مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و مدارس هوشمند

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و مدارس هوشمند

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 45

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات گسترده‌ای را در تمامی عرصه‌های اجتماعی بشریت به دنبال داشته و تأثیر آن بر جوامع بشری به گونه‌ای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل به یک جامعه اطلاعاتی است. جامعه‌ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش،‌ دارای نقش محوری و تعیین کننده است. مدرسه هوشمند مدرسه‌ای فیزیکی است و کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری کامپیوتر و شبکه انجام می‌گیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. در چنین مدرسه‌ای یک دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌دهد و این نکته‌ای است که به مسئولان مدرسه اجازه می‌دهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آنها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند. مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی ـ یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده طراحی شده است. مدرسه هوشمند مؤسسه آموزشی است که در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته بازسازی شده تا کودکان را برای عصر اطلاعات آماده سازد(شهیدی،1388: 30).

2-1.تاریخچه پیدایش مدارس هوشمند

در دهه های اخیر، گستره فعالیت در زمینه آموزش و یادگیری نیز چون دیگر فعالیت های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعیو غیره، از توسعه و پیشرفت سریع فناوری و ظهور پدیده هایی چون ماهواره، رایانه، اینترنت و غیره متاثر و دگرگون شده است. پیدایش سیستم های پردازشِ داده (رایانه) با سابقه ای بیش از سه دهه و توسعه صنعت نیمه هادی ها، سبب شده است که رایانه از انحصار سازمان ها و مراکز خاص خارج و در بسیاری از عرصه های کاربردی اجتماعی و فردی وارد شود؛ به گونه ای که در دهه نود، در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی، حتی مدارس ابتدایی هم مجهز به امکانات رایانه ای متناسب شدند.اختراع و توسعه رایانه، ایجاد شبکه های رایانه ای و پس از آن ظهور پدیده اینترنت را در پی داشت. اینترنت که در، ١٩۶٩ در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف پا گرفت، بسیار سریع رشد کرد. هیچ کس گمان نمی کرد این شبکه اطلاع رسانی در سال،2000 صاحب ١٨٠ میلیون کاربر باشد. سرعت و شتاب این رشد به گونه ای بود که به حدود ۵٠٠ میلیون کاربر در سال ٢٠٠٣ بالغ گردید.این توسعه سریع فناوری اطلاع رسانی به همراه عوامل دیگری چون تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، تغییرات جمعیتی، جهانی تر شدن فعالیت های حرفه ای، گسترش نیروهای بازار در محدوده آموزش و به عبارت دیگر تجاری شدن مقوله آموزش، همه و همه، تاثیرات شگرف و چشمگیری در امر آموزش داشته اند(یوسف زاده،1387: 40).

دنیای آموزش مبتنی بر وب دنیای جدیدی است که با دوره های مکاتبه ای[1] سال های گذشته تفاوت بسیار دارد و فرصت دوباره ای برای کسانی که امکان دسترسی به آموزش های متعارف را نداشته یا در آنها موفق نبوده اند، فراهم می سازد. در ابتدای امر، هر چند کشورهای اروپایی و آمریکایی با دید وسیع تر و هشیارانه تری بااینترنت برخورد کردند و سرعت توسعه اینترنت در این کشورها بسیار بیشتر از کشورهای آسیایی بود، اما بالاخره آسیا نیز در1999با امکانات و توانایی های اینترنت بیشتر آشنا شد و در پی توسعه کاربردهای آن برآمد. افزایش روزافزون فروش رایانه های شخصی و نیز تعداد کاربران اینترنت در آسیا مؤید این ادعاست.

 

[1]. Web Based Training

 

فهرست مطالب

تاریخچه پیدایش مدارس هوشمند

تاریخچه آموزش با کمک فناوری در ایران

تعریف مدرسه هوشمند

اهداف مدرسه هوشمند

مفهوم هوشمند سازی

ویژگی های مدارس هوشمند

ضرورت هوشمندسازی مدارس

فواید کلاس هوشمند

ابزار مدرسه هوشمند

ساختار مدرسه هوشمند

پیشتازان ایجاد مدرسه هوشمند

معلمین مدارس هوشمند

دانش‌آموزان مدارس هوشمند

ابعاد فناوری در مدارس هوشمند

کارکردهای عمده مدارس هوشمند

تئوری ومبانی نظری

نقش فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند

آموزش هوشمند در مدرسه هوشمند

مسئولیتها و مهارتهای حرفه ای در مدارس هوشمند

فناوری مدارس هوشمند

یادگیری الکترونیکی در مدارس هوشمند

دلایل عدم شکل گیری مدارس هوشمند

پیشینه تحقیق

منابع

دانلود فایل