عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری هیجانی ، اجتماعی و تحصیلی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 49
سازگاری به لحاظ نظری، سازهی متنوع و پیچیدهای تلقی میشود و بر این اساس، اندیشمندان سعی در بررسی ابعاد گوناگون آن داشتهاند. منظور از سازگاری، رابطهای است که بین فرد و محیط او، بهویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان میدهد تا نیازها و انگیزههای خود را پاسخ گوید. فرد زمانی سازگار است که بتواند بین خود و محیط اجتماعیاش رابطهای سالم برقرار کند و انگیزههای خود را ارضا کند، در غیر این صورت، او را ناسازگار قلمداد میکنیم. در واقع، سازگاری با محیط، مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموختهها به میزان کوشش و علاقهی فرد برای یادگیری بستگی دارد (اسلامینسب، 1373). انجمن روانپزشکی آمریکا (1994، به نقل از حجازی و شکوریفر، 1384) سازگاری اجتماعی را چنین تعریف میکند: هماهنگ ساختن رفتار به منظور برآورده ساختن نیازهای محیطی که غالباً مستلزم اصلاح تکانهها، هیجانها و نگرشهاست. سازگاری فرایندی اجتماعی است که برآیند تأثیر عوامل فردی، خانوادگی و محیطی میباشد و بنابراین پدیدهای تک علتی محسوب نمیشود (زکی، 1389). سازگاری شرایط یا حالتی است که در آن رفتارهای فرد با نیازهای فرهنگ یا جامعهای که به آن تعلق دارد، منطبق میشود و فرد احساس میکند که نیازهایش ارضاء شدهاند و یا ارضاء خواهند شد (کاظمی، 1388).
انواع سازگاری
اسکات[1]، روث[2] و اسکات (1989، به نقل از مکتبی، 1387) انواع سازگاری را به صورت زیر مطرح میکنند:
1- سازگاری اجتماعی
سازگاری اجتماعی شامل ساز و کارهایی است که موجب پذیرش فرد در گروه میشود. بنابراین، فرد برای ورود به گروه باید با ایجاد تغییراتی در خود، با معیارهای گروه هماهنگ شود تا به عنوان عضو جدید پذیرفته شود. برای مشخص کردن این نوع سازگاری، دو نوع ارزیابی لازم است. ارزیابیهای ذهنی که بیانگرمیزان رضایت فرد از ارتباط با دوستانش است و ارزیابیهای عینی که منظور، پذیرش فرد توسط همسالانش میباشد.
[1]. Scott
[2]. Ruth
فهرست مطالب
سازگاری
انواع سازگاری
1- سازگاری اجتماعی
2- سازگاری تحصیلی
3- سازگاری خانوادگی
تعاریف سازگاری اجتماعی
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی
1- عوامل فردی
2- عوامل خانوادگی
3- عوامل اجتماعی
4- عوامل مذهبی و اخلاقی
هیجان
هوش هیجانی
تاریخچه هوش هیجانی
تعاریف هوش هیجانی
مدلهای هوش هیجانی
مدل توانایی
مدل هوش هیجانی دانیل گلمن
مدل شخصیتی بار-آن
الگوی «کوپر و ساواف» از هوش هیجانی
مفهوم سازگاری تحصیلی
دیدگاه های نظری درباره سازگاری
دیدگاه تحلیل روانی
دیدگاه روانشناسی فردی
نظریه رونی- اجتماعی
نظریه زیستی- اجتماعی
نظریه یادگیری
نظریه یادگیری اجتماعی
دیدگاه روانشناسی شناختی
نظریه بافت گرا
پیشینه تجربی
منابع فارسی