کاربرد نسخه نوین هوش آزمای تهران – استانفورد – بینه در راستای تشخیص ناتوانی یادگیری

دانلود فایل

کاربرد نسخه نوین هوش آزمای تهران – استانفورد – بینه  در راستای تشخیص ناتوانی یادگیری

 

قسمتی از متن :

از آنجایی که در حیطه سنجش استثنایی به بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزارهای روانشناختی در راستای تشخیص و شناسایی ناتوانی یادگیری پرداخته میشود، در پژوهش حاضر با هدف شناسایی روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه،  به عنوان نمونه ملاکی (بالینی) در نظر گرفته شدند و با استفاده از تحلیلهای روانسنجی و به خصوص منحنی راک، روایی تشخیصی ابزار مزبور مورد تأیید قرار گرفت و ویژگیهای مطلوب روانسنجی ابزار مزبور، با استناد به خرده آزمونهای حافظه فعال کلامی، حافظه فعال غیرکلامی، دانشکلامی و دانش غیرکلامی به دست آمد. در نهایت، توصیه میشود که از ابزار مزبوربرای شناسایی ناتوانی یادگیری استفاده شود و با استناد به نمرات آزمودنی در آزمونهای پایه، بتوان برنامه ریزی مداخله ای منطبق بر نیازهای آموزشی- درمانی دانش آموزان نارساخوان را طراحی نمود…

دانلود فایل