مبانی نظری و پیشینه تحقیق گسترش عملکرد کیفیت

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق گسترش عملکرد کیفیت

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 47

 

«گسترش عملکرد کیفیت» یک روش ممتاز شنیدن آوای مشتری است که اطمینان می دهد که تمرکز تمامی فعالیتهای طراحی، مشتری است و مشتری تمام داد و ستدهای طراحی را دیکته می کند (رضایی و هوشیار، 1388، 12).

دلایل اصلی ظهور مفهوم «گسترش عملکرد کیفیت» از توجه به دو هدف زیر نشأت می گیرد:

1- آفرینش روشی که در فرایند طراحی محصول جدید، کیفیت تضمین شده باشد.

2- نیاز به داشتن فرایند کنترل کیفیت(1) که بتواند قبل از شروع اولیه تولید، به کارکنان تولید یاری برساند.

با استفاده از این نوع فرایند، این امکان برای کارکنان فراهم می گردد که پاسخی برای «چه مواردی»، «توسط چه کسی»، «به چه نحو» و «در چه محدوده ای» باید کنترل صورت گیرد و همچنین در صورت خارج شدن از محدوده تعیین شده، چه اقداماتی می بایستی صورت گیرد. این نمودارها از قبل از سال 1960 در صنعت ژاپن معمول و متداول بود. متعاقب استفاده از این نمودارها، اوشیومی(2) از شرکت بریجستون تایر(3) اقدام به خلق ایده جدول اقلام تضمین فرایند و جدول اقلام تضمین محصول نمود. با الهام از نظریات و اقدامات فوق بود که در سال 1966 آقای یوجی آکائو موفق به ارائه مفهوم گسترش کیفیت یا «گسترش عملکرد کیفیت» به مفهوم امروزی آن گردید و در سال 1969 آنرا در قالب یک مقاله علمی منتشر نمود. مبنا و اساس ساختار ماتریسی«گسترش عملکرد کیفیت» کنونی به همان جداول کیفیت برمی گردد (March & Moran & Nakui، 2007، 85).

جداول کیفیت برای اولین بار در سال 1972 در صنایع کشتی سازی کوبه توسط پروفسور یوجی آکائو به منظور طراحی تانکرهای کشتی مورد استفاده قرار گرفت. دکتر آکائو در ادامه مطالعات و تحقیقات خود در مورد «گسترش عملکرد کیفیت» در آوریل 1972 اقدام به ارائه ایده خود در مورد مفهوم گسترش کیفیت در قالب یک سیستم و با عنوان Hinshitsu Tenki System نمود. نقطه عطف تکامل روش «گسترش عملکرد کیفیت» در سال 1978 با انتشار کتابی با عنوان گسترش عملکرد کیفیت از سوی دکتر یوجی آکائو و شیگرو میزونو همراه بود (رضایی و هوشیار، 1388، 12).

رشد و ارتقای مفاهیم نظری «گسترش عملکرد کیفیت» و استقرار عملی آن در صنایع ژاپن در سال 1980 با اعطای جایزه دمینگ به شرکت کایابا به دلیل استفاده مناسب از این روش به اوج خود رسید. با آشنایی بیش از هشتاد تن از مدیران تضمین کیفیت شرکت های آمریکایی با «گسترش عملکرد کیفیت» که توسط آکائو در یک دوره آموزشی چهار روزه در سال 1983 انجام شد. مفاهیم «گسترش عملکرد کیفیت» برای اولین بار در آمریکا مطرح شد. شرکت فورد در سال 1986 ضمن استفاده از «گسترش عملکرد کیفیت» در طراحی قطعات خودرو در زمره اولین پیشگامان استفاده از این ابزار قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد، استفاده از «گسترش عملکرد کیفیت» در صنایع ایالات متحده و اروپا به تدریج به عنوان ابزاری کارآمد و مؤثر در طراحی محصولات جدید گسترش یافت. لازم به ذکر است که هر چند «گسترش عملکرد کیفیت» و مفاهیم مرتبط با آن از ژاپن شروع و استفاده عملی آن در صنایع این کشور میسر شد ولی ورود این ابزار به آمریکا و به خصوص صنایع خودرو سازی این کشور، تأثیر شگرفی بر تکامل آن در پی داشت. در ادامه و به منظور ارائه تصویر کاملی از سیر تدریجی تکامل «گسترش عملکرد کیفیت» برخی از مهمترین فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه به طور خلاصه از نظرتان خواهند گذشت (رضایی و هوشیار، 1388، 13).

 

1- Quality Control Process Chart

2- Oshiomi

3- Bridjeston Tire

 

فهرست مطالب

بازاریابی

اهمیت مشتریان در بازار امروز

تعریف مشتری

رضایت مشتری

تاریخچه «گسترش عملکرد کیفیت»

«گسترش عملکرد کیفیت» ، روشها و فنون مرتبط

دیدگاه چهار مرحله ای «گسترش عملکرد کیفیت»

ماتریس برنامه ریزی محصول (خانه کیفیت)

 

تعیین خواسته ها و نیازمندیهای کیفی مشتریان (Whats)

مدل کانو

اولویت بندی و وزن دهی هر یک از خواسته های مشتریان

انجام فرایند ارزیابی تطبیقی در مورد خواسته‌های مشتریان

الگو سازی (بهبود تطبیقی)

تبدیل و ترجمه خواسته ها و نیازهای کیفی به خصوصیات فنی و مهندسی (Hows )

تعیین میزان ارتباط میان خواسته های مشتریان و خصوصیات فنی و مهندسی محصول

انجام فرایند ارزیابی تطبیقی در مورد خصوصیات فنی و مهندسی محصول

تعیین میزان تأثیر هر یک از خصوصیات محصول بر خصوصیات دیگر و درج آنها در سقف ماتریس

تعیین وزن هر یک از خصوصیات محصول

تعیین وزن هر یک از مشخصه های فنی و اولویت بندی آن

تعیین مقادیر هدف

اضافه کردن موارد ذیل به ماتریس خانه کیفیت (در صورت نیاز)

مفاهیم قابل استخراج از خانه کیفیت

ماتریس برنامه ریزی اجزاء محصول

ماتریس برنامه ریزی فرایند محصول

برنامه ریزی کنترل فرایند محصول

نمونه هایی از تحقیقات کاربردی با استفاده از تکنیک «گسترش عملکرد کیفیت»

منابع

دانلود فایل