عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق اتوماسیون اداری و بهبود تصمیم گیری
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 60
اگر چه ارتباطات کار امد و موثر در هر سازمانی حیاتی هستند ، اما کلید موفقیت ، عمل است و عمل باید با تصمیم گیری هدایت شود تصمیم گیری عبارت است از فرایند انتخاب یک عمل در ارتباط با یک مساله یا فرصت . تصمیم گیری منظم پنج مرحله اساسی دارد که با شناخت مساله یا فرصت آغاز می شود . این مراحل پنج گانه به طور خلاصه عبارتند از :
1- تشخیص و تبیین مساله یا فرصت .
2- معلوم کردن و تجزیه
3- انتخاب اقدام یا راه حل مطلوب
4- اجری راه حل انتخاب شده .
5- ارزیابی نتایج و پی گیری تا حد لازم .
تصمیم گیری در سازمانها در شرایط گوناگون و وضعیتهای مختلفی صورت می گیرد که فرایند آن را چالش انگیز می کند .
1-1-2 شرایط تصمیم مدیران
تصمیمات مشکل گشایی در سازمانها نوعاً تحت سه شرایط مختلف اتخاذ می شوند :
اطمینان ، ریسک و عدم اطمینان .
2-1-2 تئوری های تصمیم گیری
نظریه پردازان رفتار سازمانی دو تئوری برای تصمیم گیری در نظر گرفته اند : تئوری کلاسیک و تئوری رفتاری
3-1-2 تئوری کلاسیک تصمیم گیری
تئوری کلاسیک تصمیم گیری ، مدیر را به عنوان کسی می بیند که در دنیای کاملاً مطمئن عمل می کند . مدیر با مساله کاملاً تعریف شده و روشن مواجه است ، همه شقوق ممکن برای اقدام و نتایج هر یک را می داند و سپس راه حلی انتخاب می کند که بهترین نتیجه بهینه ی در حل مساله به دست می دهد واضح است که یان یک راه ایده آل برای تصمیم گیری است . تئوری کلاسیک برنامه ریزی شده کاربرد دارد .
4-1-2 تئوری رفتاری تصمیم گیری
تئوری رفتاری تصمیم گیری می گوید که انسان فقط بر حسب آنچه در موقعیت معینی درک می کند ، دست به اقدم می زند . علاوه بر این ، چنین ادراکی اغلب کامل نیستند . تصمیم گیرنده رفتاری به جای اینکه با دنیای کاملاً مطمئن مواجه باشد . با محدودیت اطلاعاتی روبه رو است و به نظر می رسد که در شرایط عدم اطمینان عمل می کند . مدیران در مورد مسائلی که اغلب مبهم هستند تصمیم می گیرند . آنها فقط قسمتی از اگاهی لازم برای راه حلها و نتایج را در اختیار دارند و نخستین راه حلی را انتخاب می کنند که به نظر می رسد راه حل رضایت بخشی است . هربرت سایمون1 این مدل را سبک قناعت ورزی2 می نامد . تفاوت اساسی بین توانایی مدیر برای تصمیم گیری رضایتبخش « سبک رفتاری » وجود محدودیتهای شناختی و تاثیرشان بر ادراکات است و محدودیتهای شناختی ، تواناییهای ما را در تعریف مسائل ، تعیین شقوق عمل و انتخاب راه حلی که نتایج ایده آل قابل پیش بینی داشته باشد ، تضعیف می کند . این محدودیتهای شناختی به قدری در دنیای روزمره مدیران مهمند که ارزش والای بصیرت و قضاوت را معلوم می کنند .
5-1-2 بصیرت ، قضاوت و پایبندی به عمل گذشته
عنصر کلیدی در تصمیمات برنامه ریزی نشده موفقیت آمیز در شرایط نا مطمئن، بصیرت است . بصیرت ، توانایی شناختن یا تشخیص دادن سریع امکانات در یک موقعیت مشخص است . بصیرت ، عنصر خود انگیختگی بی سابقه را به تصمیم گیری مدیریت اضافه می کند و در نتیجه ظرفیت بالقوه ی را برای خلاقیت و نو آوری بیشتر ، ارائه می دهد . بویژه در شرایط ریسکی و عدم اطمینان مدیران موفق ، احتمالاً تا حدود زیادی از بصیرت در تصمیم گیری استفاده می کنند . این یک راه بر خورد با موقعیتهایی است که در آن سابقه امر روشن نیست ، وقعیتها محدودند و زمان ، عامل اصلی تصمیم گیری است .
مدیران با وجود محدودیتهایی که دارند سعی می کنند به صورت قدم به قدم و به طور منظم برنامه ریزی کنند . مدیران زبر دست و دقیق همچنین به ویژگیهای شغلی که میتنز برگ و دیگران مورد بحث قرار داده اند واقفند و مهارتهای بصیرت خودشان را به اقتضای آنها به کار می برند مدیران کار امد قادرند نگرشهای تحلیلی و بصیرتی را برای خلق راه حلهای تزه و جدید ترکیب کنند .
1 Herbert simon
2 Satisficing
فهرست مطالب
تصمیم گیری در سازمانها
مدیریت در قرن 21.
نقش استراتژیک اطلاعات
روش سیستمها و دیدگاه سیستمی
چرخه حیات سیستم
اطلاعات
اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی
سیستم های اطلاعاتی
طرح ریزی سیستم های اطلاعاتی
سیستم های اطلاعاتی عمودی
تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی
کاربردتکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی
طرح ریزی سازمان
سیستم های اطلاعاتی و رایانه ها
کاربرد سیستم های اطلاعاتی رایانه محور
مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی
سیستم های اطلاعاتی مدیریت
سیستم اطلاعات مدیریت
سیستم های اطلاعاتی سازمانی
سیستم های میان سازمانی
سیستم های پشتیبانی تصمیم
سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری
سیستم های پشتیبانی تصمیمات گروهی
سیستم پردازش معاملات
هوش مصنوعی
سیستمهای اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی
سیستم کارکنان دانشی
سیستم های پشتیبانی مدیران ارشد
سیستم های پشتیبانی عملیاتی
سیستم گزارشات مدیریت
ویژگیهای سیستم گزارشات مدیریت
نقش فناوری اطلاعات در سازمان
طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی
اتوماسیون اداری
مزایا و معایب اتوماسیون اداری
ارگونومی در مکانیزاسیون اداری
بار گیری تکنولوژی در اتوماسیون اداری
مجموعه نرم افزار های اتوماسیون
دستیابی به تعریفی بنیادین
سیستم های اطلاعاتی اتوماسیون اداری
نمونه کربرد های سیستم اتوماسیون اداری
سیستم های طلاعاتی اتوماسیون اداری
نکات برجسته درباره اتوماسیون و بهسازی روشهای کار
خود کار سازی
ضرورت تفکر برای آینده
بهبود کار و اتوماسیون
تحقق دولت الکترونیک در ایران
اتوماسیون فعالیتهایاختصاصی
اتوماسیون فعالیتهای عمومی
مزایای دولت الکترونیکی
تحقیقات انجام شده
فهرست منابع و ماخذ