گزارش کار آزمایش ماز ثبات
گزارش کار آزمایش ماز ثبات
تعداد صفحات: 21
نوع فایل: WORD
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه و پیشینه
هدف
وسایل مورد نیاز آزمایش
روش اجرای آزمایش
تحلیل نتایج آزمایش
منابع
بخشی از متن فایل:
روش اجرای آزمایش
پس از آماده کردن آزمودنی و توضیحات لازم برای چگونگی کارِ او، آزمایش شروع میشود. آزماینده با قراردادن کارت مسیر یک (رفت) در محلّ مخصوص ا ز آزمودنی میخواهد که با فشار بر روی کلیدهای پاسخ لامپ کوچک سمت راست مسیر یادگیری را به سمت چپ منتقل کند و کلیدهای صحیح را به ذهن بسپارد. دستگاه در هر کوشش تعداد پاسخهای غلط و زمان طی شده را نشان میدهد. آزماینده روی یک صفحهی مخصوص با توجّه به تعداد کوششها این پاسخها را یادداشت میکند. آزماینده این کوششها را تا به آنجا ادامه میدهد که آزمودنی بتواند بدون خطا سه بار پیاپی مسیر صحیح ماز را به کمک کلیدهای پاسخ طی کند. آزماینده پس از پایان این مرحله از آزمودنی میخواهد که روی برگ مخصوص مسیر آموخته را در طرف صفحهی شیبدار با قلم ترسیم کند. سپس به مرحلهی دوم آزمایش یعنی یادگیری مسیر دوم رفت میپردازد. به همین ترتیب تا پایان شش مسیر آزمایش ادامه پیدا میکند. (ایروانی، 1378)
البته با توجّه به ساخت دستگاههای جدید و تمام دیجیتال از برخی سختیهای این کار کاسته میشود و دیگر نیازی به اینکه مطالبی روی کارتها و یا جای دیگر با قلم نوشته شود نخواهد بود. بلکه خود دستگاه تمامی راههای رفت و برگشت را در خود به صورت ذخیره دارد که با انتخاب هریک از راهها خودش آنرا شروع کرده و در حافظهی موقّت نگهداری میکند. راههای برگشت نیز به همین صورت در حافظهی دستگاه موجود هستند و کافی است که آزماینده آنرا انتخاب کرده تا آزمودنی آنرا طی کند. دستگاه ماز ثبّات موجود در آزمایشگاه روانشناسی مؤسّسهی امام (1)از همین نوع میباشد.
شیوهای که ما برای انجام آزمایش پی گرفتیم به این صورت بود که هریک از دانشپژوهان میبایست دو آزمودنی را مورد آزمایش قرار دهد و با ثبت کردن تعداد کوششها، زمان و خطاهای آزمودنی، نتایج به دست آمده را به وسیلهی نمودار شیب سرعت یادگیری ثبت نماید.
………….