشکار است که برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی ، به دلیل ویژگی های ذکر شده ، بطور نزدیکی به بیشتر نکات آموزشی مرتبط است (فردیگ،2007؛ به نقل از مورات و چاکیر، 2010، ص 49؛). توضیح این قضیه که جامعه و تکنولوژی همدیگر را تکمیل می کنند، این که آنها بطور دو طرفه وابسته اند و اینکه امروزه در آغاز قرن 21، آنها بدون دیگری نمی توانند باقی بمانند، مطلبی است که امروزه بسیار مشخص شده است (پترویک[14]،2009؛ آرنو و راموس[15]،2011؛ ایسلجاموویج و همکاران[16]،2011؛ به نقل از پترویچ و همکاران، 2012، ص 355؛). تکنولوژی حاضر در همه جاست و هر بخشی از زندگی ، جامعه و خانه ها را در بردارد. در زمینه ی آموزش، تکنولوژی نقش ثانویه ای در فرآیند انحصاری انتقال دانش ندارد، بویژه به این دلیل که تکنولوژی بطور فزاینده ای زندگی دانش آموزان از هر سنی را پوشش می دهد( الیسون، 2008؛ به نقل از پترویچ و همکاران، 2012، ص 355؛).
…………………..
مزیت های استفاده از رسانه های اجتماعی در امور آموزشی، تربیتی
اوزکان و مک کنزی (2008) ادعا کردند که اساتید نیاز دارند تا دانشجویان را با روش های بیشتری در قرن بیست یکم درگیر آموزش کنند و تکنولوژی های رسانه های اجتماعی می تواند یک چنین حالتی را ایجاد کند(به نقل از کوین و همکاران، 2010، ص 157؛).
جوامع درسی مجازی تشکیل شده توسط SNS ها به عنوان بزرگترین مجموعه از رسانه های اجتماعی، شاگردان را قادر می سازد تا در صحنه های جهانی، فراتر از مرزهای جغرافیایی، ارتباط داشته و همکاری کنند. حذف این مرزها منجر به افزایش ارتباطات، همکاری و شرکت داشتن می شود . در یک انجمن به اشتراک گذاشته شده توسط SNS، شاگردان می توانند درک خود را به اشتراک گذاشته، و با به اشتراک گذاری منابع معمول، از جمله متن ها، لینک ها و ویدئوها، در بحث ها شرکت و همکاری کنند(مک کان،2009؛ به نقل از کوین و همکاران، 2010، ص 154؛).
…………………..
فرصت هایی برای استفاده از رسانه های اجتماعی در آموزش
در زمینه ی آموزش، رسانه های اجتماعی به دانشجو فرصت هائی می دهند تا با دیگر دانشجویان، آموزنده ها، مدیران، فارغ التحصیلان، هم داخل و هم خارج شرایط فعلی ارتباط برقرار کنند. دانشمندان، ابزارهای رسانه هایاجتماعی برای توانایی آنها در جذب، ایجاد انگیزه و شرکت
………………..
رسانه های اجتماعی و یادگیری و پیشرفت تحصیلی
فناوری های الکترونیکی ، گام های حرکت به هر جنبه از زندگی مارا تسریع می کنند ، اجتماعات آموزشی همچنان به مباحثه دهه های گذشته می پردازند که باید این نوآوری ها نقشی در آموزش و یادگیری موثر داشته باشند. به طور سنتی، دانشجویان به دانشگاهها می رفتند و از فناوری های جدید در دسترس تعجب می کردند، ولی اغلب آنها را رها می کردند چون دانشکده ها از آنها در کلاس های درس استفاده نمی کردند و ممکن بود مورد تردید هم باشند. یکی ازمثال هایی که اخیرا که به این تفاوتهای بالقوه می پردازد ، ابزارهایی است که دانشجویان و معلمان از آن استفاده می کنند یعنی گروه رسانه های اجتماعی که به عنوان سایت های شبکه اجتماعی شناخته می شوند (روبلایر و همکاران، 2010، ص 134،).
……………..
چگونه SNS ها می توانند یادگیری را بهبود بخشند؟
در گذشته یادگیری معلم محور بوده است و معلم نقش اصلی را ایفا می کرد، درحالیکه دانش آموزان و فراگیران یک نقش غیرفعال داشته و فقط دریافت دانش را انجام می دادند. اما امروزه این روش سنتی به سمت روش جدید دیگری از یادگرفتن و یاددادن در حال حرکت است (چامپوکس، 2008، به نقل از بونزو و پارچوما، ص 914،).
