فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد شرایط عمومی ضوابط اجرایی پیمان های تأمین کالا و ساخت و نصب ( PC ) به صورت ورد 54 صفحه به صورت ورد

- فرم کامل و قابل ويرايش قرارداد شرايط عمومي ضوابط اجرايي پيمان هاي  تأمين کالا و ساخت و نصب  ( PC ) به صورت ورد 54 صفحه به صورت ورد

فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد شرایط عمومی ضوابط اجرایی پیمان های تأمین کالا و ساخت و نصب ( PC ) به صورت ورد 54 صفحه به صورت ورد

فرم کامل و قابل ویرایش قرارداد شرایط عمومی ضوابط اجرایی پیمان های  تأمین کالا و ساخت و نصب  ( PC ) به صورت ورد 54 صفحه به صورت ورد با قابلیت ویرایش کامل در دسترس شماست.

 

شرایط عمومی ضوابط اجرایی پیمان های  تأمین کالا و ساخت و نصب  ( PC )

 

تعریف ها و تفسیرها

 

ماده 1. تعریف ها

کلمات یا عبارت های زیر , در هرجای این شرایط عمومی یا سایر اسناد پیمان , دارای معانی تشریح شده در زیراند . این معانی , برحسب مورد می توانند به مفهوم مفرد و یا جمع , به کار روند :

1-1- « پیمان » , شامل موافقت نامه بین کارفرما و پیمانکار , برای اجرای موضوع پیمان و مشتمل بر « اسناد پیمان » به شرح ماده 2 موافقت نامه است .

1-2- « موافقت نامه » , سندی است که بین کارفرما و پیمانکار مبادله می شود و مشخصات اصلی پیمان , مانند مشخصات دو طرف , موضوع , مبلغ و مدت پیمان , در آن بیان شده است .

1-3- « شرایط عمومی », مفاد همین متن است که شرایط عمومی حاکم برپیمان را تعیین می کند .

1-4- « شرایط خصوصی » , عبارت از شرایط خاصی است که به منظور تکمیل شرایط عمومی , برای این پیمان خاص تنظیم شده است . مواد درج شده در شرایط خصوصی , هیچ گاه نمی تواند مواد شرایط عمومی را نقض کند .

1-5- « پیوست » , مشخصات و مدارک تکمیلی است که اختصاصاً در این پیمان , به منظور تکمیل مفاد موافقت نامه پیمان تنظیم شده است .

1-6- « کارفرما » شخص حقوقی است که طرف پیمان با « پیمانکار » است و کارهای موضوع پیمان برای وی انجام می شود . نمایندگان و جانشین های قانونی کارفرما , در حکم کارفرما هستند .

1-7- « پیمانکار » , شخص حقوقی است که طرف پیمان با « کارفرما » است و اجرای کارهای موضوع پیمان را به عهده گرفته است , نمایندگان و جانشین های قانونی « پیمانکار » , در حکم    « پیمانکار » هستند .

1-8- « مهندس مشاور » , شخص حقوقی است که به عنوان عامل فنی کارفرما , برای انجام خدمات فنی در زمینه های کارهای موضوع پیمان و به شرح ماده 50 تعیین شد ه و در ماده 7 موافقت نامه , معرفی گردیده است .

1-9- « بازرس فنی » , شخصی است حقیقی یا حقوقی , که از سوی کارفرما به منظور نظارت بر فعالیت های کنترل کیفی کارهای انجام شده از سوی پیمانکار , به کار گمارده می شود تا زیر نظر مهندس مشاور انجام وظیفه کند .

1-10- حذف می شود .

1-11- « فروشنده » , تولید کننده , سازنده , تأمین کننده , توزیع کننده یا عامل فروش است که از طریق انعقاد پیمان با پیمانکار , متعهد به تأمین اقلامی از مصالح و تجهیزات مورد نیاز اجرای کار است . تولیدکنندگان , سازندگان , تأمین کنندگان یا توزیع کنندگان اقلامی از مصالح و تجهیزات مورد نیاز کار فروشندگان نیز , « فروشنده » نامیده می شوند .

