رساله پردیس سینمایی و خانه سینما
با توجه به نگرش پویای طرح و لازمه ایجاد روح تحرک و فعالیت در کلیه فضاهای آن و همچنین با توجه به مفهوم فرهنگ و هنر به عنوان دو عنصر پویا که عامل های زمانی و مکانی در آن ملحوظند و ریشه در تاریخ (نگاهی به گذشته) و حرکتی به سمت آینده در آن مطرح است معماری ما باید مکانی باشد که حرکت و تغییر را نشان دهد. لذا کانسپت اصلی کار بر اساس نوار های فیلم و نگاتیو شکل گرفت تا فرمی نمایانگر عملکرد در ذهن بیننده ایجاد نماید. سطوحی که در هم گره خورده و پیچ می خورند حرکت و تغییر فرهنگی را در تاریخ سینمای ایران نشان می دهند حرکتی از گذشته به سوی آینده مکانی که هم عملکرد داخلی و فعالیت هایش و هم حجم بیرونی و ظاهرش نشانه هایی از تغییر ، حرکت و تکامل به سوی آینده باشد.
فرمی پویا و سیال که از نقطه ای شروع به حرکت می کند و با بازنگری در فرمهای گذشته جاری می شود و به سوی آینده گام می نهد. دلوز معتقد است که در مورد مطالعات ریاضی در باره واریاسیون باور ماده عوض شده است. این ماده جدید نزد دلوز ، دیگر با فضای قاب شده ارتباط ندارد ، بلکه یک مدولاسیون زمانی است که اشاره بر تغییر پیوسته دارد.
مبانی تفکر در این طراحی بر اساس ایجاد تحرک و جنب و جوش بصری با استفاده از خطوط سیالی است که دایما” در حال دگرگون شدن می باشند.
- فیلسوف فرانسوی که برای اولین بار فلسفه فولدینگ را در معماری مطرح نمود (1972)
- دگرگونی، تغییر، ناپایداری، بی ثباتی،تغییرپذیری
دانلود رساله، پروژه پردیس سینمایی: قبل از رادیو و تلویزیون، سنیما نقش خبری و اطلاع رسانی نیز بر عهده داشت که البته این نقش به دلیل مشکلات تکنیکی کار در سینما از قبیل دیر رسیدن خبر به مردم، عدم حضور دوربین در همه اجتماع و عدم گستردگی آن مانند تلویزیون نتوانست ادامه یابد و این وظیفه به وسیله رسانههای دیگر به حیات خود ادامه داده است. ولی فیلمهای مستند هنوز خریدارانی جدی از سطوح بالای فرهنگی و هنری و اجتماعی دارد.
هر نوع فیلمی ( از نوارهای خانگی گرفته تا پرفروشترین فیلمهای سینمایی ) صرف نظر از محتوا و سبکش دستکم یک سند است … بدین ترتیب می تواند چیزی را جاودانه کند . که اگر ثبت نمی شد از بین می رفت . فیلم به قوال کارگردان آلمانی « ویم وندروس » خود را از مصیبتی که چیزها به آن دچارند . یعنی از فنا شدن در امان است . 3 نخستین تماشاگران از این پرده جادوئی که فیلم را رزانی می داشت ، یعنی جان دوباره یافتن آنچه که مرده بود شگفت زده می شدند . و به هیجان در می آمدند . مثل فیلم مسیخ که لازاروس را بیدار کرد . و آنچه که برای همیشه از دست رفته بود به زندگی باز می گرداند و مرز میان مرگ و زندگی را بطور غریبی مخدوش می کند .