شهرت فزاینده SNS ها نشان می دهد که با ارائه راههای دیگر و اهداف ارتباط دانشجویان و دانشکده، روابط اجتماعی می توانند سهمی در یادگیری موفقیت آمیز داشته باشند. در توسعه روالی برای ارزیابی تعامل در دوره های آنلاین ، رابلیر و وینکه[17] (2003 به نقل از روبلیر و همکاران، 2010،ص4،)پنج عنصر را شناسایی کرده اند: تعامل طراحی شده به طور اجتماعی، تعامل طراحی شده به صورت آموزشی ، قابلیت تعاملی فناوری ، همراهی دانشجویان و همراهی معلمان. هر نوع از تعامل که سهمی در کیفیت کلی دارد و تاثیر بالقوه ای روی دوره های آنلاین دارد. ماهیت اجتماعی و تعاملی SNS ها این احتمال را نشان می دهد که با ارتقا تعاملات اجتماعی با و در میان دانشجویان از طریق استفاده از یک SNS همچون فیسبوک ، معلمان بتوانند کیفیت کلی همراهی در یک مجموعه آموزشی خاص را افزایش دهند و بنابراین محیط یادگیری موثرتری داشته باشند. SNS ها همچنین شواهدی از تعامل دانشجویان و معلمان دارد که به سادگی قابل سنجش است.
……………….
کاستی ها و تهدیدهای شبکه اجتماعی
- · فقدان حریم خصوصی و ریسک های مرتبط با ایمنی
اطلاعات خصوصی که نوعا در پروفایل کاربران که در SNS ها پست می شوند، اغلب مورد تجاوز قرار می گیرند(لیوینگستون و بریک[18]، 2010؛ به نقل از اشلنکریچ و سوری، 2012، ص 15،). اگرچه مکانیزم هایی برای محدود کردن این تجاوز به حریم خصوصی وجود دارد ، ولی همه سایتها این مکانیزم ها را ندارند و اگر هم داشته باشند اغلب /همیشه کاربران از آنها آگاه نیستند(بوید و الیسون، 2008؛ به نقل از اشلنکریچ و سوری، 2012، ص 15،). دستیابی به قسمت ها/سطوح مختلف اطلاعات بنا به صلاحدید کاربران است و آنها باید مکانیزم های حمایتی مرتبط با خود را به خوبی بشناسند. علارغم نیاز مشخص برای ارائه سیاست های حریم خصوصی و مکانیزم های حفاظت داده ها، حریم خصوصی در SNS ها اغلب مدنظر قرار نمی گیردو یا تعریف نشده است(دویر و همکاران[19]، 2007؛ به نقل از اشلنکریچ و سوری، 2012، ص 15،) و یا به سختی تفسیر می شود. اعتماد بیش از حد ممکن است بر آنچه کاربران مشتاقند تا در این سایتها به نمایش بگذارند، تاثیر گذارند. کاربران فیس بوک به نسبت کاربران مای اسپیس بیشتر مشتاقند تا اطلاعات را به اشتراک گذارند چون درجه بالاتری از اعتماد در این شبکه وجود دارد.
………………………….
نکات لازم برای استفاده آموزشی از SNS ها
شبکه های اجتماعی فرصتهایی در اختیار کاربران در مجموعه های اجتماعی، آموزشی و تجاری قرار می دهد. البته متاسفانه ، نقطه ضعف ها و کاستی هایی نیز دارند که ممکن است افراد و کاربران را تهدید کند. رهنمودها برای استفاده مناسب از SNS ها ضروری است و بسیاری از حوزه های توجه را بیان می کند
………………..
منابع
جوادی نیا، ع.، عرفانیان، م.، عابدینی، م و بیجاری، ب. 1391. تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله آموزش در علوم پزشکی، دوره دوازدهم، شماره 8، صص 598-606.
Ahmad, N. 2011. Computer games use in an educational system. Doctorate thesis, School of Computer Science The University of Nottingham.
Ahsan, H and C, Sohail. 2012. Pattern of Facebook usage and its Impact on Academic Performance of University Students: A Gender Based Comparison. Bulletin of Education and Research December 2012, Vol. 34, No. 2 pp.19-28.
Allen, B., H, Caple., K, Coleman and T, Nguye
……………………..
……………………
[1]- Juti et al.
[2]- Ajjan and Hartshorne
[3]- Ozkan and Mc Kenzie
[4]- Selwyn
[5]- Ferdig
[6]- Albion
[7]- Abramson
[8]- Reinol
[9]- PEW
[10]- Lenhart
[11]- Riny and Lois
[12]- Parker and Chao
[13]- Mathew
[14]- Petrovic
[15]- Arno and Ramos
[16] – Isljamovic et al.
[17]- Roblyer and Wiencke
[18]- Livingstone and Brake
[19]- Dwyer et al.