پاورپوینت تحلیل و بررسی آموزش و پرورش و توسعه
فهرست مطالب :
بخش اول : توسعه
توسعه چیست
مکاتب مختلف توسعه
مکتب تکاملی توسعه
نظریههای نوسازی
نظریه رِدفیلد
نظریه اِسملسِر
نظریه روستو
دیدگاه مارکسیستی از توسعه
کشورهای درحالتوسعه
توسعه اقتصادی چیست
شاخصهای توسعه اقتصادی
رویکردهای توسعه
آموزش و پرورش،کلید توسعه پایدار
آموزش و پرورش ، دانایی و توسعه
شاخص دانایی کشورها
بایدهای تدوین فلسفه آموزش وپرورش
محور های فلسفه آموزش وپرورش
استانداردسازی منابع انسانی درآموزش وپرورش
راهکارهای پیشنهادی در برنامه ریزی آموزش و پرورش
آموزش وپرورش کارامد
ویژگی های آموزش و پروش نوین
پیشنهاداتی در امر دست یابی به آموزش و پرورش کار آمد
بخشی از متن پاورپوینت :
توسعه چیست؟
توسعه“ در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفتهترشدن, قدرتمندترشدن و حتی بزرگترشدن است (فرهنگ لغات آکسفورد, 2001). ادبیات توسعه در جهان از بعد جنگ جهانی دوم مطرح و مورد تکامل قرار گرفت. هدف, کشف چگونگی بهبود شرایط کشورهای عقبمانده (یا جهان سوم) تا شرایط مناسب همچون کشورهای پیشرفته و توسعهیافته است.
امروز تلقی ما از مفهوم توسعه, فرآیندی همهجانبه است (نه فقط توسعه اقتصادی) که معطوف به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردم یک جامعه (به عنوان لازم و ملزوم) است. ابعاد مختلف توسعه ملی عبارتند از: توسعه اقتصادی, توسعه سیاسی, توسعه فرهنگی و اجتماعی, و توسعه امنیتی (دفاعی). مناسب نیست بدون توجه به کلیه ابعاد توسعه, صرفاً به یک جنبه اولویت بخشید و دیگر بخشها را در دستورکار آینده قرار داد.
مکتب تکاملی توسعه
این مکتب یکی از رایجترین دیدگاههای حاکم بر علوم اجتماعی در طی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است.
یکی از صاحبنظران مکتب تکامل اجتماعی به نام هربرت اسپنسر (همچون نظریهپرداز دیگری به نام دورکیم), قانون اعظم تکامل (فرآیند تکامل اجتماعی) را حرکت از ”سادگی“ به سمت ”پیچیدگی“, یا از ”وحدت“ به ”کثرت“ میداند. به نظر او جامعه انسانی با گذشت زمان ”از توحش به تمدن و طی مراحل خاصی به وضعیت کنونی رسیده است و بهطورکلی جوامع انسانی دارای روحیه ستیزهجویی و جنگطلبی هستند و تنها از طریق تفوق صنعت, روحیه آرامش بر جامعه حکمرفرما خواهد شد“…