تفسیر موسیقی تالیف سعدی حسنی 40 صفحه
کتابی است که در آن قطعات موسیقی از آهنگسازان بزرگ، را تفسیر می کند. شیوه نگارش به شکلی است که شامل ریشه یابی موضوع قطعه از نظر منبع تاریخی، داستانی و… با بیان مختصات کامل قطعه، آن را فرم شناسی و آنالیز می کند. به طور مثال برای تفسیر قطعه اگمونت اثر لودویگ وان بتهوون، نمایشنامه اگمونت اثر ولفگانگ گوته را نقل کرده و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
بخش های مختلف کتاب شامل مختصری راجع به تئوری موسیقی است که در قسمت نخست کتاب آمده است. پس از آن تاریخچه ارکستر و سازهای ارکستر سمفونیک (سازهای زهی، بادی، ضربی یا کوبه ای و کلاویه) توضیح داده می شود.
در قسمتی دیگر از کتاب، موسیقی آوازی قرن های شانزده و هفده (پالسترینا، لاسوس، مونتوردی، لولی و پرسل)، موسیقی ایتالیا و فرانسه قرن ۱۸ (کورلی، ویوالدی، آلساندرو اسکارلتی، دومینگو اسکارلتی، تارتینی، پرگولزی، کوپرن و رامو)، موسیقی آلمان نیمه اول قرن ۱۸ (یوهان سبیستین باخ، هندل)، اپرا در نیمه دوم قرن ۱۸ (گلوگ، پیچینی، گرتری، چیماروزا، کروبینی)، آثار مکتب کلاسیک وین (هایدن، موتسارت و بتهوون)، موسیقی آلمان نیمه اول قرن ۱۹ (شوبرت، اشپور، ماشنر)، موسیقی ایتالیا نیمه اول قرن ۱۹ (کلمنتی، بلینی، دنی تستی، پاگانینی)، از رمانتیسم تا دوره معاصر شامل پیشروان مکتب رمانتیک آلمان (وبر، شومان، مندلسون، سه آهنگساز رمانتیک (برلیوز، شوپن و لیست)، دوره عظمت رمانتیسم (واگنر، بروکنر، برامس، بروخ، اشتراوس و افن باخ)، آثار موسیقی فرانسه نیمه دوم قران ۱۹ (توما، گونو، بیزه، ماسنه، سن سانس، لالو و فرانک)، دوره عظمت اپرای ایتالیا (وردی، ماسکانی، لئونکاوالو، جوردانو، پوچینی)، مکتب موسیقی روسی (گلینکا، دارگومیجسکی، بالاکیرف، برودین، موسورسگی، ریمسکی کورساکغ، چایکوفسکی، اسکریابین، ایوانف، گلازونف، راخمانینف)، آهنگسازان رمانتیک ملی (اسمتانا، دورژاک، گریک، آلبنیس، دفایا، لیتولف، الگار، دیلیوس؛ هولست، سیبلیوس)، موسیقی فرانسه در آغاز قرن بیستم (دندی، شوسون، پیرنه، دوکا، روسل، فوره، دبوسی، راول، ساتی و شارپانتیه)، مکتب موسیقی نوین آلمان (مالر، ولف، اشتراوس، شونبرگ، برگ و هیندمیت)، آهنگسازان معاصر روسیه (استراوینسکی، پروکفیف، گلیر، میاسکوسکی، موسولف، کنیپر، شوستاکویچ، کالوسکی و خاچاتوریان)، موسیقی نوین در کشورهای دیگر جهان (وگهان ویلیامز، والتن، بریتن، کوتس، کتلبیریا، میلو، هونگر، پولان، بلوخ، رسپیگی، مالیپیرو، مارتینو، پادورسکی، تانسمان، دوخنانی، بلابارتوک، کودای، انسکو، مک داول، هاریس، گرشوین، حسین، محمود) و در پایان به اصطلاحات موسیقی اشاره می شود.
فهرست
جلد اول : آثار دوره کلاسیک
جلد دوم : از رومانتیسم تا دوره معاصر