چگونه توانستم مشکل پرخاشگری و لجبازی دانش آموز را برطرف کنم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی )

- چگونه توانستم مشکل پرخاشگری و لجبازی دانش آموز را برطرف کنم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی )

چگونه توانستم مشکل پرخاشگری و لجبازی دانش آموز را برطرف کنم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی )

فایل در قالب word و 18 صفحه که شامل چکیده ، مقدمه ، بیان مسئله ، اهمیت و ضرورت ، اهداف ، انتخاب راه حل های ممکن و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری می باشد که گوشه ای از متن تقدیم نگاه زیبای شما میشود . 

چکیده:

    هدف از پژوهش حاضر که از لحاظ نوع، کاربردی و از لحاظ روش، اقدام پژوهی می باشد، بررسی اقداماتی است که در نتیجه آن موفق شدم تا مشکل پرخاشگری یک دانش آموز دوره ابتدایی را تا حدودی برطرف نمایم. در این پژوهش با همکاری کادر مدرسه و معلم دانش آموز و مشاور مرکز مشاوره و اولیای دانش آموز اقدام به شناخت دلایل و عوامل بروز پرخاشگری این دانش آموز نموده و در پایان اینگونه نتیجه‌گیری شده است که با استفاده از راهکار های مناسب از جمله توجه کافی اولیای دانش آموز به نیازهای عاطفی او، راهکار های تشویقی معلم و…میتوان مشکل پرخاشگری این دانش آموز را برطرف کرد.

 

کلید واژه ها:

پرخاشگری، لجبازی، اقدام پژوهی، دانش آموز دوره ابتدایی

مقدمه:

    بی شک، شیوع پرخاشگری در میان کودکان و نوجوانان موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها، مربیان و مسئولان کشور است. گسترش روز افزون این نابهنجاری های رفتاری بر زندگی فردی و اجتماعی انسان ها تاثیرات منفی گذاشته و آرامش و احساس ایمنی را مورد تهدید قرار می دهد. البته توجه به این نکته ضروری است که رفتار پرخاشگرانه همیشه نا مطلوب نیست بلکه دارای حکمت هایی از جمله دفاع و دفع خطراتی است که بقا و ادامه زندگی را تهدید می‌کند ولی اگر مهار نشود و به راه حل صحیح هدایت نگردد، همین ابزار دفاعی موجب آسیب های جبران ناپذیری می شود. برای درمان پرخاشگری گام اول شناخت و ریشه یابی علت یا علل پرخاشگری است. با شناخت این عوامل می‌توان راهکارهای لازم برای کاستن از میزان و شدت پرخاشگری ارائه کرد. (حضرتی، عباس و مریم کریمی هویه، ۱۳۹۵)

   از آنجایی که همسالان به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی تاثیر متقابل بر یکدیگر
می گذارند، لذا محیط مدرسه به عنوان نمودی از جامعه تا حد امکان باید از رفتارهای نا به هنجار و پرخاشگرانه مصون بماند. در این جا نقش و اهمیت معلمان و مربیان به عنوان هدایتگران محیط مدرسه بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که بنده به شخصه مشکلاتی که دانش آموز مذکور در این اقدام پژوهی با آن درگیر بود و موجب دردسر و مشکلاتی هم در محیط مدرسه شده بود را نظاره گر بودم. بر خود واجب دیدم تا از راه اقدام پژوهی به بررسی علل بروز مشکل و راهکاری مطلوب حل این مشکل بپردازم.

 بیان مسئله:

   النا دانش آموز پایه اول دبستان است. او مدام در مدرسه دردسرساز می‌شود و با معلم و همکلاسی‌هایش در تعارض است. النا با همکلاسی هایش دعوا می کند، او بارها رفتارهایی از قبیل کتک زدن، تف کردن به صورت همکلاسی‌هایش یا خالی کردن پاکت آبمیوه روی سر آنها را تکرار کرده است.

برای دانلود کلیک کنید