1-12- « پیمانکار دست دوم » , شخص حقیقی یا حقوقی است که به منظور انجام بخش یا بخش هایی از عملیات ساختمان و نصب و خدمات فنی مرتبط با آن در « کارگاه » , به وسیله پیمانکار و از طریق عقد قرارداد با وی , به کار گمارده شده است.

1-13- « لیسانس » , دانش فنی بخش هایی از کار است که منحصراً به نام « صاحب لیسانس » ثبت شده است .

1-14- « صاحب لیسانس » , شخصی است حقیقی یا حقوقی که صاحب فنی انحصاری تمام یا بخشی از کار موضوع پیمان است و طبق بند 25-1 و پیوست 16 , فناوری و دانش فنی تمام یا بخشی از کار را تأمین می کند .

1-15- « کار » , مجموعه خدمات تأمین , مصرف , و به کارگیری مصالح و تجهیزات و عملیات ساختمانی و نصب و راه اندازی است , که طبق اسناد و مدارک پیمان باید تکمیل و تحویل شود .

1-16- « کارگاه » , اراضی یا سایر محوطه هایی است که طبق اسناد و مدارک پیمان , به منظور احداث کار موضوع پیمان و یا انبار و راه های دسترسی مرتبط با آنها , از سوی کارفرما به پیمانکار تحویل داده می شود .

1-17- « پروژه » , عبارت از مجموعه کامل قابل بهره برداری است که کار موضوع پیمان , تمام یا قسمتی از آن است .

1-18- « مبلغ پیمان » , عبارت از مبلغ درج شده در ماده 3 موافقت نامه است , که می تواند براساس ماده 56 تغییر یابد .

1-19- « مبلغ مشروط » , مبلغی است که در بند 3-2-4 , موافقت نامه درج شده است و پرداخت آن , مشروط به دستور کارفرما برای انجام کارها و خدمات یا خرید مصالح و تجهیزات به وسیله پیمانکار , براساس ماده 54 است .

1-20- « مدت پیمان » , عبارت است از مدت درج شده در ماده 5-3 موافقت نامه و تغییرات بعدی آن طبق ماده 64 , به منظور تکمیل کار و تحویل موقت براساس ماده 60 .

1-21- « نافذ شدن پیمان » , به معنای شروع تعهدات دو طرف است .

1-22- « ابلاغ شروع کار » , دستور کارفرما به پیمانکار مبنی بر شروع کار , طبق بند 5-2 موافقت نامه است .

1-23- « دوره مسئولیت رفع نقص » , دوره زمانی تعیین شده در ماده 61 است , که طی آن پیمانکار مسئول رفع هر نوع عیب و نقص در کارهایی است که در تعهد اوست .

1-24- « گواهی رفع نقص » عبارت از گواهی تأیید رفع نواقص احتمالی موجود در کارها به هنگام تحویل موقت است , که با توجه به بند 60-2  صادر می شود .

1-25- « اسناد و مدارک فنی » , عبارت از مجموعه اسناد فنی , استانداردها , کدها , آئین نامه ها , مشخصات فنی , نقشه ها و سایر مدارک به شرح پیوست 18 , است که کار موضوع پیمان باید طبق آنها , به وسیله پیمانکار انجام شود .

1-26- « مدارک تسلیمی پیمانکار (Submittals) » , عبارت از هرگونه نقشه , مشخصات و مدارک تهیه شده به وسیله پیمانکار از قبیل گزارش های پیشرفت , نقشه های کارگاهی , برنامه ریزی های دوره ای و ………………. است که در طول مدت پیمان تسلیم کارفرما می شود .

1-27- « دستور تغییرکار » , سندی است که افزایش , کاهش و یا تغییر کار و تغییرات در مدت و مبلغ پیمان ناشی از آنها , در آن درج شده است و به امضای کارفرما و پیمانکار می رسد .

1-28- « مصالح و تجهیزات » , عبارت است از مواد , اجناس , کالاها , دستگاه ها , ادوات , اقلام و به طور کلی , هر آن چیزی که در کار مصرف شده و باقی می ماند .

