عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریاضیات بر مهارتهای زندگی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 80
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد انسان در میان تمامی موجودات زمین برخورداری از نیروی تفکّر و مسئولیت ناشی از آن میباشد. زیرا با وجود تفکر و برخورداری از نیروی اراده و تصمیم گیری، مسئولیت انتخاب و عمل بر عهدهی انسان گذاشته شده است و به هر میزان که بتوان از قدرت تفکر استفاده کرد، به همان نسبت پیشرفت، بهبود و رضایت در وضعیت زندگی انسان شکل میگیرد.
اهمیت فکر و تفکر به حدی است که خداوند متعال بارها در قرآن کریم تأکید و تکرار نموده و از انسان استفاده از قدرت فکر، عقل و تعقّل را خواسته است.
تفکر فرآیند شناختی است که در درون ذهن یا فعالیتهای مغز پدید میآید. دیویی تفکر را جریانی مشتمل بر دو مرحلهی زیر میداند:
الف) مرحلهی ابتدایی: مرحلهی شک و ابهام است و زمانی است که انسان با یک موقعیت پیچیده روبرو و در صدد یافتن پاسخ مناسب برای آن است.
ب) مرحلهی انتهایی: در این مرحله فرد از شک در آمده و به نتیجه و جواب دست یافته است.
تفکر سازمان دادن و تجزیه و تحلیل و در نهایت ترکیب عوامل گوناگون با یکدیگر است. بدین ترتیب فرد متفکّر یا اندیشمند با نگریستن به پدیدهها و امور جاری زندگی و تجدید نظر مجدد دربارهی آنها چیزهایی را میبیند که مردم معمولی نمیبینند. به بیان دیگر، فرد متفکّر میتواند از منابع و امکانات موجود ترکیبی بسازد که دیگران قادر به آن نیستند. (خورشیدی، 1390، 9 و 10)
برخی از ویژگیهای افراد متفکر:
1- تلاش میکنند در هر قدم هیچگونه اشتباهی رخ ندهد.
2- هیچ چیز را به سادگی و بدون تفکر، نه میپذیرند و نه رد میکنند.
3- نسبت به مسائل دید وسیع و دقیق دارند.
4- با ذهن باز و متفکّرانه نسبت به مسائل اظهار نظر میکنند.
5- قدرت تشخیص و تمیز درست از نادرست را دارند.
6- گویندهای متفکر و منطقی و شنوندهای فعالند.
7- به همهی جوانب یک موضوع مسأله توجه دارند.
8- در حل مسأله تمرکز و حواس بیشتری از خود نشان میدهند.
9- همواره کنجکاو بوده و در جستجوی اطلاعات جدید و نو هستند.
10- مثبت نگر و پر انرژی هستند. (همان کتاب، 12-18)
2-1-2. مهارت حل مسأله:
یکی از با ارزشترین آموزشهایی که منجر به شکوفایی انسان میشود، آموزش مهارتهای حل
مسأله است. کسب توانایی مهارتهای حل مسأله از نشانههای رشد، اعتماد به نفس، عزت نفس و خودباوری است.
اریک حل مسأله را فرآیندی میداند که در آن فرد به راحتی بتواند مشکل خاصی را برطرف نماید. مک موران و مک کویر حل مسأله را فرآیندی میدانند که فرد با توجه به تجارب عملی و تواناییهای ذهنی خود بتواند مشکلات خاص را حل و به یک نتیجهی مطلوب برسد.
حل مسأله فرآیند؛ شناسایی، تشخیص، تعریف، مشخص کردن راه حلهای رسیدن به مسأله، رتبهبندی راهحل ها، انتخاب بهترین راهحل، اجرای راهحل انتخاب شده و ارزیابی مسأله است. بدین ترتیب لازمهی یک زندگی موفق کسب مهارتهای حل مسأله است. (همان کتاب، 47تا48)
برخی از ویژگیهای افراد فاقد توان حل مسأله:
1- وجود مشکل را دلیل بر ضعف، بی کفایتی، بی لیاقتی و بی استعدادی، … خود میدانند.
2- معتقدند که یک دنیای خوب، دنیای بدون مشکل است.
