کاهش اضطراب و ترس از مدرسه در دانش آموزان مورد مطالعه: روژینا واعظی ( گروه روان شناسی و علوم تربیتی )
فایل : word
تعداد صفحه : 17
مقدمه:
زندگی انسان همواره با تغییرات حوادث، دگرگونی ها و تحولاتی همراه بوده است که این حوادث و دگرگونی ها، فشارهای روانی متعددی را به دنبال دارند. گاهی این فشارهای روانی مانند مرگ یکی از افراد فامیل و یا طلاق والدین، حادثه ی بزرگی است و سطوح غم انگیزی از تغییر و تحول را داراست و برعکس، گاهی این فشار روانی مانند دریافت یک نمره پایین در ارزیابی تکالیف مدرسه دارای اهمیت کمتری است. در هر صورت، هر انسانی در هر موقعیتی که باشد، چه به عنوان کارگری که در یک کارخانه کار می کند، چه به عنوان پزشکی که با بیماران متعدد و صعب العلاج سر و کار دارد و چه به عنوان دانشجویی که خود را برای یک امتحان آماده می کند، همگی نه تنها در معرض منابع فشار قرار دارند، بلکه به دنبال راهی برای مقابله با اضطراب و رها شدن از آن هستند. (خشوعی، 1388: 93).
اضطراب از جمله پدیده هایی است که ورود آن به زندگی انسان از قبل از تولد شروع مى شود و تاهنگام مرگ، با ضعف و قوت های مختلف، ادامه دارد و همچون آفتی بزرگ، ابعاد مختلف زندگی، از جمله فعالیتها و تصمیمات را تحت تأثیر قرار می دهد. از یک طرف، هرچه ارتباط افراد با یکدیگر بیشتر و زندگی اجتماعی آنان گسترده تر می شود، پرداختن به این موضوع اهمیت بیشتری مى یابد و از طرف دیگر مدرسه بعد از خانواده، مهم ترین کانون اجتماعی است که انسان با آن روبه رو می باشد. موضوع اضطراب در مدرسه موضوعی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است؛ اما از آنجا که بی توجهی به آن پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر توجه به آن می تواند موجب بهبود عملکرد مدرسه شود، ضروری است مدیران و معلمان در مدرسه به عوامل اضطرابزا در محیط مدرسه و کلاس درس خود توجه داشته باشند و نقش خود را به عنوان رهبر آموزشی توسعه دهند و تقویت کنند (طلایی زواره، 1389: 23).