1-29- « ماشین آلات ساختمانی » , عبارت از تمام دستگاه ها و ماشین آلات است که برای اجرا و تکمیل عملیات ساختمان و نصب لازم است , اما شامل دستگاه هایی که در کار باقی می مانند نمی شود .

1-30- « عملیات ساختمان و نصب » , عبارت از عملیات اجرایی اعم از سیویل و سازه , مکانیک , لوله کشی , برق , ابزار دقیق , رنگ , عایق و سایر کارهای تکمیلی مرتبط با آنها است , که در محل « کارگاه » به منظور احداث کار موضوع پیمان , تا مرحله پیش راه اندازی , با استفاده از      « مصالح و تجهیزات » , به اجرا درمی آید .

1-31- « پیش راه اندازی (Precommissioning) » , به تمام عملیات پس از تکمیل ساختمان و نصب , از قبیل انجام آزمایش ها , بازرسی ها و هر نوع کارهای تکمیلی دیگر گفته می شود , به نحوی که کار موضوع پیمان را آماده راه اندازی سازد .

1-32- « تکمیل مکانیکی » , به معنای اتمام عملیات ساختمان و نصب و پیش راه اندازی است , به نحوی که کار مورد نظر آماده راه اندازی باشد .

1-33- « راه اندازی (Commissioning) » , به معنای انجام کارهای لازم برای قرار دادن موضوع پیمان در شرایط عملیاتی پس از تکمیل مکانیکی , طبق ماده 59 است .

1-34- « آزمایش عملکردی (Performance ) » , مجموعه آزمایش ها و رسیدگی هایی است که براساس ماده 59 , به منظور حصول اطمینان از دستیابی به شرایط تضمین شده عملکردی و میزان مصارف , طبق پیوست 9 , پس از مرحله راه اندازی صورت می گیرد .

1-35- « مرجع فنی » شخص حقیقی یا حقوقی شناخته شده و معتبر در زمینه تخصصی ویژه است که کارفرما یا مهندس مشاور و پیمانکار , در موارد اختلاف نظر فنی و یا تعبیرهای متفاوت از اسناد و مدارک فنی , از وی استفسار می کنند و نظر وی برای دو طرف قطعی است .

ماده 2. تفسیرها

2-1- روز , ماه , سال : منظور از روز , روز تقویمی و منظور ازماه و سال , ماه و سال شمسی , طبق تقویم رسمی کشور است .

2-2- مفرد و جمع : هرجا معنی عبارت ایجاب کند , کلمات مفرد , معنی جمع و کلمات جمع , معنی مفرد دارد .

2-3- عنوان ها : عنوان های درج شده در شرایط عمومی , تنها به منظور راهنمایی و اطلاع از مفاد موادی است که مشترکاً زیر آن عنوان قرار گرفته اند و نمی توان از آنها در تفسیر مواد استفاده کرد .

 

اقدام های اولیه

ماده 3. اقدام های اولیه پس از عقد پیمان

3-1- تسلیم ضمانت نامه 

پس از امضا و مبادله پیمان , پیمانکار ضمانت نامه موضوع مواد 11 و 13 را تهیه و تسلیم کارفرما می کند .

3-2- شروع کار

پیمانکار موظف است پس از دریافت ابلاغ شروع کار از سوی کارفرما در زمان تعیین شده در ابلاغیه , و در صورت عدم دریافت ابلاغیه شروع کار از سوی کارفرما , پس از گذشت سی روز از تاریخ تنفیذ پیمان , نسبت به شروع کار اقدام کند .

پیمانکار , اسناد زیر را ظرف حداکثر پانزده روز پس از تاریخ شروع کار , برای بررسی کارفرما تسلیم می کند .

کارفرما پس از دریافت مدارک , حداکثر ظرف هفت روز , موارد اصلاحات مورد نظر خود را طی جلسه ای با حضور پیمانکار و مهندس مشاور , مطرح می کند و پس ازجمع بندی نهایی موارد و تهیه صورتجلسه آنها , پیمانکار , اصلاحات و تغییرات مصوب را تا قبل از درخواست اولین صورت وضعیت , اعمال نموده و برای تأیید نهایی به کارفرما تسلیم می کند .

