ارتباط موتور DC با میکروکنترلر AVR Atmega16

- ارتباط موتور DC با میکروکنترلر AVR Atmega16

ارتباط موتور DC با میکروکنترلر AVR Atmega16

موتورهای DC پرکاربردترین موتورها هستند. این موتورها را می توان تقریباً در همه جا از پروژه های کوچک گرفته تا روباتیک پیشرفته یافت. ما قبلاً DC Motor را با بسیاری از میکروکنترلرهای دیگر مانند Arduino، Raspberry pi وصل کردیم و از آن در بسیاری از پروژه‌های روباتیک استفاده کردیم. امروز با میکروکنترلر AVR Atmega16 کنترل موتور DC را یاد می گیریم. اما قبل از ادامه، بیایید در مورد موتور DC بیشتر بدانیم.

موتور DC چیست؟

موتور DC وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. به طور خاص، یک موتور DC از جریان DC برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می کند. اصل اساسی موتور برهمکنش بین میدان مغناطیسی و جریان برای تولید نیرویی در داخل موتور است که به چرخش موتور کمک می کند. بنابراین هنگامی که جریان الکتریکی از یک سیم پیچ در یک میدان مغناطیسی عبور می کند، نیروی مغناطیسی ایجاد می شود که باعث ایجاد گشتاور و در نتیجه حرکت موتور می شود. جهت حرکت موتور با معکوس کردن جریان کنترل می شود. همچنین سرعت آن را می توان با تغییر ولتاژ عرضه شده تغییر داد. از آنجایی که میکروکنترلرها دارای پایه های PWM هستند، بنابراین می توان از آن برای کنترل سرعت موتور استفاده کرد.

در این آموزش عملکرد موتور DC با Atmega16 نشان داده خواهد شد. درایور موتور L293D برای معکوس کردن جهت جریان و در نتیجه جهت حرکت استفاده خواهد شد. درایور موتور L293D از پیکربندی مدار H-Bridge استفاده می کند که جریان مورد نیاز را به موتور خروجی می دهد. برای انتخاب جهت موتور از دو دکمه فشاری استفاده می شود. یکی از دکمه های فشاری برای انتخاب چرخش عقربه ساعت و دیگری برای انتخاب عملکرد ضد ساعت موتور DC استفاده می شود.

 

در ادامه عناوین زیر در آموزش آورده شده است:

 

اجزای مورد نیاز

 

مدار

 

برنامه نویسی Atmega16 برای کنترل موتور DC

 

سورس کامل:

شما با خرید این آموزش به فایل تصاویر،صفحه توضیحات در قالب فایل اچ تی ام ال (HTML) قایل ویرایش و کپی دسترسی پیدا می کنید.

برای دانلود کلیک کنید