عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدالت سازمانی با سقف شیشهای
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 55
عدالت و اجرای آن یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ وجود آن بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. نظریات مربوط به عدالت بهموازات گسترش و پیشرفت جامعه بشری تکاملیافته و دامنه آن از نظریات ادیان و فلاسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است. پس از انقلاب صنعتی و مکانیزه شدن جوامع بشری، سازمانها چنان بر زندگی بشر سیطره افکندهاند که هر انسان از لحظه تولد تا مرگ مستقیماً وابسته به آنهاست و امروزه زندگی بدون وجود سازمانها قابلتصور نیست، بنابراین اجرای عدالت در جامعه منوط به وجود عدالت در سازمانهاست. اولین تحقیقات پیرامون عدالت در سازمانها به اوایل دهه1960 برمیگردد. پس از سال 1990 فصل جدیدی از مطالعات تجربی پیرامون عدالت سازمانی آغاز میشود که ماحصل آن شناخت سه نوع عدالت یعنی عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی در سازمانهاست.
اولین تعاریف درباره عدالت به سقراط، افلاطون و ارسطو منسوب است. یکی از مهمترین پرسشهای سقراط در مورد سرشت عدالت بود. بعد از سقراط، شاگردش افلاطون در کتاب جمهوری – مهمترین اثر خود- بحثی را عدالت نامید که نخستین و قدیمیترین بحث تفصیلی درباره عدالت در فلسفه سیاسی قدیم است (مرامی، 1378).
افلاطون در کتاب جمهوریت در پی این پرسش بود که چرا مرد با فضیلتی مانند سقراط حکیم در جامعه آن روز یونان محکوم به مرگ شد، انگیزه او تحلیل و تبیین عدالت در جامعه آتن بود و اینکه مفهوم عدالت چیست (کاظمی 1379). به نظر افلاطون عدالت وقتی حاصل میشود که در دولت هر کسی به کاری که شایسته آن است بپردازد، به همین شکل، انسان عادل نیز انسانی است که اجزای سه گانه روح او (غضب، شهوت و عقل) تحت فرمانروایی عقل، هماهنگ باشند (اخوان کاظمی، 1386).
ازنظر ارسطو – شاگرد افلاطون – نیز عدالت، داشتن رفتاری برابر با افراد برابر است (مرامی، 1378). ارسطو معتقد بود که تودههای مردم به این دلیل انقلاب میکنند که با آنان با بیعدالتی رفتار میشود (کاظمی، 1379). از دیدگاه توماس آکویناس عدالت واقعی زمانی است که حاکم به هر کس مطابق شأن و شایستگی او امتیاز بدهد (کاظمی، 1380). از دید نظریه لیبرال عدالت به این معنی است که دولت نباید با شهروندان با تبعیض رفتار کند مگر درصورتیکه در زمینهای موردنظر میان خود آنها تفاوتهایی وجود داشته باشد. در برداشت لیبرال از عدالت عمده توجه معطوف به توزیع عادلانه قدرت در جامعه است (مرامی، 1378). عدالت در مفهوم رادیکال آن در شعار و فرمول معروف مارکس «از هرکس بهاندازه توانش و به هر کس بهاندازه نیازش» خلاصه میشود. مرکز ثقل عدالت در این مفهوم، توزیع عادلانه ثروت است (مرامی، 1378). در تمامی اندیشههای سیاسی اسلام، مبنا و زیربنای تمامی اصول نیز عدالت است. آیات الهی اشاره دارند که پیامبران را با مشعلهای هدایت فرستادیم و به آنها کتاب و میزان دادیم تا عدالت را بر پا دارند (اخوان کاظمی، 1386). بعثت پیامبران و تشریع ادیان بهمنظور تحقق قسط و عدل با مفهوم وسیع کلمه در نظام حیات انسان بوده است تا آنجا که از رسول خدا (ص) نقلشده است: «کشور با کفر میماند اما باظلم ماندنی نیست» (اخوان کاظمی، 1386).
فهرست مطالب
مبانی نظری عدالت سازمانی
مفهوم و تعاریف عدالت
اهمیت و ضرورت عدالت در سازمان
تعاریف عدالت سازمانی
نظریههای عدالت سازمانی
اصول کلی عدالت سازمانی
ابعاد عدالت سازمانی
عدالت توزیعی
عدالت رویهای
عدالت مراودهای (تعاملی)
ابعاد عدالت سازمانی از منظر گرینبرگ
طبقهبندی عدالت سازمانی از منظر گرینبرگ
مبانی نظری سقف شیشهای
مفهوم سقف شیشهای
تعاریف سقف شیشهای
مدلهای مرتبط با ایجاد سقف شیشهای
فرهنگ سازمانی مردسالار
تفاوتهای سبک مدیریت مردان و زنان
موانع و مشکلات ارتقاء زنان در مسئولیتهای مدیریتی
موانع فردی و خانوادگی
موانع انسانی
موانع اجتماعی و فرهنگی
علل ایجاد سقف شیشهای
تأثیر سبک رهبری بر جایگاه زنان در سازمانها
سطوح سقف شیشهای
ابعاد سقف شیشهای
فاکتورهای مهم برای جاوانه ساختن سقف شیشهای
فقدان رهبری جدی و بیباک در سطوح عالی
محیط کار
تجربه کاری
تعهدات خانوادگی
جامعهپذیری
تحصیلات
عوامل برطرفکننده سقف شیشهای
مروری بر تحقیقات انجامشده
تحقیقات انجامشده در داخل کشور
تحقیقات انجامشده در خارج کشور
منابع و مأخذ