مبانی نظری و پیشینه تحقیق رسانه ها وشکل‌گیری هویت، هویت اجتماعی زن و هویت دینی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق رسانه ها وشکل‌گیری هویت، هویت اجتماعی زن و هویت دینی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 120

 

سینما به عنوان هنر هفتم، از جمله ره آوردهای تجدد برای انسان غربی بود که به سرعت راه خویش را در آفاق فرهنگی بشریت یافت و آن چنان به شهرت و عمومیت رسید که در آستانه صد سالگی خود به فراگیر‌ترین هنر در طول تاریخ بشری تبدیل شد .

قدرت جادویی سینما از نظر تیز بین صاحبان ‌اندیشه و قدرت مخفی نماند. در گام‌های نخست، سینما به عنوان ابزاری برای گذراندن فراغت و تفریح انسان اسیر در سیطره ی ماشینیزم پا به عرصه گذارد؛ اما در مراحل تکامل خود به وسیله‌ای برای فرهنگ سازی و ایجاد تحول در افکار(در عین حفظ توانایی سرگرمی بخشی و تفریحی خود) بدل گشت و سریع‌تر از آن چه تصور می‌شد به یکی از مطلوب‌ترین سازکارهای سیطره تبلیغ تبدیل شد . این مؤلفه ی نو ظهور، میوه ی انقلاب صنعتی بودکه این چنین بشر را به اعجاب آورد. بشر صنعتی از همان ابتدا با این ابزار، به فکر کسب سود افتاد و پس از‌اندک زمانی جنبه‌های معنایی و به طور عمده متعالی هنر نیز به آن افزوده شد.

از بدو پیدایش سینما تا به امروز، این پدیده در مسیری که منجر به تکامل آن گردیده، تحولات بسیاری را از سر گذرانیده ودر طول حیات خویش در سه وجهه‌ی «صنعتی»، «هنری» و «رسانه‌ای» مطرح و از دریچه هریک از این اشکال مورد تفحص و بازکاوی‌هایی واقع شده است.

عده‌ای سینما را تنها «به عنوان یک صنعت» می‌شناسند و به آن به عنوان ابزاری می نگرند که تحت سیطره‌ی افرادی خاص، کارکرد‌های «صنعتی» و «تجاری» خاص خود را دارد. برخی دیگر سینما را صرفاً نوعی «هنر» می‌دانند که هنر هفتم است و با در بر داشتن 6 هنر قبلی یعنی «تئاتر، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، موسیقی، رقص» تنها هنری است که این شش گزینه را به خدمت گرفته است و حتی توانسته آنها را اعتلاء بخشد. دسته‌ای دیگر نیز سینما را «رسانه» می‌دانند و بیشترین توجه خود را به این خصوصیت سینما معطوف ساخته‌اند. اینان با مطالعات بسیاری که در زمینه‌ی فن ارتباطات و تأثیر و تأثر متقابل میان سینما و افراد و گروه‌های اجتماعی صورت داده‌اند، به کندوکاو در کارکردهای رسانه‌ای سینما پرداخته‌اند.

به نظر می‌رسد سینما در عین حال که هر3 اینها هست اما صرفاً هیچ کدام این‌ها نیست. در این تحقیق به ضرورت مطلب به وجه رسانه‌ای سینما بیشتر توجه خواهد شد و با مبذول داشتن تمرکز خویش بر این مقوله، توضیح مفصل‌تری از آن خواهیم داشت. گذشتن سریع این تحقیق از وجه صنعتی یا هنری سینما و پرداختن به وجه رسانه‌ای سینما به آن معنا نیست که آن وجه را رد کند یا کم اهمیت جلوه دهد. مسلم است که سینما اهمیت خود را مدیون تلفیق صنعت و تجارت، هنر و شگرد‌های رسانه‌ای است.

امروز بسیاری راغب به ساختن فیلم سینمایی هستند و در راه ساخت این فیلم به دنبال حرف‌های تازه می‌گردند، نه از آن لحاظ که اهل هنرند، بلکه صرفاً به آن جهت که سینما خود یک نوع تجارت پول ساز است به شرط آن که دغدغه‌ی پول ساز روز جامعه را بدانی! دلیل دیگر مبنا بر صنعتی بودن سینما وسایل مکانیکی است که درساخت یک فیلم دخیلند «روشن است که پیدایش سینما نتیجه‌ی تکمیل ابزارهای مکانیکی است که در هیچ زمان دیگری نمی‌توانست وجود داشته باشد. اما این واقعیت قابلیت بیانی سینما را مورد انکار قرار نمی‌دهد. با توجه به همین قابلیت بیانی است که سینما را هنر ــ به مفهوم مصطلح ــ دانسته‌اند. تکنولوژی سینما هرگز از قابلیت بیانی آن قابل تفکیک نیست و امکان بیان در سینما تنها با مهارت یافتن در تکنیک آن میسر می‌شود ولا‌غیر» (آوینی،57:1375).

