گزارش کار آزمایش کولیس

- گزارش کار آزمایش کولیس

گزارش کار آزمایش کولیس

 

گزارش کار کامل آزمایش آشنایی با وسایل اندازه گیری (کولیس) مربوط به آزمایشگاه فیزیک پایه 2.

Word + Pdf … قابل ویرایش!

5 صفحه!

 

این گزارش‌کار شامل: مقدمه کامل، شرح آزمایش، داده‌ها، نتیجه و عوامل خطا می‌باشد. در ادامه بخشی از این گزارش‌کار و نمونه‌ای صفحات آن را مشاهده فرمایید:

کولیس چیست؟

کولیس برای انـدازه‌گیری طـول، ضخامت، قطرهای خارجی و داخلی، عمق حفره و شکاف به کار می‌رود. کولیس دارای یک خط‌کش ثابت با دقت یک میلی‌متر در قسمت پایین و بر حسب اینچ در قسمت بالا و یـک خط‌کـش متحرک مدرج معروف به ورنیه که بستـه به نوع کولیس با تقسیم‌بندی متفاوت دیـده می‌شود.

اجزای کولیس: خط‌کش، ورنیه (خط کش متحرک)، فک‌ها یا شاخک‌های خارجی، فک‌ها یا شاخک‌های داخلی، تیغه انتهایی یا تیغه عمق‌سنج (زائده‌ی انتهای کولیس)، پیچ تثبیت دستگاه (قفل ورنیه).

  ورنیه دارای درجه‌بندی کوچکی است که اغلب شامل 10 قسمت بوده و معادل 9 میلی‌متر است یعنی 9 میلی‌متر در روی خط‌کش کوچک‌تر است. دقت اندازه‌گیری کولیس از تقسیم کردن یک درجه خط‌کش به تعداد تقسیمات ورنیه بدست می‌آید. کولیس برای اندازه‌گیری عمق یک تیغه باریک دارد که به ورنیه متصل است و با آن حرکت می‌کند که اگر صفر ورنیه بر صفر خط‌کش منطبق باشد انتهای تیغه بر انتهای خط‌کش منطبق می‌شود و دقت کولیس حدود 0.05 میلی‌متر است.

 

 

برای دانلود کلیک کنید