3- به هنگام مواجهه با مشکلات مرتب خود را سرزنش میکنند.
4- روش معمول این افراد، اجتناب یا فرار است.
5- معمولاً بدون اندیشیدن و با عجله عمل میکنند.
6- در مقابل موقعیتهای تصمیم احساس درماندگی و ناامیدی میکنند.
7- قادر به پیش بینی پیامد راه حلها و نتیجهی تصمیم گیریهای خود نیستند. (همان کتاب، 49)
2-1-3. مهارت تصمیم گیری:
هر فردی، در زندگی روزمره با تصمیم گیریهای شخصی، فعالیتهایی را انجام میدهد. تصمیمگیری از اهمیت ویژهای برخوردار است. تصمیم گیرنده باید عوامل درونی و بیرونی محیط خود را بشناسد و آثار آنان را در فعالیتهای خود ارزیابی نماید و در صورت مقتضی به تصمیمگیری و اجرا بپردازد. کازمایر مهارت در تصمیمگیری را کلید برنامه ریزی موفقیت آمیز دانسته است.
تصمیمگیری بخش مهمی از زندگی انسان بوده، زیرا انسان در انتخاب شغل، دوست، همسر، غذا، مسکن و هزاران موضوع دیگر ناگزیر است تصمیمگیری کند. بدین ترتیب زندگی هر فردی عبارت از مجموعهای از تصمیمگیریها است. (همان کتاب، 55)
فهرست مطالب:
ادبیات تحقیق
مهارت تفکر
مهارت حل مسأله
مهارت تصمیمگیری
پیشینه و سوابق تحقیق
واژه ریاضیات
اهمیت ریاضیات در زندگی بشر
در باب ریاضیات و واقعیت
ریاضیات بستری مناسب جهت تقویت مهارت تفکر نقادانه
تفکر نقادانه
استدلال
اثبات
قلمرو پیش از اثبات
نظرات پیاژه و اینهلدر پیرامون توسعه مهارت استدلال هندسی در دانشآموزان
نتیجهگیری از بحث ریاضیات
تفکر خلاق
ارزیابی تفکر خلاق
آزمون نقاشی
الکساندر یاکو وله ویچ خین چین
پرورش اندیشه
درستی تفکر
مبارزه علیه تعمیمهای غیر قانونی
مبارزه علیه شبیه سازیهای بی پایه
مبارزه به خاطر تفکیک کامل
مبارزه به خاطر کمال و استواری طبقه بندیها
اسلوب تفکر
جنبههای اخلاقی و تربیت میهن دوستی
درست کاری و حق گویی
پایداری و مردانگی
تربیت میهن دوستی
افلاطون
روبن هرش
ابوزید عبدالرحمن بن محمدبن خلدون حضرمی
آیت اله حسن حسن زاده آملی
آیت اله عبداله جوادی آملی
استاد داوود صمدی آملی
گاد فری هرولد هاردی
رنه دکارت
جان دیویی
و. ف. کانل
اریک تمپل بل
ادوارد لی ثوراندایک
وینچ
بنجامین بلوم
فیثاغورس
اقلیدوس اسکندرانی
دزموند برومز
تئونی پاپاس
مارکوس اورلیوس آگوستینوس
یوهان فردریش هربارت
رابرت مینارد هوچینز
جان لاک
ژآنهانری پستالوزی
هربرت اسپنسر
باروخ اسپینوزا
گود فرید ویلهم فون لایب نیتز
ایسیدور آگوست ماری فرانسیس خاویر کنت
رابانوس موروس
کی روف
لوبوویه دو فونتنل
فردریک مایر
جان درایدن
رولف والدو امرسن
فیلیکس کلاین
پیر دو فرما
آگوستوس دی مورگان
آنه ماری شیمل
جرالد ال. گوتک
برتراند آرتور ویلیام راسل
سر کارل ریموند پوپر
دکتر علی اکبر شعاری نژاد 69
پرویز شهریاری
ژاک سالومون آدامار
دکتر ابوالفضل رفیع پور
لین آرتور استین
دکتر سعید علیخانی
دکتر بیژن ظهوری زنگنه
دکتر غلامرضا دانش نارویی
داود شالگردی
علامه سید محمد حسین طباطبایی
منابع