ساعت دیواری دیجیتال روی PCB با استفاده از میکروکنترلر AVR Atmega16 و DS3231 RTC

- ساعت دیواری دیجیتال روی PCB با استفاده از میکروکنترلر AVR Atmega16 و DS3231 RTC

ساعت دیواری دیجیتال روی PCB با استفاده از میکروکنترلر AVR Atmega16 و DS3231 RTC

هر ساعت دیجیتالی دارای یک کریستال برای پیگیری زمان است. این کریستال نه تنها در ساعت وجود دارد، بلکه در تمام سیستم های محاسباتی بلادرنگ نیز وجود دارد. این کریستال پالس های ساعت تولید می کند که برای محاسبات زمان مورد نیاز است. اگرچه راه‌های دیگری برای دریافت پالس‌های ساعت برای دقت و فرکانس بالاتر وجود دارد، اما بهترین راه استفاده از کریستال برای پیگیری زمان است. در اینجا ما آی سی RTC DS3231 را برای ساخت ساعت دیواری دیجیتال مبتنی بر Atmega16 استفاده می کنیم. DS3231 RTC دارای یک کریستال بسیار دقیق در داخل خود است، بنابراین هیچ نوسانگر کریستالی خارجی مورد نیاز نیست.

در این پروژه ساعت دیجیتال، ده نمایشگر آند 7 قسمتی 0.8 اینچی برای نمایش زمان و تاریخ استفاده می شود. در اینجا هفت بخش نمایشگر برای نشان دادن ساعت، دقیقه، تاریخ، ماه و سال استفاده می شود. طراحی PCB ما همچنین دارای گزینه هایی برای نمایش ثانیه ها و دما است که با افزودن واحدهای نمایش بیشتر می توان آنها را نمایش داد.

 

قطعات مورد نیاز

میکروکنترلر ATmega16 AVR
آی سی RTC DS3231
نمایشگر آند معمولی 0.8 اینچی هفت بخش (نمایش بزرگتر از اندازه معمول آن (0.56 اینچ)
دکمه فشاری
سلول (باتری) سکه ای 3 ولت
تنظیم کننده ولتاژ 7805
خازن 1000uf
زنگ (اختیاری)
ترانزیستورهای BC547 و BC557
خازن 10uf
مقاومت 100 اهم
مقاومت 1k
مقاومت 10k
برد PCB
سیم های جامپر
آداپتور منبع تغذیه

کاربر همچنین ممکن است از Atmega32 استفاده کند که باید قبل از ایجاد هگز در کامپایلر پیکربندی شود.

 

شکل مدار و توضیح

این مدار ساعت دیواری دیجیتال دارای دو قسمت است، یکی قسمت نمایشگر است که دارای 5 جفت 7 قسمتی بر روی 5 برد PCB مختلف است و دیگری بخش واحد کنترل شده است که وظیفه واکشی زمان از تراشه RTC و ارسال آن داده ها و زمان را به نمایشگر 7 قسمتی ، بر عهده دارد. همانطور که ما از 10 نمایشگر هفت سگمنت استفاده کرده ایم، بنابراین نمی توانیم هر نمایشگر را با یک پورت IO جداگانه متصل کنیم. بنابراین در اینجا از تکنیک مالتی پلکس برای اتصال چندین هفت بخش با استفاده از پایه های کمتر میکروکنترلر استفاده می شود.

 

در ادامه عناوین زیر در آموزش آورده شده است:

طراحی و ساخت PCB برای ساعت دیجیتال

 

مونتاژ PCB

تست ساعت دیجیتال

سورس کامل:

 

 

شما با خرید این آموزش به فایل تصاویر،صفحه توضیحات در قالب فایل اچ تی ام ال (HTML) قایل ویرایش و کپی دسترسی پیدا می کنید.

برای دانلود کلیک کنید