مقدمه
طرح موضوع
-ضرورت موضوع
-اهداف پروژه
پیشگفتار
فصل اول رساله پردیس سینمایی : کلیات – اهداف پروژه – ضرورت طرح موضوع
ـ فرهنگ نمایش و نقش آن در ایران
ـ شناخت سینما
– سینما چیست ؟
ـ تاریخچه سینمای جهان
ـ اختراع سینما
ـ تاریخ سینمای ایران
ـ سینمای حال حاضر ایران
فصل دوم رساله پردیس سینمایی – مفاهیم مرتبط با موضوع – مبانی نظری
رهیافتی نظری در بر عناصر سازنده فیلم و معماری
نقش سینما در معماری ابتدا با معماری و سینما
- معماری در سینما
- معماری رسانه ایی
- سینما و تصویر ذهنی
- سینما و حرکت
- زبان و معنا
- زبان و سینما
- نشانه شناسی
- سینما و زمان
- فضا و زمان
- فضا در معماری و سینمای امروزی
- معماری سینما
- سینما و کارکردهای اجتماعی
- سازمان سینما
سینمای مستند
وظایف رسانه ها
لوکوربوزیه و فیلم
فصل سوم رساله پردیس سینمایی: ضوابط ساخت مجموعه های سینمایی
ـ ملزومات سینما در استاندادرهای آمریکایی
ـ موقعیت سایت
ـ مشخصات سالن سینما
ـ ظرفیت سالن
ـ شکل و اندازه تصویر پردازش شده
ـ پرده ها و تصویرپردازی
ـ لنزهای پردازش
ـ پوشش تصویر
ـ شیب کف و صندلی ها
ـ شیب کف سالن نمایش تصویر
ـ سالن های استراحت و سیرویس ها
ـ اتاق پردازش ( پروژکسیون ) ـ آپارت خانه
ـ انواع سالن (از لحاظ عملکردی )
- سالن سینما ـ تئاتر
- سالن چند منظوره
ـ مشخصات سالن
ـ نحوه انتظام صندلی ها در سالن
ـ ورودی ها و خروجی های سالن ها
ـ پرده نمایش فیلم
ـ ضوابط دید در سالن
ـ ضوابط شنوائی در سالن ها
ـ آکوستیک تالار و صحنه
ـ شیب ها و حجم سالن
ـ مواد آبسوربر ( جاذب صوت )
ـ انواع مواد آبسوربر
ـ مواد صد در صد آبسوربر :
ـ مواد آبسوربر با روکش مشبک :
ـ جذب صدا بوسیله حاضرین در سینما
ـ قاعده کلی برای آکوستیک سالن
ـ اتاق جانبی سالن ها
ـ آپارات خانه
ـ هال انتظار
ـ ورودی سینما
ـ نتایج حاصل از مطالعات ضوابط طراحی
ـ خانه فیلم و سینما
ـ سالن نمایش اصلی
ـ سالن های نمایش فرعی
ـ بخش جنبی خانه فیلم و سینما
ـ فضاهای ورودی
ـ قسمت ویژه ( حراست )
ـ قسمت پذیرایی و رستوران
ـ آشپزخانه مجموعه
ـ انبار موا غذایی
ـ بارانداز آشپزخانه
فصل چهارم رساله – نمونه طرح های مشابه سالن سینما
- مجموعه سینما های UFA در سدن
- پردیس سینمایی پارک ملت تهران
- مجتمع سینمایی آزادی
فصل پنجم رساله :انواع استاندارد طراحی
ضوابط ساخت مجموعه های سینمایی
ملزومات سینما در استاندارهای آمریکایی
- موقعیت سایت
- مشخصات سالنهای سینما
- ظرفیت سالن
- شکل و اندازه تصویر پردازش شده
- پرده ها و تصویر پردازی
- لنزهای پردازش
- پوشش تصویر
- شیب کف و صندلی ها
- شیب کف سالن نمایش تصویر
- فاصله گذاری ردیف ها و راهروها
- پرده
- روشنایی سالن
- گیشه بلیط
- سالن های استراحت و سرویس ها
- اتاق پردازش
برنامه ریزی طرح و احداث سینماهای به صرفه در ایران
انواع سالن
مشخصات سالن
مشخصات راهروها
نحوه انتظام صندلی ها در سالن
ورودی ها و خروجی های سالن
پرده نمایش فیلم
ضوابط دید در سالن
ضوابط شنوایی در سا لن
آکوستیک تالار و صحنه
شیب ها و حجم سالن
قاعده کلی
انواع مواد آبسور
جذب صدا بوسیله حاضرین در سینما
قاعده کلی برای آکوستیک سالن
ورودی سینما
گیشه بلیت فروشی
انبار و تأسیسات
بوفه و رستوران
فصل ششم پردیس سینمایی : برنامه فیزیکی طرح
نتایج حاصل از مطالعات و ضوابط
خانه فیلم و سینما
سالن نمایش اصلی
سالنهای نمایش فرعی
بخش جنبی خانه فیلم و سینما
فضای ورودی
قسمت ویزه (حراست)
فهرست بخش های تشکیل دهنده خانه سینما و سطح زیر بنای آنها
تأسیسات مرکزی
پارکینگ ها
فصل هفتم رساله: ساختار فنی و اجرایی(سازه وتأسیسات)
منابع
حاوی فایل ورد 150 صفخه ای می باشد.