دانلود پاورپوینت شناسایی دانش آموزان نیازمند با توجه ویژه-38 اسلاید
دانش آموزان لازم التوجه:
دانش آموزان دیر آموز
دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری
دانش آموزانی که تغذیه ی آموزشی خوب نشده اند
دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
اقدامات معلم نسبت به دانش آموزان دیر آموز
1 –برای پیشرفت اندک تشویق شوند
2 –برای آنها هدف مشخص شود و جدول زمانی برای دست یابی به آنها تعیین کنیم
3 -ارتباط مستمر با والدین این دانش آموزان
4 -تدریس های جبرانی توسط هم کلاسی هایشان
5 -در جلوی کلاس بنشیند تا هم توجه و تمرکزشان بیشتر شود و هم نظارت معلم بر کارهایشان بیشتر شود
6 -حجم تکالیف آنها ابتدا کمتر از بقیه ی دانش آموزان باشد و سپس به تدریج اضافه شود
7 -تکرار و تمرین مفاهیم درسی به آنها کمک شایانی می کند
8 -دادن مسئولیت به آنها
9 -معلم می تواند برای انجام یک تکلیف خاص دو انتخاب را ارائه دهد تا دانش آموز یکی از آنها را انتخاب کند
10 -تکالیف به چند بخش کوتاه تقسیم شوند .
برای تشخیص می توان گا مهای زیر را برداشت
مشاهده نمرات پایین در آزمون ها و کارهای کلاسی
.
v یک ماه فعالیت های دانش آموزآزمونهای کلاسی و خانگی، تکالیف و سوالات ، تعداد خطا
v سطح درسی دانش آموز باید پایینتر از توانایی مورد انتظار از او بر اساس سن و هوش و زمینه آموزشی و فرهنگی
v ارجاع به روان شناس کودک برای ارزیابی
v تست های تشخیصی و آزمون های استاندارد شده انجام شود
.
v شنوایی و بینایی باید ارزیابی شود .
v تست هوش وکسلر برای ارزیابی میزان هوش انجام شود
.
v فهم زبان آموزش معلم
.
v سابقه آموزشی دانش آموز و فرصتهای یادگیری
گام هایی برای حل مشکلات نوشتن
1 .یادداشت غلط های دیکته
2 .تجزیه و تحلیل غلط ها
3 .دسته بندی غلط ها
4 .تعیین فراوانی غلط ها
5 .طراحی برنامه درمان
اختلال ریاضی
اختلال در ریاضیات اساساً عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح
آموزشی .
مهارتهای مربوط به حساب از طریق آزمونهای میزان شده فردی ارزیابی می شود.
فقدان توانایی مورد انتظار در ریاضی با عملکرد تحصیلی با فعالیتهای روزمره تداخل می کند، و مشکلات مربوط به آن
دامنه وسیعی را دربر خواهد گرفت. به طور کلی تخریب چهار گروه از مهارتها در اختلال ریاضیات مشخص شده است.
1
. مهارتهای زبان ( مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم
ریاضی و تبدیل آنها به نمادها).
2
. مهارتهای ادراکی (مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی یا نشانه های حسابی و گروه بندی
ارقام).
3
. مهارتهای ریاضی مثل( رعایت مراحل ریاضی، شمارش و یادگیری جدول ضرب).
4
. مهارتهای مربوط به توجه (مثل کپی کردن درست ارقام، به خاطر سپردن ارقام انتقال داده شده ).
در زمینه مفهوم کم – زیاد – کوچک – بزرگ
تعدادی گردو یا لیمو عمانی انتخاب کنید و در دو گروه کم و زیاد قرار دهید و بعد از آموزش به دانش آموز گردو ها را روی هم بریزید و از او بخواهید آن ها را در دو گروه کم و زیاد قرار دهد. یک سیب کوچک و یک سیب بزرگ یا هر میوه مشابه آن انتخاب کنید و مفهوم کوچک و بزرگ را به کودک آموزش دهید .
مفهوم زیر – رو – بالا – پایین
توپ هایی را انتخاب کنید و یک بار زیر تخت و یک بار روی تخت قرار دهید. همزمان کلمه زیر یا رو را تلفظ کنید و از دانش آموز بخواهید که او نیز همراه شما تلفظ کند تا وقتی که این مفهوم در او شکل گیرد. همان توپ ها را در دست گرفته یک بار بابل ببرید و بار دیگر پایین بیاورید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا مفهوم بالا و پایین را یاد بگیرد .
مفهوم دور – نزدیک
از دانش آموز بخواهید اشیای نزدیک خودش را نام برده،سپس اشیایی را که در فاصله دورتری قرار گرفته نام ببرد .
مفهوم جلو – عقب
یک ماشین پلاستیکی برداشته و آن را جلو و عقب ببرید و همزمان از واژه های جلو و عقب استفاده کنید و از دانش آموز بخواهید همین عمل را انجام دهد