چگونه توانستم اختلال یادگیری دانش آموز پایه دوم ابتدایی را در املا بهبود ببخشم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

- چگونه توانستم اختلال یادگیری دانش آموز پایه دوم ابتدایی را  در املا بهبود ببخشم  ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

چگونه توانستم اختلال یادگیری دانش آموز پایه دوم ابتدایی را در املا بهبود ببخشم ( گروه روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش )

قالب نوشتار : word 

تعداد صفحه : 21 

مقدمه

   یکی از مهم ترین مشکلاتی که دانش آموزان در نوشتن با آن مواجه هستند، ضعف املا است. اولین گام برای برطرف کردن هر ضعفی شناخت و ریشه یابی آن است. چنانچه معلم و مربی به موقع و دقیق مشکلات دانش آموز را تشخیص دهد، می تواند سریع راه حل مناسب و منطقی را برای حل مشکل انتخاب و برای بهبود وضعیت آموزشی دانش آموزان اقدام نماید. اختلال نوشتن یک ناتوانی یادگیری ویژه است که یادگیری زبان نوشتاری و استفاده از زبان نوشتاری برای بیان افکار و اندیشه ها را تحت تأثیر قرار می دهد (شبانی وهمکاران، 1396). در این پژوهش نیز سعی گردیده است از طریق روش اقدام پژوهی به بررسی این اختلال پرداخته شود.اقدام پژوهی فعالیتی است که وضع موجود یا وضع نامطلوب را به وضع مطلوب تغییر دهد (عبادی، 1382).بنابراین تغییر در وضعیت موجود هدف عمده ی این پژوهش است. در واقع در این پژوهش به گردآوری اطلاعات راجع به مشکل اختلال املای دانش آموز پایه ی دوم ابتدایی از روش های مشاهده، مصاحبه وآزمون پرداخته می شود.سپس به منظور بهبود وضع موجود وی راه حل های متناسب با نوع اشکالات دانش آموز انتخاب و اجرا خواهد شد.

 

بیان مسئله

   اینجانب در سال تحصیلی 98-97 در مدرسه ی آسیه در پایه دوم ابتدایی مشغول به گذراندن دوره ی کارورزی می باشم. در بین دانش آموزان، دانش آموزی به نام آدرینا بود که در نوشتن آزمون های املا هم سطح دانش آموزان دیگر نبود. و برای نوشتن املا و فعالیت های نوشتنی دیگر علاقه ای نشان نمی داد. در این مواقع خسته و ناتوان به نظر می رسید. هنگام گرفتن آزمون املا دچار اضطراب می شد و شروع به گریه می کرد. معلم باید همواره کنارش می ایستاد و به سوال هایش جواب می داد تا او بتواند با آرامش بنویسد. به تنهایی قادر به پاسخگویی نبود و حتی اگر هم بلد بود، باید معلمش نحوه ی کار یا جواب را به او می گفت . اگر معلم به سراغش نمی رفت به برگه ی دوستانش نگاه می کرد تا پاسخ بدهد. یک بار موقع آزمون املا که باز مثل هر دفعه گریه می کرد و منتظر کسی بود که به او جواب را بدهد، کنارش رفتم. با گریه پاسخ سوالات را از من می خواست. من هم سعی کردم آرامش کنم. سپس سوالات را  برایش خواندم و کمکش کردم. پس از پایان امتحان از او علت رفتار و استرس او را جویا شدم. همچنان که گریه می کرد گفت می خواهم بیست شوم. با بررسی چند املای او و رجوع به کتاب اختلالات املا مصطفی تبریزی متوجه شدم دچار اختلال در نوشتن است. با توجه به این موضوع در این پژوهش قرار است بررسی شود که آیا می توان با تشویق و تمرین مشکلات سارینا را در املانویسی بهبود داد؟

 

اهمیت و ضرورت مسئله

   املای فارسی، یکی از مهم ترین مواد درسی در دوره های ابتدایی است که، با دیگر مهارت های زبانی به ویژه مهارت خواندن ارتباط دارد. در املای فارسی علاوه بر آن که صورت صحیح کلمات به دانش آموزان آموخته می شود، موجبات تقویت مهارت گوش دادن و درک و دریافت سریع واژه ها، جمله ها و متون فراهم می آید. دوره ابتدایی حساس ترین مرحله آموزش و پرورش است که باید به همه ی جوانب از جمله در درس فارسی نوشتاری و املا توجه خاص داشته باشیم. دانش آموزان باید از سال های اولیه تحصیل به اهمیت درست نوشتن به ویژه در املا و کاربرد آن در زندگی آشنا شوند و باتوجه به نیازی که دارند، به خوبی آن را بیاموزند تا دچار مشکل نشوند. به دلیل کاربرد املا در تمام موارد زندگی یادگیری صحیح آن الزامی و کاربردی است.(شبانی و همکاران، 1396)

برای دانلود کلیک کنید