از جهتی دیگر سینما هنر است؛ اما نه شبیه هزاران هنری که می‌شناسیم. بلکه سینما تلفیقی است از هنر‌هایی که هست، اما هیچ کدام آن هنر‌ها نیز نیست. «هنر سینما عبارت است از پیوند دادن قطعاتی از فیلم به گونه‌ای که در ذهن تماشاگر نوعی واقعیت تجربی را که در ورای تصاویر قرار دارد پدید بیاورد» (اسپارشات12:1376).

هنر سینما تلفیق رنگ، صدا، حرکت، و تفکر است. هنر سینما سخن گفتن با زبانی تازه است. سخن گفتن از نا گفته‌هایی که شاید تماشاگر آن‌ها را شنیده باشد، اما هیچ گاه به شکل تجسمی آن را ندیده باشد. بسیار ساده لوحانه است اگر تصور شود سینما فقط فیلم‌برداری از صحنه‌هاست.

سینما این هنر را دارد که تماشاگر خود را به عمق رؤیاها و خیال پردازی‌هایی ببرد که شاید هیچ گاه وجود خارجی نداشته باشند. از بودن‌هایی حرف بزند که نیستند و از نبودن‌هایی بگوید که آرزو داشت، باشند. اگرچه شاید بسیاری از هنر‌ها به دنبال این مسائل باشند، اما بدون تردید سینما در این زمینه، یگانه است. برگمان معتقد است سینما «زبان سخن گفتن میان روح‌ها است و امکانی است برای ایجاد رابطه با انسان‌ها و دنیای پیرامونشان، رابطه‌ای که از کودکی تا پیری سخت به آن نیاز داشته است(فراستی،12:1379).

در حقیقت سینما قادر است با تصویری با مردم سخن بگوید که مترجم نمی خواهد؛ مردمی که از یک آب و خاک نیستند، فرهنگ هم را درک نمی‌کنند، اما تصویر را خوب می‌فهمند و این هنر سینما است.

 

فهرست مطالب

پیشینه

سینما

سینما هنر، صنعت یا رسانه

سینما و کارکردهای آن

آگاهی اجتماعی ـ جامعه‌پذیری در سینما

سینما، زن، مذهب و سیاست ایران تا دهه‌ی 70

هویت چیست؟

ابعاد هویت

دشواری‌ها و پیچیدگی‌های هویت جمعی

هویت دینی

دین چیست؟

دشواری‌های تعریف دین

مفهوم دین از نظر لغوی در گستره ی تاریخ.

تعاریف دین

کارکرد‌های دین

اسلام چیست؟

دولت و هویت‌‌سازی

رویکردهای روانشناسی به هویت

– ویلیام جیمز

– زیگموند فروید

– اریکسون

– مارسیا

رویکردهای روانشناسی اجتماعی به هویت

– کنش متقابل نمادین

– نظریه پردازان کنش متقابل نمادین

– جرج هربرت مید

– چارلز کولی

– موریس روزنبرگ

– جنکینز

– هنری تاچفل

– جوانا واین، راب رایت

دیدگاه‌های جامعه شناختی

– مانوئل کاستلز

مبانی نظری رسانه‌ها

– نظریه پردازان رسانه‌ها

– دیوید رایزمن

– مارشال مک لوهان

– فردیناند تونیس

– الوین تافلر

– والتر لیپمن

– استوارت‌هال

– برنارد برلسون

-‌هاولند، جانیس

– لازارسفلد

– ژوزف کلاپر

– تامپسون

– فانک‌هاوزر، شاو.

– مک کورمک

– لاسول

– نظریات رسانه‌های جمعی

– نظریه تجربه تأثیرات‌ترکیبی

– نظریه وابستگی

– نظریه مارپیچ سکوت

– نظریه دروازه بانان

– نظریه گروه مرجع

– نظریه برجسته‌سازی

– نظریه کاشت

– نظریه کارکرد گرایی رسانه

جامعه شناسی شناخت

هویت زن در اسلام

شخصیت انسان در قرآن

زن و خانواده

استقلال اقتصادی زن

جمع بندی هویت زن در اسلام

منابع و مآخذ

دانلود فایل