مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل اجتماعی و کیفیت زندگی روستایی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل اجتماعی و کیفیت زندگی روستایی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 38

به طور کلی می­توان گفت که مفهوم «کیفیت محیط زندگی» و یا «کیفیت زندگی روستایی» با هدف اصلاح و تکامل مفهوم توسعه از توسعه صرف کمی و اقتصادی به توسعه پایدار روستایی مطرح و مورد توجه قرار گرفت. در واقع این مفهوم پاسخی به توسعه صرف اقتصادی در مقیاس ملی و توسعه صرف کالبدی در مقیاس روستایی بود و به نوعی موید توجه به شاخص ها و معیارهای اجتماعی، کیفی و اقتصادی پایدار در عرصه برنامه­ریزی روستایی و در تعامل با شاخص های کالبدی کارکردی است (مهدی­زاده 1382: 294).

مفهوم کیفیت در مقابل مفهوم کمیت قرار می گیرد.کمیت را یک مفهوم فیزیکی و قابل برآورد دانسته و کیفیت را مفهومی انتزاعی می دانند. به طوری کلی کیفیت و کمیت دو روی یک سکه­اند که از یک طرف با هم در تضاد هستند و از طرف دیگر نمی توان یکی را بدون دیگری تصور کرد. اندازه، میزان و جنسیت پدیده و یا سامانه و. .. که قابل اندازه گیری است و با اعداد بیان می­شود را کمیت گویند. به عبارت دیگر کمیت هر پدیده، تظاهر بیرونی و خنثای آن می­باشد. اما کیفیت چگونگی یک پدیده است که تأثیر عاطفی و عقلانی خاصی بر انسان می­گذارد و خاصیت­ها و ویژگی‌های اصلی یک چیز را بیان می­کند (کوکبی و همکاران 1384)

واژه کیفیت زندگی سرچشمه روشنی ندارد. کیفیت زندگی اگر چه جذابیت و معنی عام دارد، یک تعریف پذیرفته عام ندارد. هر عبارتی که در تعریف کیفیت زندگی به کار رود، کیفیت زندگی یک فرد به حقایق عینی و خارجی زندگی­اش و دریافت ها و ادراکات درونی و ذهنی او از این عوامل و نیز از خودش وابسته است (لطفی 1388).

مفهوم کیفیت زندگی چند مشخصه جالب توجه دارد: الف: تنها به زندگی انسانی ارجاع دارد. ب: به ندرت در (صیغه) جمع به کار رفته (یعنی به صورت کیفیات زندگی) است. ج: به عنوان یک عبارت عام و غیر قابل تقسیم می باشد که معنایش می تواند ناب و خالص باشد. د: مشکل است که آن را به هر رده مجزا از علوم مرتبط با جامعه شناسی طبقه بندی نمود (لطفی 1388).

اصولا، کیفیت زندگی، واژه­ای پیچیده، چندبعدی و کیفی در رابطه با شرایط و وضعیت جمعیت، در یک مقیاس جغرافیایی خاص (روستا ،شهر، منطقه، محله، بخش و…) است که هم متکی به شاخص­های ذهنی یا کیفی و هم متکی به شاخص های عینی یا کمی است (وظیفه­دوست و امینی 1388). کیفیت زندگی از دیدگاه های متفاوتی تعریف شده است و اگرچه اجماع بسیار کمی درباره تعریف کیفیت زندگی وجود دارد اما بعضی از مهم ترین این تعاریف به شرح زیر هستند:

– کیفیت زندگی یک مفهوم پهناور است که در بردارنده برداشت­هایی از یک زندگی خوب و دارای رضایت­مندی و شادمانی است. اغلب مفهوم زندگی رضایت­مند و زندگی شاد، در مفهوم رفاه یا خوشی که در بردارنده رضایت از زندگی و احساسات مثبت و منفی است، ترکیب می­شود.

– برخی این واژه را مترادف با رفاه می دانند. دیگران آن را بیانی از رفاه می­دانند که به وسیله مقدار کالاهای عمومی و پراکنش آن ها مشخص می­شوند (مک کریا[1] و همکاران 2004)

– مقوله کیفیت زندگی به شکل وسیعی با مفهوم رفاه ارتباط پیدا می کند. رفاه مفهومی است که توصیف­کننده بهزیستی، تأمین زندگی و فقر زدایی است و لذا در ارتباط تنگاتنگی با مفاهیمی هم‌چون عدالت اجتماعی قرار می گیرد (باری 1380: 6).

– کیفیت زندگی، واژه­ای پیچیده در ارتباط با شرایط و وضعیت جمعیت، در یک ناحیه است. در برگیرنده‌ی ابعاد روانی است که شاخص هایی هم چون رضایت، شادمانی و امنیت را در بر می­گیرد (شاخص­های ذهنی). در برخی موارد، رضایت های اجتماعی نیز نامیده می­شود. هم­چنین در برگیرنده ابعادی محیطی که در برگیرنده سنجه هایی هم چون مسکن، دسترسی به خدمات و امنیت محیطی است (شاخص­های عینی). در برگیرنده جنبه­های دیگری چون توجه به فرصت­های اجتماعی، امیدهای اشتغال، ثروت و اوقات فراغت است. برخی آن را مترادف با رفاه می‌دانند (سیف الدینی 1381: 375).

– کیفیت زندگی، یک مفهوم کلی است که تمام جنبه های زیستی را، شامل رضایت مادی، نیازهای حیاتی، به علاوه جنبه­های انتقالی زندگی نظیر توسعه فردی، خودشناسی و بهداشت اکوسیستم را پوشش می­دهد (دوب[2] 1377: 92).

– یک تعریف ساده و عملی از کیفیت زندگی این است که افراد به طور کلی از زندگی­شان رضایت داشته باشند، به عبارت دیگر کیفیت زندگی معادل احساس رضایت کلی از زندگی گرفته شده است (کوکبی و همکاران 1384).

[1] McCrea

[2] -dob

 

فهرست مطالب

 پیشینه تحقیق:

 تحقیقات داخلی

 تحقیقات خارجی

 نظریه سرمایه اجتماعی:

تاثیر سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی :

نظریه ویژگیهای پایگاهی (منزلت نقشی)

 نظریه احساس محرومیت نسبی :

 الگوی تحلیلی :

منابع فارسی:

دانلود فایل