3-2-1- برنامه زمانی اجرای فعالیت های اصلی هریک از بخش های کار ( تأمین مصالح و تجهیزات , عملیات ساختمان و نصب ) , براساس برنامه زمانی تحویل نقشه ها , اسناد و مدارک مورد نیاز از سوی کارفرما و برنامه زمانی کلی اجرای کار درج شده در پیوست 14 .

3-2-2- برنامه زماین تحویل مدارک تسلیمی پیمانکار .

3-2-3- جدول درصد وزنی کارها , به عنوان مبنای پرداخت صورت وضعیت های موقت منطبق با ضمایم پیمان .

3-2-4- برنامه زمانی تفصیلی پرداخت ها و گردش نقدینگی , منطبق با ضمایم پیمان .

3-2-5- نمودار سازمانی پیمانکار , که در آن عوامل کلیدی بخش های مختلف کار و ارتباط آنان با هم , مشخص شده باشد .

3-3- تهیه و تسلیم بیمه نامه ها

پیش از شروع عملی کارها , دو طرف با توجه به مواد 15 و 16 و 17 و ضائم پیمان , بیمه نامه هایی را که هریک ملزم به تهیه آن هستند ,  از مراجع بیمه تهیه و به طرف دیگر تسلیم می کنند .

3-4- هماهنگی های اولیه

به منظور رفع ابهامات فنی باقیمانده و حصول تفاهیم در مورد اجرای مفاد پیمان از سوی دو طرف , ظرف بیست روز پس از شروع کار , طی جلسه ( جلساتی ) با حضور کارفرما , پیمانکار و مهندس مشاور , در موارد زیر , تصمیم گیری می شود , تا در طول اجرای پیمان , ملاک عمل قرار گیرد :

3-4-1- رفع ابهامات احتمالی و ارائه اطلاعات تکمیلی , درج شده در اسناد و مدارک فنی به تناسب برنامه زمانی بند 14-1 پیوست 14 .

3-4-2- نحوه گردش کارها

هرگاه گردش کارها و روابط متقابل ( پیوست 20) در هنگام عقد پیمان , ضمیمه نشده باشد در جلسه هماهنگی های اولیه , نحوه گردش کارها از جمله موارد مشخص شده در زیر , به عنوان پیوست 20 , به پیمان منضم می گردد .

  • گردش کار مکاتبات بین کارفرما ـ پیمانکار ـ مهندس مشاور و سایر مراجع مرتبط با اجرای پیمان , در صورت لزوم.
  • گردش کار ابلاغ دستور کار از سوی کارفرما و اقدام های پس از آن .
  • گردش کار تهیه , تحویل , تأیید و پرداخت صورت وضعیت های پیمانکار .
  • گردش کار تحویل نقشه ها و مدارک فنی پیمان .

 

اسناد پیمان

ماده 4 . هدف اسناد پیمان

هدف اسناد پیمان توصیف کار تکمیل شده موضوع پیمان است که باید طبق اسناد پیمان اجرا شود .

انجام هرکار و تأمین هر نوع مصالح و تجهیزات , که با استنباط از اسناد پیمان و یا طبق عرف فنی و تجاری برای انجام موضوع پیمان لازم باشد , به عهده پیمانکار است .

ماده 5. اولویت اسناد

هرگاه بین مفاد و مضمون اسناد پیمان , تناقض , اختلاف و یا اشتباهی بروز کند , با استنتاج منطقی از مفاد اسناد مرتبط با موضوع , تناقض , اختلاف و اشتباه برطرف خواهد شد . اما در هر صورت , موافقت نامه , شرایط عمومی نسبت به سایر اسناد پیمان اولویت دارند .

ماده 6. استانداردها , کدها و مراجع

نگارش استانداردها , شناسه ها ( کدها ) و مراجع مورد نیاز اجرای کار که در پیمان پیش بینی شده است , آخرین تجدید نظر آنها در زمان عقد پیمان است , مگر آنکه به نحو دیگری در پیمان تصریح شده باشد .

