تحقیق بهداشت گوش و شنوایی

- تحقیق بهداشت گوش و شنوایی

تحقیق بهداشت گوش و شنوایی

تحقیق بهداشت گوش و شنوایی در حجم 11 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و با قسمتی از متن زیر:

پارگی پرده گوش

پاره گی های ضربه ای علل مختلفی دارند از جمه علل شایع در پاره گی های ضربه ای سیلی زدن به گوش در اثر نزاع های خیابانی و یا خانوادگی است. از جمله موارد دیگر که ناخواسته و یا ندانسته در پرده گوش سوراخ ایجاد می کند می توان به پارگی ناشی از شستشوی گوش توسط پزشک نام برد.

از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش استفاده نکنید، گوش سالم با داشتن ساختمانی طبیعی خودش را تمیز می کند.

پاره گی پرده گوش معمولاً می تواند به دو دلیل التهابی (عفونی) و ضربه ای ایجاد شود. پاره گی های التهابی یعنی پاره گی هایی که در اثر عفونت گوش میانی به صورت حاد ایجاد می‌شود که به آن گوش دردهای حاد نیز می گوییم. این بیماری با درمان و یا بدون درمان پیشرفت کرده و باعث پاره گی می شود و در حقیقت پرده گوش راهی است برای خروج چرک و ترشحات گوش میانی که این پاره گی در اکثر مواقع به محض اینکه ترشح چرکی گوش قطع شود در عرض یکی دو روز خود به خود جوش می‌خورد.اگر این پاره گی به صورت مزمن درآید و به طور مداوم عفونت از گوش خارج شود باید با مراجعه به پزشک عاملی را که باعث تداوم بروز چرک از گوش است را از بین برد و نقص ایجاد شده در پرده گوش را با پیوند پرده گوش اصلاح کرد.

اگر شستشوی گوش تحت اصول خاصی انجام نشود و باعث پاره گی گوش شود علاوه بر درد و سرگیجه، مایعی که داخل گوش میانی ریخته می شود از طریق شیپور استاش به طور حلق سرازیر می شود.

از جمله پاره گی های دیگر پاره گی پرده گوش در اثر فرو کردن چیزی و یا وسیله ای به داخل گوش همچون گوش پاک کن است.

استفاده از گوش پاک کن که بین افراد تقریباً مرفه نیز شایع تر است، جز غیر بهداشتی بودنش به دلیل اینکه موانع طبیعی را از سر راه ورود عوامل خارجی و میکروبها بر می دارد توصیه نمی شود.

با تمیز کردن گوش و خارج کردن ماده زرد رنگ و چسبناک از گوش راه ورود عفونت و میکروب به داخل گوش را هموار خواهید کرد. ضمن اینکه ممکن است هنگام استفاده از گوش پاک کن، ضربه ناخواسته فردی که نزدیک شماست باعث پاره گی پرده گوش شود. اما خوشبختانه اکثر پاره گی های ضربه ای در عرض چند روز یا هفته به شرط اینکه پاره گی وسیع نباشد جوش می خورد.

ضربه های صوتی و انفجاری نیز می تواند باعث ایجاد پاره گی در پرده گوش شود که البته غیر از پاره گی پرده گوش می تواند بر ساختمانهای گوش داخلی که مسئولی درک صداها هستند نیز اثر سوء بگذارد.

تا زمانی که پرده گوش جوش نخورده است باید از ورود هرگونه مایعی به داخل گوش جلوگیری کرد. به عنوان مثال از شنا کردن خودداری کنید، در هنگام استحمام از پنبه چرب آغشته به وازلین استفاده کنید و از قطره های گوش نیز استفاده نکنید تا بدن فرصت ترمیم پاره گی را در حضور شرایط مناسب داشته باشد.شیوع عفونتهای گوش بیشتر محلول فقر اقتصادی- فرهنگی و بهداشتی است و با رفع این موانع عفونت های گوش به طورچشم گیری کاهش پیدا می کند.

جرم گوش

مجرای گوش دارای غدد ترشح سرومن است که این ماده سطح پوست مجرا را می پوشاند وحالت محافظتی و ضد باکتریایی دارد.این ماده گاهی در کانال گوش انباشته شده  که باعث انسداد مجرا و کم شنوایی و گاهی صدای زنگ و همهمه در گوش می شود که نیاز به برداشتن با شستشوی گوش یا برداشتن با وسیله پزشکی دارد که بوسیله متخصص گوش انجام می گیرد.

برای دانلود کلیک کنید