چگونه افت تحصیلی عرفان را اصلاح و بهبود بخشیدم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

- چگونه افت تحصیلی عرفان را اصلاح و بهبود بخشیدم  ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

چگونه افت تحصیلی عرفان را اصلاح و بهبود بخشیدم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

word : 17 shit ، edit ok

چکیده

در سال تحصیلی کنونی، یکی از دانش آموزان مدرسه محل کارورزی با نام عرفان که علی رغم ذکاوت و خوش رویی در برخورد با معلمان دچار مشکل افت تحصیلی شده بود ، توجه مرا به خود جلب نمود . بنابراین تصمیم گرفتم مشکل او را در حد توانم و به نحوی رفع نمایم .

با بررسی مشاهدات و گردآوری اطلاعات از وضعیت عرفان به این نتیجه رسیدم که افت تحصیلی او تنها محدود به یک مورد خاص نبوده و عوامل متعدد در طول چندسال گذشته ، این مشکل را برای او ایجاد نموده اند .

در این راستا ابعاد و گستردگی مشکل را با توجه به تحقیقات زیاد از روی مصاحبه و گفتگو با خود عرفان ، خانواده و کارکنان و معلمان آموزشگاه ، بررسی مدارک و پرونده تحصیلی ایشان و مشورت با صاحب نظران و متخصصان مشاوره و مطالعه ی کتب مختلف و بررسی مقالات و پایان نامه های موجود در مرکز تحقیقات آموزش و پرورش بررسی نموده و به کمک آنها به دنبال راه حل های مختلف و هماهنگ برای حل مشکل رفتم و در نهایت با اتمام مراحل کار ، شواهد حاکی از اصلاح وضعیت افت تحصیلی عرفان و بهبود او به سمت پیشرفت  تحصیلی و ایجاد امید و روحیه  و انگیزه نسبت به تحصیل می باشد .

 مقدمه

امروزه توجه بیشتر به امر تعلیم و تربیت ، مهم ترین عامل پیشرفت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه است . تعلیم و تربیت عهده دار به ایجاد زمینه مناسب جهت شکوفائی استعدادها و توانایی افراد است ( جمالی و همکاران ، 1382 ، ص 17 ) .

یکی از آفت های بزرگ تعلیم و تربیت هر نظامی که همه ساله میزان بسیار زیادی از امکانات ، منابع و استعدادهای بالقوه انسانی و اقتصادی را تلف می کند و اثرات غیر قابل جبرانی را در ابعاد فردی و اجتماعی جامعه بر جای می گذارد « افت تحصیلی » است .

افت تحصیلی عبارتست از : جنبه های مختلف شکست تحصیلی شامل غیبت مطلق از مدرسه ، ترک تحصیل قبل از موعد ، رد شدن و عدم رغبت و بی میلی به مدرسه و مواد درسی ( بخشی و موسائی ، 1369 ، به نقل از محمد تقی نیک نژاد ، مرکز تحقیقات آموزش و پرورش یاسوج ، کد 415 ، ص 35 ) .

افت تحصیلی دانش آموزان از ملاک های عدم موفقیت هر نظام آموزشی بوده و با توجه به این که آموزش ، به صورت رسمی در مدرسه صورت می گیرد ، معلم بیشترین نقش و شناخت را در مبارزه با عوامل مخل و مزاحم آموزش و افت تحصیلی ایفا می کند .

طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات مختلف ، پدیده افت تحصیلی در نوجوانان هنگام با رشد و بلوغ نمود بیشتری داشته و در این میان نقش معلمانی که با نوجوانان سروکار دارند ، مشهود تر است .

این تحقیق بررسی موضوع افت تحصیلی دانش آموزی با نام مستعار عرفان است .

در این تحقیق سعی شده است ، بر پایه اصول اقدام پژوهی ( پژوهش هنگام عمل ) ، موضوع افت تحصیلی عرفان بررسی شود و از روی تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده راه حل موقتی را انتخاب کرده و ارائه می دهیم ، سپس به اجرای راه حل ها و نظارت بر آن می پردازیم و پس از گردآوری اطلاعات مجدد به ارزشیابی تأثیر اقدام جدید می پردازیم و در پایان نتیجه گیری از این تحقیق ارائه می شود .

 

برای دانلود کلیک کنید