پاورپوینت بررسی انواع روشهای خنک کاری پره های توربین گازی
مقدمه
از سیستم های خنک کاری به منظور بهینه سازی و افزایش راندمان استفاده می شود.
با افزایش دمای گازهای احتراق ورودی به توربین بازده چرخه توربین گاز افزایش می یابد .امروزه این دما در حدود1100 تا 1260 درجه سانتیگراد است.
سازندگان توربین های گازی تلاش می کنند تا بتوانند این دما را به 1700درجه برسانند و در آینده تا دماهای بالاتر نیز مورد نظر است.
با توجه به اینکه افزایش دمای ورودی به توربین یک مزیت اجتناب ناپذیر است اما برای خنک کاری پره های توربین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.
خنک سازی
در توربینهای قدیمی به دلیل پائین بودن دما نیازی به خنک سازی وجود نداشت
استفاده از دماهای بالا موجب بوجود آمدن تنشهای گرمایی در پره های متحرک و کاهش طول عمر پره می شود.
به طور کلی دمای سطح پره باید در کمتر از 900 درجه سانتیگراد باشد تا خوردگی پره از حد مجاز تجاوز نکند.
خنک سازی پره با خالی کردن داخل آن و جاری کردن شاره خنک کننده از فضای خالی شده امکان پذیر می باشد(شکل 1)
پره توخالی سبک تر از پره تو پر بوده و عدد بیو در آن خیلی کوچکتر است و از این رو توزیع دما در آن نسبتا یکنواخت می باشد.