در موارد مسکوت در پیمان , از آخرین نگارش استانداردها و کدهای معتبر بین المللی هماهنگ با دیگر استانداردهای پیش بینی شده در پیمان , با تأیید مهندس مشاور , استفاده می شود .

ماده 7. اسناد و مدارک فنی

7-1- هرگونه کمبود , نقص یا تناقض در اسناد و مدارک فنی باید ظرف مدت معقولی در چارچوب برنامه زمانی از سوی پیمانکار بررسی و به مهندس مشاور منعکس شود تا پس از بررسی و رفع نقص , تحت نگارش جدیدی جایگزین مدارک قبلی شده , به پیمانکار ابلاغ شود .

7-2- اسناد و مدارک فنی باقیمانده مورد نیاز اجرای کار طبق برنامه زمانی بند 14-1 پیوست 14 به پیمانکار تحویل می شود . در چارچوب این برنامه , هرگونه کمبود و یا بخش های تکمیل نشده طراحی ها که موکول به دریافت اطلاعات پیمانکار و یا فروشندگان است , پس از ارائه اطلاعات مورد نظر از سوی پیمانکار به مهندس مشاور , و بر مبنای آنها , به وسیله مهندس مشاور تکمیل و به پیمانکار ابلاغ می شود . مسئولیت عدم صحت اسناد و مدارک تهیه شده ناشی از اطلاعات دریافتی از پیمانکار , به عهده وی می باشد . 

7-3- در صورت تصمیم مهندس مشاور به تجدید نظر در اسناد و مدارک فنی , مراتب در زمانی مناسب به پیمانکار برای پیش بینی های لازم اعلام می شود و پس از انجام تغییرات , اسناد و مدارک با شماره نگرش جدید به پیمانکار ابلاغ می گردد.

7-4- دستورالعمل های نصب و نقشه های کارگاهی از قبیل نقشه های ساخت اسکلت فلزی و لوله کشی و غیره براساس اسناد و مدارک فنی توسط پیمانکار و با مسئولیت او تهیه می شود و نسخه ای از آن برای اطلاع مهندس مشاور ارسال می‌گردد .

5-5- دستورالعمل راه اندازی براساس اسناد و مدارک فنی و اطلاعات دریافتی از پیمانکار و فروشندگان به وسیله مهندس مشاور تهیه می شود و حداقل 90 روز قبل از شروع راه اندازی , به پیمانکار ابلاغ می گردد .

ماده 8. ابلاغیه ها

هرگونه اطلاعیه , اعلام نظر , موافقت و اقدام های مشابه , تنها به صورت کتبی معتبر است . رسید دبیرخانه هردو طرف و یا رسید تحویل پستی , ملاک تسلیم مکاتبه ها است .

ماده 9. مالکیت اسناد و استفاده مجدد از آنها , حقوق ثبت شده

9-1- مالکیت نقشه ها و مدارکی که به وسیله کارفرما تهیه شده است , از آن کارفرماست و پیمانکار نمی تواند بدون اجازه کارفرما , از آنها به منظور کارهای خارج از موضوع این پیمان استفاده کند , مگر این که موافقت کارفرما را در این مورد کسب کرده باشد .

در مورد حق مالکیت و استفاده مجدد از اسناد و مدارک مرتبط با خرید لیسانس , اعم از اینکه خرید لیسانس در تعهد کارفرما و یا پیمانکار باشد , طبق موافقت نامه واگذاری لیسانس عمل می شود .

9-2- در مواردی که استفاده از اختراع , ابداع , نوآوری , تألیف و سایر حقوق ثبت شده در زمینه انتخاب دستگاه ها و تجهیزات , برای انجام کارهای موضوع پیمان مورد نیاز است , که براساس اطلاع کارفرما استفاده از آنها……………………………..

برای دانلود از کادر زیر اقدام به دانلود نمایید.

 

با تشکر

برای دانلود کلیک کنید