مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت هزینه و سودآوری

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت هزینه و سودآوری

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 60

 

در اواخر دهه 1960 و اوائل دهه ی 1970، برخی نویسندگان حسابداری از جمله Solomons و Staubus به رابطه بین فعالیت ها و هزینه ها اشاره نمودند اما توجه جدی محافل دانشگاهی و حرفه ای به این رابطه در دهه 1980 بیشتر جلب گردید این توجه عمدتاً براثر پیدایش سه سازه اصلی بود. سازه اول تغییرهای نوینی بود که در دنیا جهت معرفی تکنولوژی های مدرن، سیستم های اطلاعاتی هوشمند، خبره و قابل انعطاف، و مکانیزمهای تولیدی جدید در کشورهای مختلف به ویژه در ژاپن، رخ داده بود. سازه دوم، این بود که در دهه 1980 فلسفه فکری بسیاری از مدیران شرکت ها، به ویژه مدیران شرکتهای بزرگ، دستخوش تغییرات عمده ای گردید و علاوه بر سودآوری، رقابت در سطح جهانی، افزایش رضایت مشتریان در سطح بین المللی، تاکید بر کنترل کیفیت محصولات و کاهش هزینه ها نیز جزء اهداف اولیه و اصلی مدیران قرار گرفت. عامل سوم، این بود که عده ای از نویسندگان حسابداری به طور جدی و مبسوطه تشریح فضای جدید تولید، نقش های گوناگون تکنولوژی و دیدگاههای جدید مدیران پرداختند. (Cooper and Kaplan) در میان دیگران، تاثیر به سزائی در انعکاس نارسائی های سیستم حسابداری مدیریت در ارائه اطلاعات دقیق هزینه ها در این شرایط داشته اند. این نویسندگان ادعا کرده اند که نه تنها این سیستم پاسخگوی احتیاجات مدیران نیستند، بلکه استفاده از اطلاعات آنها سبب گمراهی و عدم تصمیم گیری صحیح مدیران می شود که نهایتاً منجر شد که این نویسندگان اقدام به معرفی سیستم مدیریت هزینه در انواع مختلف، نمودند. (کپلن، اندرسون، 1388، ص 3)

 

2-2-2 تعریف هزینه، اصطلاحات و طبقه بندی آن

در حسابداری مالی، اصطلاح هزینه[1]به عنوان یک شاخص اندازه گیری برای مقدار منابع بکار رفته در راستای اهداف موردنظر، تعریف می شود. در حسابداری مدیریت اصطلاح هزینه برای مقاصد متنوع و با روشهای متفاوتی بکار برده می شود. از اینرو انواع مختلفی از هزینه ها وجود دارند که برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از انواع هزینه برای ارزیابی موجودی ها و تعیین درآمد، مورد نیازند. برخی دیگر در راستای برنامه ریزی، بودجه بندی و کنترل هزینه کاربرد دارند. و دسته ای دیگر برای تصمیمات کوتاه مدت[2]و یا تصمیمات بلند مدت (بودجه بندی سرمایه ای) [3] سودمند هستند. این امر موجب گردیده که معنای تحت الفظیCost از هزینه به اقلام بهای تمام شده تغییر و جامعیت یابد. (رهنمای رودپشتی، جلیلی، 1388، ص 23 و رهنمای رودپشتی، 1388، ص 15)

 

 

[1]Cost

[2]Short – term Decisions (Made or Bye)

[3]Long – term Decisions (Capital Budgeting)

 

فهرست مطالب

مبانی نظری مدیریت هزینه

تعریف هزینه، اصطلاحات و طبقه بندی آن

طبقه بندی هزینه ها

هزینه و کاهش هزینه ها

مدیریت هزینه

ساختار هزینه گذاری موسسه های بانکی

طبقه بندی هزینه ها در موسسه های بانکی

سیستم های هزینه گذاریهای جزئی

سیستم های هزینه گذاریهای کامل

محدودیتهای سیستم های هزینه گذاری سنتی در بانکهای پس انداز

اهداف و نظام مدیریت هزینه

انواع استراتژیهای مدیریت هزینه

طبقه بندی استراتژیهای مدیریت هزینه

محتوای تحلیل استراتژیهای هزینه

مبانی نظری سودآوری

تعریف سود

مربوط بودن مفهوم سود

مفهوم سنتی سود حسابداری

ماهیت مفهوم اقتصادی سود

پیش بینی سود

سودآوری چیست؟

نسبتهای سودآوری

نسبت سود ناخالص به فروش

نسبت سود عملیاتی به فروش

نسبت سود خالص به فروش

بازده کل داراییها

خالص بازده داراییها

نسبتهای نشان دهنده سودآوری برحسب سرمایه گذاری

نسبتهای نشان دهنده سودآوری برحسب فروش

مفاهیم سود در سطح معانی (ارتباط با واقعیتهای اقتصادی)

سود به عنوان معیار کارآیی

سود حسابداری در مقایسه با سود اقتصادی

پیشینه تحقیق

سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته

مروری بر پژوهش های انجام شده در ایران

مروری بر پژوهش های انجام شده در خارج از ایران

فهرست منابع و مأخذ

دانلود فایل