عنوان: پاورپوینت مروری جامع بر نظریه های مدیریت و سازمان (تالیف دکتر سید رضا سید جوادین)
فرمت فایل: ppt
تعداد اسلاید: 58
فهرست:
فصل 1- تعاریف و مفاهیم مدیریت و سازمان
فصل 2- مثالهای طبقهبندی نظریههای سازمان و مدیریت
فصل3- سیر تحول نظریههای مدیریت
فصل 4- خلاقیت
فصل 5- برنامه ریزی
فصل 6- تصمیم گیری و حل مساله
فصل 7- برنامه ریزی استراتژیک یا راهبردی
فصل 8 – سازماندهی
فصل 9- هدایت و رهبری
فصل 12- کنترل
فصل 1- تعاریف و مفاهیم مدیریت و سازمان
Øبه طور کلی سازمانها سه ویژگی مشترک دارند؛
1- مقاصد و اهداف مشخصی دارند،2- از آحاد انسانی تشکیل شدهاند و3- دارای ساختاری منظم و مشخص می باشند.
Øابعاد سازمان مفهومی است که بیانگر ویژگی های خاص سازمان می باشد. Ø1- رسمی گرایی 2- تخصص گرایی 3- داشتن استاندارد 4- سلسله مراتب اختیارات 5- پیچیدگی 6- تمرکزگرایی 7- حرفهای گرایی و 8- نسبت کارکنان از ابعاد ساختاری سازمان می باشد. Ø ابعاد محتوایی سازمان نیز عبارت است از؛ 1- اندازه 2- فن آوری سازمان 3- محیط 4- هدفها و راهبردها و 5- فرهنگ. Øپیچیدگی در سازمانها به معنای تعداد کارها یا نظام های فرعی است که در درون یک سازمان انجام می شود. Øسازمانی که تصمیم گیری در سطوح مدیریتی بالای آن انجام می گیرد را سازمان متمرکز می نامند و هنگامی که تصمیم گیری به سطوح پایین تر سازمان تفویض گردد، آن سازمان را غیر متمرکز می نامند.
Øفرهنگ سازمان نشان دهنده ی مجموعهای از ارزش ها ، باورها، هنجارها و ادراکاتی است که کارکنان در آن سهیم می باشند. Øپیشرفتهای مخابراتی و اینترنت موجبات رفع محدودیت هایی مانند فاصله،نژاد و ملیت گشته و روند تدلید دانش را تسهیل کرده است. این نحوهی تولید دانش باعث به وجود آمدن سازمانهایی شده است که وجود خارجی ندارند و سرمایهگذاری در رابطه با محل یا ساختمان فیزیکی سازمان صورت نمی گیرد.صاحب نطران این نوع از سازمان را سازمانهای مجازی می نامند. Øیادگیری سازمانی به معنای بهبود فعالیتها از طریق درک بهتر و دانش بهتر است. Øکارآفرینی سازمانی به مفهوم فراگرد یا فرایند شکار فرصتها به وسیلهی افراد یا سازمانها بدون در نظر گرفتن منابع موجود در اختیار آنها می باشد.